Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
DunderPiraten

Ta bort kölen på en stortriss?!

Rekommendera Poster

jag kom över en stor triss billigt och tänkte nu ta bort kölen och hänga på en utombordare , vad tror ni om det ? kommer det att fungera ? :)

 

mvh nybliven pirat :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ha gjort detta, detta påverkar båtens stabilitet, för båten är konstruerad för en köl. Båten är inte CE-märk eftersom den lagen kom till 1998 om att alla båtar ska vara CE-märkta, då är det helt enkelt inte tillåtet utan att båten måste genomgå en ny process för CE-märkning för att bli godkänd. Stortrissen är troligtvis tillverkad efter nordisk båtstandard, som konstruktören tillämpat för att räknat ut stabiliteten. 

 

Nordisk båtstandar hittar man på nätet sök "Nordisk båtstandard"

 

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybliven Pirat ?  Har du snott båten 😁 ?

Om du med "funka" menar att få en båt som flyter och går att flytta med motor, så ja.

Däremot blir den nog inte så kul i sjön, med uppflyttad tyngdpunkt och ett skrov som bara är hälften kvar av - rent tekniskt.

 

Varför inte istället "komma över" en styrpulpet a la liten 4m sportbåt från sent 60-/tidigt 70-tal ?  Kan i princip fås gratis och blir mycket roligare att sätta utombordaren på och åka med.

 

Men allt beror ju på vad du är ute efter för flytetyg och vad du tänkt ha det till..... 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev alexander-johansson:

Jag skulle inte ha gjort detta, detta påverkar båtens stabilitet, för båten är konstruerad för en köl. Båten är inte CE-märk eftersom den lagen kom till 1998 om att alla båtar ska vara CE-märkta, då är det helt enkelt inte tillåtet utan att båten måste genomgå en ny process för CE-märkning för att bli godkänd. Stortrissen är troligtvis tillverkad efter nordisk båtstandard, som konstruktören tillämpat för att räknat ut stabiliteten. 

 

Nordisk båtstandar hittar man på nätet sök "Nordisk båtstandard"

 

CE är helt irrelevant i detta fallet, direktivet började gälla kring 1998 som du skriver och gäller inte retroaktivt för äldre båtar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gör så, kommer du få en båt som är deplacerande, dvs den planar inte, och som inte heller kan segla och som är ganska rank i sjön. Dvs du får en ganska ful och dålig motorbåt som du kan hänga på en motor på 3-6 hk på ungefär. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med övriga svar, och jag tycker det verkar som ett väldigt omständigt sätt att skaffa sig en båt som troligtvis blir ganska oduglig.

 

Bättre då som redan sagts att skaffa en motorbåt från början.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du bara puttra fram i 5 knop och fiska fungerar det säkert bra. Rank blir båten säkert men det går ju att ha kvar kölen eller delar av den och ändå köra med motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att spara kölen om du tar bort den, för då kan du ju skaffa en motorbåt som du bygger om till segelbåt. 😜

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kapa bort nedre delen av kölen om du vill minska deplacement och djupgående utan att den blir jätterank.

 

En kompromiss...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har bara tänkt att prutta runt i 3-4 knop för att ta mig ut sen ligga där heladagen och sedan åka hem typ haha.. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du bort kölen får du nog låta bli att masta på också, men det har du nog insett.

Och utan köl blir båten omöjlig att sälja när den dagen nu kommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick inte med segel eller mast och ägarna innan har haft den som utombordare och plockat bort styrningen, men där jag ska lägga i båten är det för grunt och kölen kommer ta i tyvärr hehe :P fick denna båten gratis så inte så noga med den den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du har tänkt låter väl rimligt.

MEN..när du har åkt runt några gånger tror jag att du kommer på nya idéer om vad du vill göra.

Och då har du skaffat dig ett problem - hur bli av med vraket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar väl alla bli gamla och trötta på det här forumet?

Kanske har fel i mitt antagande, men då får ni väl plåga mej med några meddelanden som motsäger mitt antagande.

DunderPiraten antar jag är några årtionden yngre en jag är och funderar på ett projekt med en stor triss.

Det enda vi kan bidra med är.

1: detta påverkar båtens stabilitet, för båten är konstruerad för en köl.

    Båten är inte CE-märk eftersom den lagen kom till 1998 om att alla båtar ska vara

   CE-märkta, då är det helt enkelt inte tillåtet utan att båten måste

   genomgå en ny process för CE-märkning för att bli godkänd. Stortrissen är troligtvis 

   tillverkad efter nordisk båtstandard, som konstruktören tillämpat för att räknat ut stabiliteten. 

2: Varför inte istället "komma över" en styrpulpet a la liten 4m sportbåt från sent 60-/tidigt 70-tal ?

3: Jag håller med övriga svar, och jag tycker det verkar som ett väldigt

   omständigt sätt att skaffa sig en båt som troligtvis blir ganska oduglig.

4: då har du skaffat dig ett problem - hur bli av med vraket?

 

Jag kanske växte upp i en annan värld.

I min barndom/ungdom stoppa vuxna inga projekt om dom inte uppenbart var livsfarliga.

Dom projekten genomfördes oftast i alla fall, men i smyg utan dom vuxnas vetskap.

Vuxna deltog ofta i diverse projekt och deltog dom inte så heja dom på i alla fall. 

Barn och ungdomar hitta på och experimentera med det mesta.

 

Så mitt råd till DunderPiraten trotts min ålder är.

Kör på för fulla muggar men försök att ha lite säkerhetstänk i dina projekt.

(Kan bara vara hälsosamt att slita sig från alla elektroniska leksaker en stund och möta verkliga livet):

 

Jag köpte min första egna båt innan jag fyllde 14 år (OK jolle) med den lärde jag mej segla, bygga motorfäste, sittbrunnskapell måla, lacka och ta hand om båten på egen hand med hjälp av vuxna.

Efter den båten har det experimenterats friskt med alle handa flyte tyg både på gott och ont, och det är inget jag ångrat ännu iaf.

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Wildeside said:

Nu börjar väl alla bli gamla och trötta på det här forumet?

Kanske har fel i mitt antagande, men då får ni väl plåga mej med några meddelanden som motsäger mitt antagande.

DunderPiraten antar jag är några årtionden yngre en jag är och funderar på ett projekt med en stor triss.

Det enda vi kan bidra med är.

1: detta påverkar båtens stabilitet, för båten är konstruerad för en köl.

    Båten är inte CE-märk eftersom den lagen kom till 1998 om att alla båtar ska vara

   CE-märkta, då är det helt enkelt inte tillåtet utan att båten måste

   genomgå en ny process för CE-märkning för att bli godkänd. Stortrissen är troligtvis 

   tillverkad efter nordisk båtstandard, som konstruktören tillämpat för att räknat ut stabiliteten. 

2: Varför inte istället "komma över" en styrpulpet a la liten 4m sportbåt från sent 60-/tidigt 70-tal ?

3: Jag håller med övriga svar, och jag tycker det verkar som ett väldigt

   omständigt sätt att skaffa sig en båt som troligtvis blir ganska oduglig.

4: då har du skaffat dig ett problem - hur bli av med vraket?

 

Jag kanske växte upp i en annan värld.

I min barndom/ungdom stoppa vuxna inga projekt om dom inte uppenbart var livsfarliga.

Dom projekten genomfördes oftast i alla fall, men i smyg utan dom vuxnas vetskap.

Vuxna deltog ofta i diverse projekt och deltog dom inte så heja dom på i alla fall. 

Barn och ungdomar hitta på och experimentera med det mesta.

 

Så mitt råd till DunderPiraten trotts min ålder är.

Kör på för fulla muggar men försök att ha lite säkerhetstänk i dina projekt.

(Kan bara vara hälsosamt att slita sig från alla elektroniska leksaker en stund och möta verkliga livet):

 

Jag köpte min första egna båt innan jag fyllde 14 år (OK jolle) med den lärde jag mej segla, bygga motorfäste, sittbrunnskapell måla, lacka och ta hand om båten på egen hand med hjälp av vuxna.

Efter den båten har det experimenterats friskt med alle handa flyte tyg både på gott och ont, och det är inget jag ångrat ännu iaf.

ja precis :D här är en bild på pärlan! det är inte någon stortriss men den e lik stortriss så ja tog det som exempel :) någon som kanske vet vad detta är för modell ? dem har plastat en trä båt!

367397170_10224631305671809_3847398626802698880_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, trewq said:

Det du har tänkt låter väl rimligt.

MEN..när du har åkt runt några gånger tror jag att du kommer på nya idéer om vad du vill göra.

Och då har du skaffat dig ett problem - hur bli av med vraket?

vraket ? finns säkert någon annan som vill ha denna gratis annars blir det väl skroten haha :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev DunderPiraten:

ja precis :D här är en bild på pärlan! det är inte någon stortriss men den e lik stortriss så ja tog det som exempel :) någon som kanske vet vad detta är för modell ? dem har plastat en trä båt!

