W25 4 Postad 16 Augusti , 2023 Behöver byta propeller efter att ha kört på en grynna med min Yamaha 20hk tvåtakt från 1994. Den som sitter nu har dimensionerna 9-7/8 X 10-1/2. Det närmsta de har på Seasea i närheten av ön där jag befinner mig har dimensionerna 9-7/8 X 11-1/4. Det rör sig alltså om en något brantare stigning om jag förstår saken rätt. Kommer detta ha stor effekt tror ni? Ser att Yamahas nyare tvåtaktare har brantare stigning än min gamla. Visst borde förresten propellern passa på axeln? tacksam för svar, w25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 17 Augusti , 2023 Ingen som har erfarenhet av hur en ökad stigning på 3/4 tum påverkar båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 Augusti , 2023 1 minut sedan skrev W25: Ingen som har erfarenhet av hur en ökad stigning på 3/4 tum påverkar båten? Lite tyngre för motorn. Kommer minska toppvarvet med typ 200 rpm om propellern för övrigt är ganska lika den gamla. Har du varvräknare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 17 Augusti , 2023 Tack för svar. Har dessvärre ingen varvräknare. Gör det så mycket om toppvarvet minskar? Brantare stigning borde väl innebära att ett något lägre varvtal ändå ger ungefär samma fart? Då är det antagligen mest accelerationen som blir sämre, medan toppfarten lär vara relativt opåverkad? Eller kan motorn ta skada av den ökade belastningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 Augusti , 2023 23 minuter sedan skrev W25: Tack för svar. Har dessvärre ingen varvräknare. Gör det så mycket om toppvarvet minskar? Brantare stigning borde väl innebära att ett något lägre varvtal ändå ger ungefär samma fart? Då är det antagligen mest accelerationen som blir sämre, medan toppfarten lär vara relativt opåverkad? Eller kan motorn ta skada av den ökade belastningen? Man brukar vilja ha så högt max varvtal som möjligt för att det indikerar mindre belastning på motorn. Om man tittar i gamla körfakta så verkar 10,5" vara vanligt. Vad är det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 17 Augusti , 2023 Ja 10.5 verkar vara standard för motornodellen. Nyare har 11.25… Båten är en askeladden 14 som väger 200 kg och har gått bra. 20 knop max med en person i, marschfart runt 16-17 beroende på om man är en eller två. Tycker att båten accelerar och går upp i plan väldigt lätt som det är nu med den gamla propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 17 Augusti , 2023 Undrar varför äldre Yamaha 20 hk har lägre stigning än nya förrresten. Kan det vara så att folk idag generellt har starkare motorer och att en 20-hästare idag oftast sitter på en lättare båt än förr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 Augusti , 2023 7 minuter sedan skrev W25: Ja 10.5 verkar vara standard för motornodellen. Nyare har 11.25… Båten är en askeladden 14 som väger 200 kg och har gått bra. 20 knop max med en person i, marschfart runt 16-17 beroende på om man är en eller två. Tycker att båten accelerar och går upp i plan väldigt lätt som det är nu med den gamla propellern. Aningens lättare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 18 Augusti , 2023 Ett högre nummer på stigningen innebär att propellern trycker båten framåt en längre sträcka för ett propellervarv. Högre siffra betyder inte brantare vinkel. Högre siffra gör det jobbigare för motorn att få propellern att snurra ett varv. Öka stigningen och du kan uppleva lite sämre acceleration, men högre marschfart. Även om marschfarten ökat kanske toppfarten inte blir högre. Den ökade ansträngningen för motorn att snurra propellern kan också som sagts innebära att maxvarv blir lägre. Jag uppfattar 3/4" som ganska liten ändring, men har själv inte bytt så små propellrar. Däremot undrar jag om det är 100% att propellern passar, kolla antal kugg på propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser