Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Marie_J

Häva köp.

Rekommendera Poster

Hej allihopa! Som en del redan vet så har jag köpt en båt av en privatperson i början av juni som vi sen fått problem med som vi inte får någon ordning på. Vi köpte en uttern 590 -82 med en johnson på 100 hk -82. Men det visade sig när vi felsökte motorn att det var en -79. Efter ha mailat uttern så fick jag svar i går och då fick vi reda på att båten är byggd -79 men är av -80 år modell. Kan jag häva köpet pga av att ekipaget inte är av den årsmodell som det står på kvittot och som den annonserats som. Helt klart är att vi hade aldrig kollat på båten om han hade annonserat den som en -79. Vi övervägde att inte köpa båten då den var en -82. Gubben tala om att han hade haft förgasarproblem men att det nu var lagat. Båten krångla en gång de första 14 dagarna vi ägde den men fungerade bra sen igen i 14 dagar sen har den jäklas hela tiden med att den tappar kraft. Vi har fått råd här på av er samt har haft en reperatör på den som inte hittar felet. Vi har snart möjlighet att lämna in den på firman så dom kan plocka ner motorn men vi vet inte om vi vill ha den kostnaden då vi nu känner att vi vill häva köpet. Vi har haft kontakt med gubben och först sa han att han var så ledsen men nu när han fick reda på att båten var av fel årsmodell med och vi nu uttryckligen förklara att vi känner oss lurade så sparkar han bak ut som den suraste åsna. Vad kan jag göra? Kan jag häva köpet? Hur gör man? Tacksam för svar Mvh Marie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Om du är nöjd men båten och motorn i sig (när motorn fungerar) så fråga säljaren om han går med på att betala vad det kostar att få fason på motorn hos firman du lämnar in hos. Kanske är en rimlig kompromiss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Claes

Är nog svårt att häva köpet. En båt runt slutet av 70 å början av 80 har ju passerat många personer tills idag 2005. Och när de inte finns papper på båtar som det finns papper å fordonsdata på bilar så är de väl lätt att något år faller bort på en båt eller motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han sa att vi skulle maila ett krav men att han ändå inte kommer att bry sig om det då han anser att den är köpt i befintligt skick. Efter ca 10 dagar när vi hade haft båten så maila jag honom efter vår första helg ute med båten, midsommar, och tala om hur nöjda vi var med båten, för det var vi. Med detta mail anser han att affären är färdig. Att en motor kan krångla det kan jag förstå men det handlar ju om att vi inte fått den vara han har sagt att det är. Han påstod också att han haft kontakt med uttern och att det är en -82. Det måste vara en hel lögn, kanske därför han blev förbannad då han nu vet att han med flit givit fel årsmodell. När det gäller motorn så rent mekaniskt så kvittar det om det är en -79 eller en -82 men ser man hur marknaden ser ut så får man ge ett par tusenlappar för en sen 70-tals motor medans en tidig/mitten 80-talare ligger mellan 25 och 40000 för en på 85-100 hk. Och det är väl marknades pris som styr värdet på båten? Vi hade aldrig köpt båten eller kollat på den ens om vi vetat att det var en 70 tals motor på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge sen köpte du båten? Han verkar ju inte vara villig att häva köpet, men ni kanske kan göra upp i godo. Ni borde kunna få tillbaka lite pga att fel årsmodell angavs och att förgasaren fortfarande krånglar. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog med Bossee. Tänk också på att en -79:a är 26 år gammal, en -82:a är 23 år gammal. Mycket liten praktisk skillnad. Skötsel och underhåll under alla dessa är mycket mer avgörande än årtalet. /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om årsmodell för både båt och motor finns specat i kontraktet eller på kvittot och det inte stämmer med verkligheten har du rätt att häva köpet. Kolla med Kryssarklubbens juridiska rådgivnig på www.sxk.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om han inte är villig att göra upp i godo så kontakta ARN= Allmänna reklamations nämden så får du veta vad du har för möjligheter. Lycka till Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ARN löser bara tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Från deras hemsida: [KUR]Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare (kallas här ofta näringsidkare). Det är konsumenten som gör anmälan. Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge konsumenten pengarna tillbaka. Vanligtvis tar det ca sex månader från anmälan till beslut. Nämndens prövning är kostnadsfri. Nämnden kan inte ge råd i enskilda ärenden. Det händer att ARN förväxlas med Konsumentverket.[/KUR] Om han nekar att häva köpet måste du gå till tingsrätten. /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog att det är klart billigare att renovera/laga motorn än att dra gubben inför tinget...i ert fall misstänker jag att ni förlorar...och då blir det dyrt för er och ni står fortfarande med en dålig motor...nä...glöm gubben, laga motorn..nästa sommar är ni med på banan igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent juridiskt har du inget att vinna. För att vinna gehör för att häva köpet ska du ha lidit avsevärd skada av säljarens påstående, dvs att årsmodellen är en annan än vad som utlvats. Det har du ju inte gjort, visserligen är motorn inte helt ok men det har ju inget med årsmodellen att göra. Däremot har ju gubben helt klart burit sig bedräglit gentemot er och detta är klart åtalbart, bedrägeri har alltit setts som ett allvarligt brott.

Men att gå från tanke till handling i detta fall är i mitt tycke tämligen långsökt. Precis som någon tidigare har skrivit så är ju motorn 26 eller 23 år gammal och har troligen haft fler än en ägare så du får nog tyvärr räkna med att du får vad du köper, en gammal och sliten motor oavsett om den är 26 år eller bara 23.

Försök istället att komma till någon förlikning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan du ej häva köpet säljaren behöver ej tala om vilka fel som en båt har han måste bara tala sanning om du frågor honom om något.

Det är helt och hållet köparens plikt att med dom medel som krävs ta reda på om köpet är som det önskas jag vet jag har setat i din sitts fast min motor skar efter ca 15 minuter i sjön.Jag har haft kontakt med allmänna reklamtionsnämden och det slutar med att man får kontakta komunen osv det är ingen ide om inte säljaren kan ställa upp med att kanske betala lite pga dåligt samvete Tyvärr det är sanningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Marie!

Du kan alltid vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan.

En sådan kostar 450:- om du ej stämmer han på mer än ett halvt basbelopp

(basbelopp=39300:-). kostnader som ev. kan tillkomma om du förlorar är ett arvode för ev.advokatkostnad för gubben. Detta kan dock ej överstiga 1250:- så länge som du håller dig UNDER ett halvt basbelopp.

MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan Huldt

Till skillnad från fast egendom så har inte köparen någon lagstadgad undersökningsplikt vad gäller lös egendom. Avgörande är vad som överenskommits mellan parterna och köpeavtalets utformning. Även om båten säljs i befintligt skick innebär detta inte friskrivning för felaktiga uppgifter eller om båten är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kan förvänta sig. För att häva köpet krävs ett väsentligt fel. Felaktigt angiven årsmodell kan dock berättiga till prisavdrag. I detta fall verkar ett prisavdrag rimligt. Storleken på detta avdrag kan kanske uppskattas av t ex en auktoriserad besiktningsman.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad mycket fina råd jag fått. Nej jag får nog satsa på en förlikning med gubben med prisavdrag för felaktiga årsmodeller. Annars blir det nog tinget och då betala max 1260 kr. Har kontaktat en advokat om detta med och han tyckte det var det bästa alternativet om vi inte får gubben att betala frivilligt. Det är ju egentligen inte så mycket pengar det rör sig om, men för mig är det en principsak att man ska göra rätt för sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...