367397170_10224631305671809_3847398626802698880_n.jpg

Det är ingen träbåt i vanlig mening, utan en plywood-båt. De är helt OK att plasta då plywooden inte beter sig som massivt trä, viktigt att plasten är tät. Plywoodbåtar var ofta rena hemmabyggen designade efter eget huvud eller en ritning köpt på postorder, men det fanns också lite mer vanliga modeller som t ex PoP 16. 
Vad det där är vet jag inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag kanske växte upp i en annan värld.

Det VAR en annan värld.

Det fanns inga forum, inget Internet och kunskapen/erfarenheten införskaffades främst genom det egna experimenterandet. Man lärde främst av egna misstag, då andras inte var så lättillgängliga.

 

Nu lever i alla fall jag i den här världen och försöker anpassa mig. Men om det är bättre ?   Nja, mer effektivt kanske - om man vill. Men jag tror vi hade minst lika roligt förr när vi var" små"/nybörjare....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DunderPiraten:

ja precis :D här är en bild på pärlan! det är inte någon stortriss men den e lik stortriss så ja tog det som exempel :) någon som kanske vet vad detta är för modell ? dem har plastat en trä båt!

367397170_10224631305671809_3847398626802698880_n.jpg

Den där ser ju ut att vara mer v-bottnad än rundbottnad som en segelbåt. Skulle tro att den funkar helt ok utan köl. Blir den väl rank så åker du till Byggmax och köper några 30*30 gångplattor i betong som du sätter under durken. Snabb blir den inte men det hade du ju fattat redan.

Med tanke på inköpspriset har du ju inte så mycket att förlora, kör hårt! 😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan köl blir det liksom en liten snipa. Det blir nog rätt bra, långsam men billig. Kanske t.o.m. räcker med en trollingmotor. Men jag röstar också på att spara någon decimeter på kölen, allra helst förlänga den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har man fått höra "det där går aldrig", men visst gick det.

Åtminstone ibland. Flopparna är värda att minnas, de blir roliga historier att skratta åt senare. Barn och barnbarn noterar vad som gick åt pipan och vad som kan vara värt att upprepa. En poäng med att vara pensionär är att man har tid att realisera alla knäppa idéer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev DunderPiraten:

jag kom över en stor triss billigt och tänkte nu ta bort kölen och hänga på en utombordare , vad tror ni om det ? kommer det att fungera ? :)

 

mvh nybliven pirat :D

Som nämnts tidigare skulle jag vara mest orolig för stabiliteten. Om du inte ersätter kölvikten med barlast i botten så kommer båten flyta mycket mer uppe på vattnet och du kommer tappa stabilitet. Risken är att när du går på skarndäck från för till akter (eller tvärtom) så kommer den kränga så mycket att det blir svårt att gå där. Den kanske t.o.m. kapsejsar.

 

Så mina råd är:

1. Pröva, men ta det försiktigt och känn på stabiliteten vid kaj (slaka förtöjningar då såklart). Ställ dig på skarndäck midskepps och gunga, lite lätt först och sen mer och mer. Sen pröva med två personer så även det funkar.

 

2. Känns den trygg är allt frid och fröjd och bara tuta och köra.

 

3. Är den för vek så åk och köp några säckar finbetong a 25kg/st på bygghandeln och lägg i botten midskepps, de kostar 50kr/st. Min erfarenhet är att det är mest vikt per krona om man behöver barlast (undantaget vanlig sten och annat man redan har hemma). Köp kanske 2-4 säckar. Gör sedan om stabilitets provet.

 

4. Om det av någon anledning inte går att barlasta den tillräckligt så får du helt enkelt skruva på kölen igen🙂

 

No guts, no glory.....men var inte dumdristig för det, utan tänk på säkerheten.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-25 vid 13:35 skrev IngemarE:

CE är helt irrelevant i detta fallet, direktivet började gälla kring 1998 som du skriver och gäller inte retroaktivt för äldre båtar.

Nja, håller inte helt med🙂

 

Lag (2016:96) om fritidsbåtar och vattenskotrar, 2 paragraf punk 5 säger att lagen omfattar fritidsbåtar som genomgår omfattande ombyggnation. Vad omfattande ombyggnation  innebär anges i 3 paragraf punkt 5.

 

Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2016:5) om fritidsbåtar och vattenskotrar föreskriver i 3 kap. 10 paragraf att den som släpper ut en omfattande förändrad båt på marknaden ska göra en efterkontroll. Men om man inte sätter den på marknaden (säljer den eller skänker bort den, eller byter den) innom 5 år så är man undantagen.

