Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Offnegardh

Matning och lagring av ankarlina

Rekommendera Poster

Hej. Håller på att installera ett ankarspel på insidan av akterspegeln och vill hitta bra lösningar för att då också kunna mata upp och lagra ankarlinan (50 m blyad) på ett snyggt och effektivt sätt. Har utrymme i motorutrymmet (ska bygga skydd mot batterier). Hade hoppats att det skulle fungera att bara ha en bordsgenomföring i durken och kunna mata upp/ned linan och att vid upptagning så matas ankarlinan ned via bordsgenomföringen till en större låda (just nu provisorisk) genom att ankarlinans tyngd "drog ned" ankarlinan. I första testerna ser jag dock att det går bra till en början men att det är för osäkert att hela linan går in via bordsgenomföringen och ett antal gånger hamnar på durken istället......

Hur skulle ni lösa? Bygga öppen låda direkt under ankarspelet?

Sätta rörkonstruktion mellan bordgenomföringen och matningen upp ankarspelet så att linan matas via röret?

Annat förslag?

Tacksam för tankar och förslag!

mvh

Magnus

Durk.JPEG

Motorrum.JPEG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt ankarspel monterat på ett liknande sätt, och precis som du konstaterat att ankarlinan behöver styrning för att komma ner under durken.

210727_3.jpg.613ec44595017db82fa44386a0dd9055.jpg

Löste det med en bit avloppsrör som styr den blyade linan. Linan kan kinka någon enstaka gång, men det är den bästa lösningen jag provat.

210727_5.jpg.8193611114738d2b95dde745ada55eb4.jpg

Under durk ramlar linan ner i ett naturligt fack som förstärkningen av akterspegeln skapar, efter att bilden tagits har jag gjort en extra vägg då linan ibland kunde åka ner under motorn. Jag har även flyttat pumpen till trimplanen så att inte ankarlinan skall kunna fastna i slangen som tidigare gick i utrymmet som ankarlinan ramlar ner i.

Redigerad av Tristan_301
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...