Kenneth_S 137 Postad 25 Augusti , 2023 (redigerade) Jag köpte vår Nidelv 28 2013. I den sitter en VP TMD40B. Ända sen jag köpte båten så har tempen krånglat. Första året såpass att motorn sprängdes och jag fick köpa en likadan motor (satt alltså en annan TMD40B i från början). Denna motor invigdes också med kylproblem, men då var vi mer uppmärksamma på det så vi rev ner oljekylaren och gjorde ren den. Något som inte gjorts sen bronsåldern så det ut som. Blev lite bättre, men inte bra. Bytte impeller, kört med nåt norskt fenomen som hette kylrens eller nåt liknande. Hjälpte inte. Bytt termostat, och impeller igen. Hjälpte inte. Nu inför denna säsong har jag dragit ut värmeväxlaren och lämnat in för rengöring. Den kom tillbaka snygg och ren, och såg nästan ny ut. Hjälpte inte... Vad tusan kan det vara? Börjar fundera på om det möjligen är givaren som är kass, eller tempmätaren. Motorn funkar fint och går upp till sina 3600 varv som den ska, och gör då c:a 14,5 - 16 knop, beroende på väder, vågor, vind mm. Grejen är att om jag går över 2900 varv så kilar tempmätaren över 90 grader, och fortsätter till jag inte vågar dra på mer (nära kokpunkt). Jag har ju sprängt en motor tidigare, så vis av erfarenheten vill jag inte göra samma resa med motorbyte igen. Det är ju inte så att den blåa väggautomaten är jättegenerös med pengar... Har ni något tips, eller nån aning om vad ända ini hela Västra Götaland det kan vara för fel? Ser fram mot synpunkter, tips och förslag på åtgärder Redigerad 25 Augusti , 2023 av Kenneth_SSSSS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 Augusti , 2023 Motorns kylkanaler kan ju också sättas igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2023 2 minuter sedan skrev No_jah: Motorns kylkanaler kan ju också sättas igen. Tackar för tips 👍 Vet du hur jag gör för att rensa dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 25 Augusti , 2023 Tar du in kylvatten i en genomföring? Tidigare läst om slangar som kollapsar invändigt vid högre varvtal som stryper vattentillförseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2023 7 minuter sedan skrev mikaojje: Tar du in kylvatten i en genomföring? Tidigare läst om slangar som kollapsar invändigt vid högre varvtal som stryper vattentillförseln. Sjövattenkylning via genomföring. Slang från intaget till impellerpumphuset runt 60 cm, och intakt - Alltså inte kollapsad 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2023 32 minuter sedan skrev No_jah: Motorns kylkanaler kan ju också sättas igen. Eller... Det är väl det jag gjort när jag plockar ur värmeväxlare och oljekyl, och rengjort dem? Vilka övriga kanaler tänker dup på annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 25 Augusti , 2023 11 minuter sedan skrev Kenneth_S: Sjövattenkylning via genomföring. Slang från intaget till impellerpumphuset runt 60 cm, och intakt - Alltså inte kollapsad 🙂 Tänker att den kollapsar internt när du drar på och undertrycket stiger. Finns en tråd på MG om detta, tror det var en TMD40 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 25 Augusti , 2023 Du har 2 olika system på motorn, sjövattensidan och sötvattensidan. Se till att köra igenom båda sidorna med rensning (finns nån syra som ska gå i 3 dygn som inte påverkar metall). Kör var och en för sig. Sen kan du renovera vattenpumpen och byta kylslangarna på sugsidan så de inte imploderar vid gaspådrag. Men testa helst innan du gör nåt med en ir-termometer. Jag hade problem med min förra båt som gick varm, använde den knappt pga av det. Men så köpte jag en Bosch IR-tempmätare och kollade när motorn var riktigt varm och tempmätaren visade rött. Då visade ir-mätarn 71 grader 😉 Felaktig tempgivare...... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 Augusti , 2023 21 minuter sedan skrev Kenneth_S: Eller... Det är väl det jag gjort när jag plockar ur värmeväxlare och oljekyl, och rengjort dem? Vilka övriga kanaler tänker dup på annars? Ja, alltså. Kylvattnet cirkulerar ju i kylkanaler i bl.a. motorblocket och topplocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2023 14 minuter sedan skrev Janne_G: Du har 2 olika system på motorn, sjövattensidan och sötvattensidan. Se till att köra igenom båda sidorna med rensning (finns nån syra som ska gå i 3 dygn som inte påverkar metall). Kör var och en för sig. Sen kan du renovera vattenpumpen och byta kylslangarna på sugsidan så de inte imploderar vid gaspådrag. Men testa helst innan du gör nåt med en ir-termometer. Jag hade problem med min förra båt som gick varm, använde den knappt pga av det. Men så köpte jag en Bosch IR-tempmätare och kollade när motorn var riktigt varm och tempmätaren visade rött. Då visade ir-mätarn 71 grader 😉 Felaktig tempgivare...... Sjövattensidan körde jag genom med systemrens (köpt från Norge via Hjertmans) för något år sedan. Vattenpumpen är 7 år gammal, köpte den ny när jag bytte motor. Kylslangen på sugsidan är två år gammal, så den tror jag inte är nån fara för implosion. Vart köpte du IR-mätaren? Den känns intressant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 25 Augusti , 2023 (redigerade) IR-termometer kan du köpa på JULA, Biltema o.s.v. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/digitala-matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-010985/ https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar/infrarod-termometer-2000044496 https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer-mini/p/36-6891 Vattnet passerar väl Intercoolern också m.m. Även om oljekylaren är första anhalten för impellerrester att fastna i så gäller det ju att kolla hela systemet. Även flödet genom sjövattenfiltret. Jag felsökte en bekants TAMD41:a som hade exakt dessa symptom för en massa år sedan, och det var inte förrän vi kollade igenom bit för bit med IR-termometer MEN även mätte kylvattenflödet i kombination med vattentrycket som vi hittade en nästan täppt passage. Mätenheten bestod av en flödesgivare från Kina kopplad till en multimeter som mätte frekvens samt en manometer från Biltema iskruvad i ena änden. Denna flyttades till ett par olika ställen från slangen från impellerpumpen och framåt, och på ett ställe var trycket plötsligt väldigt lågt. Strax innan låg en blockering..... Sedan kan det ju som sagt vara fel på vattenpumpen och annat på det "interna" systemet också. Men den var ju bytt, även om det var sju år sedan. Gissar att detta tempproblem funnits hela tiden ? Redigerad 25 Augusti , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2023 15 minuter sedan skrev IngemarE: IR-termometer kan du köpa på JULA, Biltema o.s.v. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/digitala-matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-010985/ https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar/infrarod-termometer-2000044496 https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer-mini/p/36-6891 Vattnet passerar väl Intercoolern också m.m. Även om oljekylaren är första anhalten för impellerrester att fastna i så gäller det ju att kolla hela systemet. Även flödet genom sjövattenfiltret. Jag felsökte en bekants TAMD41:a som hade exakt dessa symptom för en massa år sedan, och det var inte förrän vi kollade igenom bit för bit med IR-termometer MEN även mätte kylvattenflödet i kombination med vattentrycket som vi hittade en nästan täppt passage. Mätenheten bestod av en flödesgivare från Kina kopplad till en multimeter som mätte frekvens samt en manometer från Biltema iskruvad i ena änden. Denna flyttades till ett par olika ställen från slangen från impellerpumpen och framåt, och på ett ställe var trycket plötsligt väldigt lågt. Strax innan låg en blockering..... Sedan kan det ju som sagt vara fel på vattenpumpen och annat på det "interna" systemet också. Men den var ju bytt, även om det var sju år sedan. Gissar att detta tempproblem funnits hela tiden ? Har inte aftercooler/intercooler, är en tmd. Ja, tempproblem funnits hela tiden, därför finns funderingar på om det kan vara givaren eller mätaren som visar fel. Har en kompis som har en IR-mätare, ska låna den vid tillfälle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser