Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
  • 0
Grey-grej

Sänkbar pump för isfritt runt båten

Fråga

Jag kommer att ligga i sjön i vinter. Har läst någon gammal MG länk om att en sänkbar pump fastsatt på en planka (så att den inte snurrar) och hänga den nedanför badplattformen. Tänkte köra timer för att inte dra för många kW. Frågor: Hur långt ned bör jag sänka pumpen ? Skall jag dra upp utloppsslanen över vattenytan eller låta den ligga nere i vattnet ? Man kanske kan ta bort slangen helt ? Bifogar bild på pumpen jag har sedan tidigare.

423931A5-134C-46D5-AAA6-1353C6744084.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

• 0

Du ska ju bara få snurr på vattnet så det bästa måste ju vara att strunta helt i  slangen. 

Du vill ju inte att pumpen drar i sig bottenslam så en bit ovanför botten. Om det är djupt så borde nog ett par tre meter ner vara lagom.

Sedan är frågan hur många timmars drift en sådan billig pump klarar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Jag håller isfritt runt min brygga med en liknande pump, nuvarande köpte jag på jula och den drar 200-300W vill jag minnas. De brukar hålla ett par säsonger och då kör jag kontinuelig drift under vinterhalvåret. Jag låter vinkeln vara kvar precis som på bilden, viktigt att ha den en bit från botten då de är känsliga för skräp som sätter igen insuget. Jag har inte någon båt i vid bryggan vintertid så jag har inte bekymrat mig över galvaniska strömmar men det ska kanske du fundera på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...