Gå till innehåll
torsdag 10 oktober 2024
blankz

Evinrude VRO 40 tomgång

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har lite problem med tomgången på vår Evinrude 40 VRO 2-takt, jag tror den är från 1985-90 nånstans.

Det är lite svårt att komma iväg ofta, för när man ska lägga i växel så dör den lätt. Det är som att tomgången inte riktigt orkar med. Gasar man upp ordentligt samt varmkör så verkar det gå lite lättare. En lite högre tomgång vore fint! Någon som vet hur man justerar detta?

Förstått att det är nånstans på vänster sida av motorn (sett inifrån båten). Förgasaren och gasreglaget sitter ju där.

 

mvh

Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din motor ser ut som på bilden, så tänker jag att det är den inringade skruven som ställer tomgången, skruvar du in den ökar tomgången, och skruvar du ut den så sänks tomgången.  

 

image.png.9891c193006f09906ba7bf3870c97c0a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjamen exakt så!! Tack så mycket :) Jag har funderat om det är den skruven innan. Har du en likadan? Hittade nån gammal manual på nätet, men det var en ganska liten svartvit otydlig bild. Nån som sitter på en komplett manual för denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog hitta rätt manual gratis att ladda hem tänker jag.

Men det finns i alla fall helt säkert att köpa. Bara att söka på Evinrude 40 VRO.

Manualerna finns för alla årsmodeller och brukar täcka flera modeller så man får kolla noga att det blir rätt.

Minns inte varifrån jag beställde min, det är många år sedan men tror inte det var särskilt dyrt. Har haft mycket nytta av den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Ja, jag hittade manual gratis på nätet efter lite sökning. Jag har den om nån behöver !

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du vilja dela med dig av manualen? Jag kan inte hitta den/tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...