JonasHellman 0 Postad 20 Augusti , 2023 Hej, vantspridaren på sonens Stortriss har gått sönder. Vet någon var man kan skaffa en begagnad eller ny sådan? Tacksam för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 20 Augusti , 2023 Någon som säljer nya delar till Stortriss finns inte. Kolla någon båtskrot. Köp eventuellt två inkl fästen från annan båt och kapa till rätt längd om du inte hittar till en Stortriss. Eller köp en sliten Stortriss (brukar vara billiga) och ta spridarna och annat ni behöver och skrota resten. Eller trolla och slöjda lite med aluminiumrör i rätt dimension. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasHellman 0 Postad 20 Augusti , 2023 Tack Peter för tips! Vi får testa dessa alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 21 Augusti , 2023 När jag köpte min båt (som inte är en Stortriss) var en av vantspridarna skadad - den slokade. Seglade så under fösta säsongen men under vintern bankade och böjde jag den rätt så nu sitter den rakt och fint. Jag tror inte vantspridarna i sig är jättekänsliga grejor men det viktiga är väl att få kraften från vanten, när de spänns, att ligga på rätt sätt genom spridarna mot masten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 22 Augusti , 2023 får du inte tag på någon kan du alltid tillverka 2 nya i trä kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 23 Augusti , 2023 Om jg inte missminner mig så är vantspridarna pä en Stortriss bara ett aluminiumrör. Ingen speciell profil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasHellman 0 Postad 23 Augusti , 2023 Ja, det stämmer. Det är bara ett aluminiumrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Augusti , 2023 16 minuter sedan skrev JonasHellman: Ja, det stämmer. Det är bara ett aluminiumrör. Ok, vad är det för mått på röret då ytter/inner-diameter och längd, sen är det väl iallafall någon slags beslag i vardera ände? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 24 Augusti , 2023 2023-08-23 vid 15:12 skrev No_jah: Ok, vad är det för mått på röret då ytter/inner-diameter och längd, sen är det väl iallafall någon slags beslag i vardera ände? Måttet tar man från den spridare som är hel! Jag gjorde en egen spridare till en stortriss MK1 på 1980-talet och som jag minns så var fästet mot masten bara ett genomgående hål som man drog en skruv genom med en mutter på andra sidan. På masten satt en stålbygel som gick in i röret.Vantet fäste jag i andra ändan genom att fila ett spår för vajern och låste vantet i spåret med ett metallbleck som jag skruvade fast med en plåtskruv. Skyddade med tejp.... sen seglade vi två veckor i höga kusten med båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser