Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Jecab

Kalkyl på motorbåtsägande

Rekommendera Poster

6 timmar sedan skrev Kane:

Nej, de fasta kostnaderna ingår ju i sjömilskostnaden om jag bara åker 300 sjömil/år med TS budget. Så det gäller att åka många sjömil per år om värdshusbesöken skall bli billigare. 😎

Jag tycker det är helt fel att räkna allt i pris/M. Mycket bättre att räkna /ytnyttjad timma. Vi kan åka ut till vår klubbstuga, 6M enkel väg, och ligga där i flera dagar. Att då räkna allt i transportsträcka blir galet, tycker jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev excel319:

Jag tycker det är helt fel att räkna allt i pris/M. Mycket bättre att räkna /ytnyttjad timma. Vi kan åka ut till vår klubbstuga, 6M enkel väg, och ligga där i flera dagar. Att då räkna allt i transportsträcka blir galet, tycker jag.

Så hur värderas kr/h?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

OT, då jag nu skriver om mitt segelbåtsägande.

 

Är nu inne på 16 säsongen, 18000 sjömil, fler än 1300 övernattningar.

På sjön mer än 3000 dagar, å väl det.

120 liter diesel per säsong varav 1/3 till värmaren tidig vår och vid ihållande regn.

Och 0.8 liter / timme i 4.5 knop.

Totalt diesel för ca 40 000 under 15 år,

 

Inköp 250 000, nu värd 50 000 kr, med trailer. Servat allt själv... 

Diverse tillbehör samt ca 15 m rf rör mm till grabbräcke, badbrygga och peke. I runda slängar 25 000 i rena påkostningar.

 

Ett försegel för 16000 kr.

 

Och en ordentlig plotter med framåtseende ekolod för ca

25 000 kr. Men detta behåller jag vid försäljning inom 4 år. Har så många säkra spår och övernattningsställen mm sparade. Även 10 grund😃

 

Orkar inte räkna vad totalen blir per sjömil.

 

Men har varit ett kärt nöje.

 

BT.

Ett mycket poetiskt inlägg, rörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Så hur värderas kr/h?

Det är väl upp till var och en hur man vill värdera båtlivet men jag, jag räknar inte på kostnaden egentligen för ska man tänka på kostnaden hela tiden så kanske man ska syssla med något annat än båtliv, skulle räkna på kostnad/övernattning+dagturer. Korta resor ger lägre kostnader. Att åka många sjömil/säsong för att få ned de fasta kostnaderna/M känns lite som Ebberöds Bank. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra kalkyl och fin sällskapsbåt med en stor aktersoffa.

 

Apropå underhållskostnader. Den båten har ett stort akterkapell och plastrutor blir kortlivade i solen och det kanske är i fint skick 5-7 säsonger, innan de börjar blir dimmiga. 

 

Noterar att du räknat på uthyrning. Input är att uthyrning kan vara lite svårare hos allmänyttiga ideella klubbars/föreningars verksamhet, av naturliga skäl. Exempelvis att nyckeln till hamnen är personlig osv..

 

En båtplats på en marina, brukar i regel tillåta uthyrning, samtidigt kostnaden för en båtplats blir högre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kane:

Så hur värderas kr/h?

På samma sätt fast istället för distans så per timme du nyttjar båten. Men lättare kanske att räkna kostnad/dag istället för timme. Det är väl egentligen helt ointressant hur lång du kör? Det är väl hur mycket du har glädje av den som räknas. Även en bryggsegling kan ge glädje på samma sätt som en kortare resa eller en längre resa.

 

Fast det är klart, vi har ju alla olika skäl till ha båt. För vissa är åkandet det primära och då är ju kr/nm relevant. Jag är mest intresserad av att vara ute i skärgården, resan är bara resan, och då är kostnad per sjömil orelevant. Kort eller lång resa är orelevant, det är platsen jag ska till som är det viktiga🙂

 

Annars är ett fritidshus en oändlig kostnad per mil eftersom det är stationärt och kostnadskalkylen skulle sannolikt inte går att motivera😉

 

För mig är det totalt två olika kostnader, ägande och nyttjande, bägge måste du ha råd med, men de bör inte blandas. Nyttjandekostnaden är för mig i princip enbart bränslet. Övrigt går under ägandet, dvs kostnaden för att ha möjligheten att kunna komma ut på sjön.😉

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-17 vid 12:59 skrev Jecab:

 

Ja, det är lite åt det här hållet jag vill se om det barkar. För 100 papp per år kan vi istället hyra väldigt mycket båt och slänga in någon solsemester dessutom. 

