chronn 1 Postad 23 Augusti , 2023 Jag har en Silver Eagle CC av den äldre skrovmodellen (2006) med en 2021 års Yamaha F150. Yamahans display visar förbrukning i liter per timme. Upp till ca 30 knop verkar det inte vara så stor skillnad, förbrukningen följer ungefär 1:1 med hastigheten i knop, eller en liter sjömilen då för att tala klarspråk. Vid fullgas (43-45 knop beroende på före) sticker det iväg till 65+ liter, helt förståeligt. Men är det nåt man kan lita på? Är det nån som kontrollmätt på en sån här motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 23 Augusti , 2023 Förbrukningen kan knappast vara linjär mot hastigheten över hela nedre registret. Båten har ett "trögt" område där den lämnar deplacementfart innan den planar. Normalt har man en dramatisk ökning någonstans mellan kanske 6 och 8 knop (lite beroende på båtstorlek), där förbrukningen lätt tredubblas. Om din mätare visar ungefär samma förbrukning i l/nm även inom detta område här är den knappast rätt. Men du kanske inte ens har kollat i så "låga" farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 1 Postad 23 Augusti , 2023 (redigerade) Ah jo, jag var lite otydlig då jag skrev. Jag talar om marschfart, inte hela registret. Och den visar i liter per timme, inte liter sjömilen. Orsaken att jag över huvud taget tog upp liter sjömilen i diskussionen var att hastigheten i knop och förbrukningen i liter per timme följer varann väldigt bra i marschregistret dvs från 23 till typ 30 knop. Förhållandet är 1:1 plus minus nån tiondel, dvs en liter sjömlilen oavsett om jag kör 23 eller 30 knop. OM man får tro förbrukningsmätaren, och det är det jag frågar. Yamahas hastighet stämmer iallafall väldigt bra jämfört med kartplottern, det är väldigt sällan de inte visar exakt samma. Jag vet inte hur Yamaha mäter. Trycklogg? Redigerad 23 Augusti , 2023 av chronn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 23 Augusti , 2023 Beror på vilket instrument du har. GPS är inbyggt i de rektangulära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 23 Augusti , 2023 Buster XXL med 150 ligger ganska lika mellan 20 och 30 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 23 Augusti , 2023 Jag brukar nollställa tripmätaren för min 300 när jag tankar och när jag sedan tankar nästa gång brukar instrumentet visa mellan 0 och +10% högre förbrukning än verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 1 Postad 23 Augusti , 2023 5 minuter sedan skrev Kane: Beror på vilket instrument du har. GPS är inbyggt i de rektangulära. Runda instrument på denna. Känns inte som det är GPS, jag upplever den inte "trögstartad" till skillnad från min plotter som behöver tid på sig att komma igång. Särskilt om man börjar åka innan den hittat positionen. Så min indikerade förbrukning på en liter sjömilen stämmer ganska bra överens med testresultaten med Buster XXL som ju är jämförbar i storlek. Även toppfarten med F150 stämmer nära nog exakt, 45 är mitt rekord, så den verkar vara lika tungdriven. Men instrumentet visar en förbrukning på 63-65 liter i timmen vid fullgas, nåt som blir 1,44 liter i timmen om vi antar 45 knop. Bustern klarar sig här på 1,26, trots att hastigheten är samma. Kan det stämma eller är det Yamaha som visar fel? Det trevliga i den här ekvationen är ju att jag inser att det inte kostar mig nämnvärt att slå gasen i botten och gasa av mig lite när jag ska ut till stugan, jämfört med att hålla marschfart. Den delen av sträckan som är utan fartbegränsning är lite på en kvart lång totalt. Om jag är ute och kör för att njuta av finvädret, då är ju situationen en annan, då vill man ha ut så mycket tid som möjligt av sina bensindroppar. Men ikväll då jag åkte ut spöregnade det och jag ville fram så fort som möjligt och då är det kanske värt en euro i bensin att komma fram snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 23 Augusti , 2023 (redigerade) Intressant frågeställning och kul att läsa alla svar. Upplever att man kan lita på de runda instrumenten förutsatt att den är kalibrerad rätt och regelbundet, samt kör samma bensin som man kalibrerat till. Skulle gissa att motorn/ECM vet om vilken mängd bränsle som strömmar igenom injektorerna genom öppningstiden/antalet öppningar/stängningar av injektorerna och flödet kommuniceras genom NMEA till instrumentet. Sedan i instrumentet kan man kalibrera bränsleåtgången för instrumentet. Gissar att noggrannheten är +-5% vid rätt kalibrering och i vissa fall ned emot +-3%. Redigerad 23 Augusti , 2023 av Busteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser