Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
krijor

Mercruiser 4,3 efi problem

Rekommendera Poster

Har problem...

 

4,3 EFI, Bravo 1 gen 2

 

Serienummer 0M062009

 

Problemet

Motorn startar klockrent, spinner på fint i ca 10 min på 3000 rpm (eller högre) då inträffar följande, kraften försvinner och den tappar klart i varvtal. Ligger o pendlar mellan 1600-2000rpm. Bluddrar. Förgasarsmällar. Spelar ingen roll om jag drar ner o försöker gasa på om en minut eller två. Om jag drar ner till 1400 rpm så går det fint att köra "hur länge som helst"...

 

Båten har stått 4 år på land innan jag köpte den.

 

Gjort av förra ägaren och av mig själv:

Nya limpor o knän inkl packningar (full flow)

Ny fördelardosa, tändkablar o tändstift

Ny bränslepump

 

 

Övrigt

Impeller är enl förra ägare inte bytt på 23 år...

 

 

Spontant känns det som värmerelaterat. Knän och gummibälgen efter knät är riktigt varma, inte brännheta men nästan.. Tänker att dålig generell kylning leder till dålig kylning av bränslepump och då uppstår problmet?

 

Tacksam för goda råd

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har du inte bytt impellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av säsongen gick den utan några problem så jag tänkte att impellerbyte får ske i vinter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev krijor:

Gjort av förra ägaren och av mig själv:

Nya limpor o knän inkl packningar (full flow)

Ny fördelardosa, tändkablar o tändstift

Ny bränslepump

Allt detta utan byte av 23 år gammal impeller?

Kanske blir bra säsong nästa år då efter impellerbyte.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Impeller, thermostat bytta Kyler fint och går som tidigare fint i 10-15 min, därefter tappad kraft/varvtal. Går ojämnt och med förgasarsmällar emellanåt. Ma o så kvarstår problemet...Verkligt tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera så du inte får undertryck i tanken. Testa att öppna tanklocket när problemet börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspole? Inte ovanligt den tappar funktion när den blir varm. 

Någon givare som tror motorn är kall och gör att motorn går fett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Tack för kreativa förslag

- Tanklockstricket är testat. likaså har jag säkerställt tilluft till tanken.

- Ny tändspole beställd.

- Vi nästa test kommer jag att "ersätta tanken" med trycktank för att ytterligare kunna utesluta defekt tank eller kopplingar där.

Återkommer efter test

 

Trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport

Ersatte båttanken med trycktank - fortsatt samma problem

Bytte tändspole - fortsatt samma problem

 

Nya tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...