 

Så alla som har båt i den här klassen, eller dyrare, vad gör ägandet av båten så värt det?

Det är ändå otroliga pengar vi talar om årligen.

Klart det kan sparas in mycket på service osv, men det är ändå inte dom största delarna. 

Jag har kommit fram till samma sak, kör man bara en semestervecka med båten varje år så är det en bättre affär att hyra, då slipper man ligga ute med kapital, allt arbete etc. 
 

Om man däremot är ute mkt, helger och flera veckor blir kalkylen en annan. Alternativt kan man dela på båten med någon annan eller se till att hyra ut den. 
 

Baksidan med att hyra är väl att man inte har flexibiliteten på samma sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har kommit fram till samma sak, kör man bara en semestervecka med båten varje år så är det en bättre affär att hyra, då slipper man ligga ute med kapital, allt arbete etc. 
 

Om man däremot är ute mkt, helger och flera veckor blir kalkylen en annan. Alternativt kan man dela på båten med någon annan eller se till att hyra ut den. 
 

Baksidan med att hyra är väl att man inte har flexibiliteten på samma sätt. 

Precis, det är ju den aspekten man måste ha. Kommer vi ut varje helg, eller är det mer rimligt att anta för vår familj att vi kommer komma ut 3-4 helger och kanske en vecka på sommaren. Om vi landar i det andra, så kan det inte motiveras 100k per år i kostnad. Det går bara inte. 

 

Då kanske man får acceptera att flexibiliteten är rätt låg vad gäller att hyra, men dom möjligheterna blir ändå större o större då fler o fler verkar lägga ut sina båtar på t ex Skipperi. 

Man kan ju givetvis själv hyra ut båten o på det sättet få en del finansierat, men när man dragit av 20% till Skipperi och 30% i skatt (Skipperi måste anmäla all uthyrning till Skatteverket) så blir det inte riktigt tillräckligt mycket kvar för att det ska vara värt det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är säkert olika på var i landet man befinner sig men här på Västkusten kostar det ca 25 000 kr/vecka att hyra en 28fot enligt annonser som varit på Blocket. 2 v = 50 000 kr + ca 8 000 kr i soppa. Då är man låst till dessa veckor oavsett väder. Det är inget snack om att det är mycket pengar men nästan 60 000 kr om man väljer 2 veckor med risk för dåligt väder, då tycker jag inte att det ändå skiljer så mycket på att äga. Äger man båten har man ändå mellan maj-sep på sig att plocka fina dgr :) (undantag denna sommaren) :) 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-18 vid 18:23 skrev FM75:

Lite OT men vad ingår i de 16200 kronorna?

Har två D4 260 i båten o tänkte serva själv till en betydligt lägre peng.

Du kommer säkerligen undan med en betydligt billigare service men jag gillar säkerheten av en varvsservad motor eftersom jag tror på firman jag anlitar. Förmodligen en av de dyrare i Stockholmsområdet men tid och resan dit kostar också.

 

Ungefärliga priser enligt bokningsbekräftelsen (ex moms):

Varmkörning/provkörning: 800

Service: 4.700

Motordiagnos: 550

Filter x flera + insatser: 2.800

Impellersats: 650

Olja 12 l: 1.000

Miljöavgift: 200

Arbetskostnader: 1.000

Oljefilter backslag: 680

Olja backslag: 360

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev SeaMaster560wa:

Är säkert olika på var i landet man befinner sig men här på Västkusten kostar det ca 25 000 kr/vecka att hyra en 28fot enligt annonser som varit på Blocket. 2 v = 50 000 kr + ca 8 000 kr i soppa. Då är man låst till dessa veckor oavsett väder. Det är inget snack om att det är mycket pengar men nästan 60 000 kr om man väljer 2 veckor med risk för dåligt väder, då tycker jag inte att det ändå skiljer så mycket på att äga. Äger man båten har man ändå mellan maj-sep på sig att plocka fina dgr :) (undantag denna sommaren) :) 

Problemet är väl flexibiliteten man går miste om. Å andra sidan har många med båt säkert tagit semester och äger man då en båt står man ju där med alla kostnader medan semestern regnar bort.

 

Tänker att om man som hyresspekulat är lite flexibel själv underlättar det ju.
 

Då kan man iskallt vänta till kort. innan man skall hyra för att få en hyfsat korrekt väderprognos, i bästa fall får man tag på nen vettig båt till rätt pris , i annat fall kan ju hitta köra en sista minuten resa till solen., köra en bilsemester etc.

 

Så att inte äga båt kan ju omvänt ge en del flexibilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

Problemet är väl flexibiliteten man går miste om. Å andra sidan har många med båt säkert tagit semester och äger man då en båt står man ju där med alla kostnader medan semestern regnar bort i värsta fall.

 

Tänker att om man som hyresspekulat är lite flexibel själv underlättar det ju.
 

Då kan man iskallt vänta till kort. innan man skall hyra för att få en hyfsat korrekt väderprognos, i bästa fall får man tag på nen vettig båt till rätt pris , i annat fall kan ju hitta köra en sista minuten resa till solen., köra en bilsemester etc.

 

Så att inte äga båt kan ju omvänt ge en del flexibilitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryggsegling - värde per timma?

Som många nämnt, det var hittills den sämsta motorbåtssommaren som jag upplevt (1974 o framåt).

Men jag är mycket i båten och njuter ändå - skönt att komma från huset (speciellt eftersom jag jobbar hemma 90%).

 

Båt kostnad:10% av båtens värde/pris. Ja, jag har tänkt en del på detta. Det stämmer med mina erfarenheter (gamla och nya båtar 14-28 fot, motor och segel). Men det beror mycket på egna arbetsinsatsen.

 

Vi hade segelbåt innan. Då kan kostnaden hållas riktigt låg - vi låg på 8000kr per år. Men det var inte kul med bryggsegling - sittbrunnen är för liten och full av linor, navigationsutrustning och ratt. Utrymmet nere är toppen, men om man bara sover där så blir det konstigt. Varje utflykt var ett projekt på 3-6 timmar till några dagar. Det blev få dagar till sjöss. Detta innebar att jag arbetade mer med båten än jag njöt av den.

 

Motorbåten innebär att aktiviteter kan ske på 0,5-1,0 timma, för att åka och bada i viken eller luncha i Köpenhamn (nja blir nästan alltid övernattning, det tar ju trots allt 25 minuter dit).

 

Bensin eller diesel, ja för 10 år sedan var det lättare. Diesel om man kör mer än 500 nm(?) per år.

Nu när bensinen är billigare än diesel och bensinmotorerna har högre vridmoment och lägre bensinförbrukning (port injection) så är det svårare, men det är en riktigt lång debatt. Min motor är från 1995 och då var en VP KAD42 på 3,6 liter ett lok jämfört med en Cheva 454 big block och förbrukade hälften.

 

Det finns olika människor som upplever olika fördelar i livet. Tidigare i mitt liv fick min fru välja )ja, det får hon väl som alltid även nu) och vi köpte en sketen sommarstuga i skogen vid motorvägen för 350 000kr. Där jobbade jag mycket mer än med min båt! Visst hade vi alla kul där och man bodde rimligt. Dessutom sålde vi kåken för 2,1 miljoner några år senare. Liknande finansiella och praktiska fördelar hittar knappast med en båt...

 

Så budgeten behöver du bara för att se om du har råd. Och den gäller bara för förutsägbara problem eller att man har en ny och fullförsäkrad båt). Den kan även användas för att jämföra olika båtar. Men när jag köpte båt var det inte tal om jämföra budgetar, man väljer ju den fräscha båt som man tycker passar.

 

Viktigt är dock att fundera Hur och Vem som ska göra Vad på båten? Ska man få med familjen eller åka ensam? Vad vill familjen göra? Sola, åka vattenskidor, fiska, bada eller använda som sommarstuga? Var ska vem sola eller sova? Sitter man ute och äter eller inne? Duger det att öppna fönster eller måste alla 3-4 väggarna demonteras för att man ska trivas i värmen? Behövs det varmvatten, kylskåp, toalett, dusch eller ... Hur länge är man iväg, över dagen eller en månad? Jag ser ganska många som överväger byte av båt, då de ser att det inte är rätt för familjen - byt båt eller åk ensam...

 

Sen kan det vara problem att uppfylla alla önskemål samtidigt. Adderar man allt alla vill blir det lätt en yacht med tender... Avvägningen av storlek och investering är det svåra. Troligen blir det inte rätt först hur man än förbereder sig, men det kan vara en viss fördel att det är väl överlagt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...