Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Anjens

Servo-effekt på styrning - KAD300/DP-G 2005

Rekommendera Poster

Styrningen är egentligen helt problemfri och det svänger jämt och smidigt från ändläge till ändläge. Inte är det tungt att styra båten heller och det går att snurra ratten med handflatan i bästa ”truckar” stil. Men jämfört med videos där ratten kan snurras med ett löst pekfinger krävs mer kraft. Jag vet det är på gränsen till att fråga ”hur långt är ett snöre”, men undrar hur mycket kraft ni som har samma eller liknande motor/drev upplever? Krävs det ett fröken-finger, en handflata, ett tumgrepp eller två stadiga händer på ratten? Alternativ input från ni som har erfarenhet från både äldre och helt nya båtar och vet om det bara är så att kraftigare servostyrning blivit dagens standard.

Servostyrningen är tät och det finns olja i både ratten och i reservoaren, men oklart om servo-pumpen blivit trött över åren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Anjens:

Styrningen är egentligen helt problemfri och det svänger jämt och smidigt från ändläge till ändläge. Inte är det tungt att styra båten heller och det går att snurra ratten med handflatan i bästa ”truckar” stil. Men jämfört med videos där ratten kan snurras med ett löst pekfinger krävs mer kraft. Jag vet det är på gränsen till att fråga ”hur långt är ett snöre”, men undrar hur mycket kraft ni som har samma eller liknande motor/drev upplever? Krävs det ett fröken-finger, en handflata, ett tumgrepp eller två stadiga händer på ratten? Alternativ input från ni som har erfarenhet från både äldre och helt nya båtar och vet om det bara är så att kraftigare servostyrning blivit dagens standard.

Servostyrningen är tät och det finns olja i både ratten och i reservoaren, men oklart om servo-pumpen blivit trött över åren. 

Just det det finns ju både långa och korta snören.

Hur tungrattat det är beror ju också på rattens storlek, det kan vara tungt med en liten sportratt och lättare med en större "skeppsratt" i diameter som ett litet parierhjul.

 

Men du kan ju alltid snurra ratten från det ena ändläget till det andra med avstängd motor och med motorn igång, om du då inte upplever någon, eller bara ytterst liten skillnad är det ju fel någonstans i styrningen.

 

Har du hydraulisk- eller mekanisk styrning mellan ratten och styrarmen/kvadranten, alltså fram till styrservot, slavcylinern eller vad den nu heter?

 

Jag har Slepners hydrauliska styrning, och Penta original servostyrning (KAD43) en gissningsvis 600mm ratt, en sådan där pinnratt med en yttre ring. Jag kan vrida runt denna med ena handens tumme, när motorn är igång, jag måste ta till hela handen när motorn är avstängd.

För att underlätta vid manövrar i hamn har jag satt dit en billig rattkula. (en roderlägesindikator underlättar betydligt också).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men du kan ju alltid snurra ratten från det ena ändläget till det andra med avstängd motor och med motorn igång, om du då inte upplever någon, eller bara ytterst liten skillnad är det ju fel någonstans i styrningen.

Bra tips, tack. Jag ska känna efter nästa gång. 

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du hydraulisk- eller mekanisk styrning mellan ratten och styrarmen/kvadranten, alltså fram till styrservot, slavcylinern eller vad den nu heter?

Hydraulisk hela vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt olja i hydraulstyrningen? Om man använder ATF-olja går det tyngre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Rollen:

Har du rätt olja i hydraulstyrningen? Om man använder ATF-olja går det tyngre.

Vet ej. Det läcker inte och jag har inte bytt de 5 säsonger vi ägt båten. Bra att veta dock. Det fungerar som sagt helt problemfritt, men jag blev fundersam efter att ha sett denna video och hur han snurrade ratten med en finger vid ca 8:50 min. Samma storlek på ratten skulle jag säga, möjligen är min lite större.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör dubbla KAD44 med DP-E 1998, kan nära nog snurra ratten med ett finger inuti ratten(mot en eker). Den är lite trög precis i starten  tills motorns servosystem tar tag i rörelsen.

SeaStar/Teleflex/Morse hydraulstyrning, dubbla styrplatser, Garmin Autopilot anno 2015, Volvo Penta servokolv(styrarmsaktuator).

Trög styrning kan bero på att servoaktuatorn inte fungerar som tänkt , den som drar i styrarmen.

Kan krångla i yttre aktiveringsventilen(höger eller vänster rörelse).

 

Styrservo o styrarm.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Anjens:

Vet ej. Det läcker inte och jag har inte bytt de 5 säsonger vi ägt båten. Bra att veta dock. Det fungerar som sagt helt problemfritt, men jag blev fundersam efter att ha sett denna video och hur han snurrade ratten med en finger vid ca 8:50 min. Samma storlek på ratten skulle jag säga, möjligen är min lite större.

 

 

Det finns ju olika styrsystem. Har man D4- D6 med DPH, eller DPI, med elektronisk styrning, är det inget motstånd alls i ratten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt för mig att D4/D6 har elektronisk rattgivare kopplad mot pump vidare till styrkolvarna på DPH/DPI,

utvecklingen stormar fram.

Mycket elektronik numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...