Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Grey-grej

Värme runt drevet vid vinterliggande

Rekommendera Poster

Tänkte ligga i sjön i vinter. Tänkte jag skulle ha någon värme källa vid drevet. Någon som har erfarenhet? Värmevakt eller värmekabel ? (Tänker även sänka ned en dränkbar pump vid akterspegeln för att hålla skrovet isfritt men vill gärna ha både hängslen och livrem). Övriga genomföringar skall stå öppna om jag fattat det rätt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta använder väl strömbildare eller någon pump som skapar bubblor, bara det blir rörelse i vattnet. 
Men linda en värmekabel för vatten/avlopp, runt drevet kanske funkar det med fast man vill ju skydda resten av skrovet med, beroende på hur tjock isen blir där din båt ligger.

Det är ju lite skillnad på en vinter på västkusten och Bottenviken.

Dränkbara pumpar kan nog gå länge, men en pump av lägre kvalitet klarar kanske inte kontinuerlig drift, om vi nu pratar veckovisa perioder eller mer?

En kompis hittade en slags akvariepump på ali express, modell större som fungerade bra, han hade dock behövt minst två till sin 38 fotare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det finns stora risker med att ha elpumpar och elkablar i vattnet i närheten av båten. En av mina kunder gjorde så för ett antal år sedan och drevet korroderade sönder så att det blev hål på flera ställen.

Ingemar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Men detta är väl bara ett problem om båten landström är inkopplad ? Kör man 230v direkt från bryggan in till t.ex frostvakter etc har ju båten samma potential som havet och då lär det ju inte ske någon jonvandring om det skulle finnas något annat i sjön som har problem med jord etc ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...