Samma gäller självbyggen. 

 

Så tar man bort köl och mast så omfattas man av CE-märkningskrav och ska göra en efterkontroll....om man inte behåller båten i 5år, då slipper man.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Så tar man bort köl och mast så omfattas man av CE-märkningskrav och ska göra en efterkontroll...

Ja, om båten från början omfattas av CE, dvs har satts på europeiska marknaden efter 1998, och sedan ändrats/byggts om på väsentliga punkter så det inte är säkert att den uppfyller CE-direktiven längre.

 

Att bygga om en gammal båt omfattas knappast av denna lag, så länge man inte bygger om den så till den milda grad att det inte är den gamla båten längre, och dessutom ger den en ny årsmodell. Dvs kvalar in som att "sätta en ny båtmodell på EU-marknaden".

 

1 timme sedan skrev Boanjohan:

Lag (2016:96) om fritidsbåtar och vattenskotrar, 2 paragraf punk 5 säger att lagen omfattar fritidsbåtar som genomgår omfattande ombyggnation. Vad omfattande ombyggnation  innebär anges i 3 paragraf punkt 5

Om man läser just punkt §3:5 så framgår det att det gäller ombyggnader så att båten "möjligen inte längre uppfyller" bl.a. miljökraven i denna lag. Visar tydligt att det är ombyggnad av nyare båtar som åsyftas, som från början byggts för att uppfylla "denna lag" men som efter stora ombyggnader skall kontrolleras så de fortfarande gör det:

 "5. omfattande ombyggnad av farkost: sådan ombyggnad av en vattenfarkost som ändrar dess framdrivningssätt, innebär en omfattande motorförändring eller ändrar den i sådan utsträckning att den möjligen inte uppfyller de tillämpliga grundläggande säkerhets- och miljökraven i denna lag"

 

Se också:

"8 §   En produkt som omfattas av denna lag ska vara CE-märkt när den tillhandahålls på marknaden eller tas i bruk"

 

Därför är min tolkning att CE är, som jag skrev, helt irrelevant i sammanhanget (förutom att där står en hel del bra saker att ta till sig alldeles oavsett ålder på båt) eftersom TS båt aldrig var aktuell för CE-märkning när den togs i bruk eller sattes på marknaden. CE fanns ju inte då, och gäller som sagt inte retroaktivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Ja, om båten från början omfattas av CE, dvs har satts på europeiska marknaden efter 1998, och sedan ändrats/byggts om på väsentliga punkter så det inte är säkert att den uppfyller CE-direktiven längre.

 

Att bygga om en gammal båt omfattas knappast av denna lag, så länge man inte bygger om den så till den milda grad att det inte är den gamla båten längre, och dessutom ger den en ny årsmodell. Dvs kvalar in som att "sätta en ny båtmodell på EU-marknaden".

 

Om man läser just punkt §3:5 så framgår det att det gäller ombyggnader så att båten "möjligen inte längre uppfyller" bl.a. miljökraven i denna lag. Visar tydligt att det är ombyggnad av nyare båtar som åsyftas, som från början byggts för att uppfylla "denna lag" men som efter stora ombyggnader skall kontrolleras så de fortfarande gör det:

 "5. omfattande ombyggnad av farkost: sådan ombyggnad av en vattenfarkost som ändrar dess framdrivningssätt, innebär en omfattande motorförändring eller ändrar den i sådan utsträckning att den möjligen inte uppfyller de tillämpliga grundläggande säkerhets- och miljökraven i denna lag"

 

Se också:

"8 §   En produkt som omfattas av denna lag ska vara CE-märkt när den tillhandahålls på marknaden eller tas i bruk"

 

Därför är min tolkning att CE är, som jag skrev, helt irrelevant i sammanhanget (förutom att där står en hel del bra saker att ta till sig alldeles oavsett ålder på båt) eftersom TS båt aldrig var aktuell för CE-märkning när den togs i bruk eller sattes på marknaden. CE fanns ju inte då, och gäller som sagt inte retroaktivt.

Nu blir det ju lite of topic och olika syn kan man ha🙂

Men problemet med lagen och direktivet (föreskriften) är att den endast exkluderar historiska båtar i originalskick byggda före 1950. För övriga båtar gäller den oavsett årsmodell när de sätts på marknaden innom EU. Så därför gäller den båtar byggda före 1998 som man gör omfattande förändringar på enligt beskrivet i lag och föreskrift.

 

Att båtar byggda före 1998 och som fanns innom EU när direktivet först kom, inte omfattas är för att de redan var satta på marknaden, och lagen gäller bara båtar som sätts på marknaden, men oavsett byggnadsdatum.

 

Äldre båtar som man gör omfattande förändringar på omfattas på samma sätt som nya som det görs omfattande förändringar på. Något annat vore ologiskt eftersom den väsentligt ändrade båten inte funnits på marknaden i sin väsentligt ändrade form.

 

Samma logik angående saker som genomgår väsentliga förändringar finns i många föreskrifter gällande t.ex. yrkesfartyg.

 

Men i praktiken så är det inget som medlemsländer bryr sig om eftersom det oftast är privatpersoner som håller på med sånt och det skulle bli orimligt att bedriva marknadskontroll på begagnatmarknaden. De fokuserar på kommersiella marknaden, alltså tillverkare och i viss mån privatimport.

 

Notera att även yrkesfartyg under 24 meter som registreras om till fritidsfartyg egentligen oxå ska CE märkas, även om de är byggda före 1998.

 

Detta är i alla fall min förståelse🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Boanjohan:

Men problemet med lagen och direktivet (föreskriften) är att den endast exkluderar historiska båtar i originalskick byggda före 1950. För övriga båtar gäller den oavsett årsmodell när de sätts på marknaden innom EU. Så därför gäller den båtar byggda före 1998 som man gör omfattande förändringar på enligt beskrivet i lag och föreskrift.

Ja, det är här som vi har olika tolkning tror jag. Om vad som är "omfattande förändringar" alltså.

 

För dels - enligt mig - så för att denna lag skall vara tillämplig måste omfattningen av ombyggnaden antingen vara så gigantiskt omfattande och stor att det inte kan anses vara den gamla båten längre utan blir en "ny" modell. Då kommer den just att "sättas på marknaden" nu, idag (det jag fetstilat ovan). Med allt vad det innebär med CE och annat också.

Fast då talar vi alltså om en "ny båt" alltså en båt som aldrig funnits på europamarknaden innan. Kan helt riktigt vara gammal årsmodell, den kan ju vara importerad från USA. Men TS båt har funnits på marknaden, i väldigt många år dessutom. Om man nu kan kalla den för "denna båt" även efter kölborttagningen, förstås. Vilket jag tycker (men med betoning på "tycker").

 

Sedan är jag övertygad om att ordalydelsen i §3.5 om att ombyggnaden skall kontrolleras så att den fortfarande uppfyller kraven i "denna lag" ju bara kan gälla båtar som redan innan ombyggnaden uppfyllde "denna lag". Dvs nyare båtar (=CE).

 

Å andra sidan får man alldeles oavsett ovanstående ju bygga och bygga om vad som helst hursomhelst om det är för eget privat bruk (som du ju också nämnt). Och behåller man den i 5 år så är det sedan fritt fram att sälja spektaklet eller vad det nu kan ha blivit 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte "sättas på marknaden" betyda att ett företag tillverkat och säljer båten.

Jag tror inte ombyggnationer eller nybyggen av båt av privatpersoner omfattas.

Ja så länge inte en privatperson bygger båtar för att sälja förstås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, killar, nu skall vi inte va såna.  Låt nyblivna Piraten leka med sin båt.

Ta du bort kölen så du kommer denin på grunda vatten, du skall antagligen bara fiska å bada å sen tufffa hem.

Jag kan inte förstå varför den lilla röda båten skulle bli rankare än en vanlig eka? Den kommer att funka som en så eller hur? Det var nog avsikten åsså.

 

Sen hör ni alla §-ryttare, strunt i CE märkningen. Den har ingen som helst betydelse annat än för ett företag som säljer en båt till privat kund.  Vi andra vanliga dödliga får göra hur katten vi vill. Å även sälja båten till någon annan bara man talar om att den inte har CE märkning. Amen.

Så snälla piraten  Köla av den å ut å åk å ha trevligt. När du vill göra annat å segl apå riktig så kom igen. Säger en "Ruskig prick"

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Jag kan inte förstå varför den lilla röda båten skulle bli rankare än en vanlig eka?

För att du har ett upphöjt däck längs sidan på båten du knallar runt på. I en eka håller du dig någorlunda i mitten och duken är under vattenlinjen. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DunderPiraten Kör på som du tänkt man måste prova ,det är så man lär sig.

Som Ruskpricken sa kör på,vi tillverkade kanoter av fyra råspont och lite masonit ,vi lever fortfarande mer än 50 år senare.Ronnie.🤣

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...