kalvdans 2 Postad 15 Augusti , 2023 Hej! Jag har problem med en Suzuki DF50 utombordare. Bytte impeller och råkade montera tillbaka nedre delen (lower unit) med ett växelläge som inte matchar växelvalet i övre delen av motorn, och i förlängningen läget på det externa växel-/gasreglaget. När jag försöker växla får jag dessa resultat: Fram är fram Neutral är också fram Back är neutral Mycket back är back Så det hela är en aning förskjutet. Gänghylsan som döljer skarven på växelförarstången ligger i exakt samma positionen som före service så problemet ligger inte där. Men till saken hör att man måste växla till "fram" för att stången ska tryckas ner maximalt och blotta skarven mellan övre och nedre delen. Nu när allt är förskjutet och man börjar skruva upp hylsan så blir stången sammantaget "för lång" och det börjar kärva. Är hylsan verkligen lekande runt övre delen av stången eller kärvar det av någon annan anledning? Hur löser man enklast det här? Ska man lossa lower unit igen, en aning, och låta den dra ner stången? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 16 Augusti , 2023 (redigerade) 16 timmar sedan skrev kalvdans: Hej! Jag har problem med en Suzuki DF50 utombordare. Bytte impeller och råkade montera tillbaka nedre delen (lower unit) med ett växelläge som inte matchar växelvalet i övre delen av motorn, och i förlängningen läget på det externa växel-/gasreglaget. När jag försöker växla får jag dessa resultat: Fram är fram Neutral är också fram Back är neutral Mycket back är back Så det hela är en aning förskjutet. Gänghylsan som döljer skarven på växelförarstången ligger i exakt samma positionen som före service så problemet ligger inte där. Men till saken hör att man måste växla till "fram" för att stången ska tryckas ner maximalt och blotta skarven mellan övre och nedre delen. Nu när allt är förskjutet och man börjar skruva upp hylsan så blir stången sammantaget "för lång" och det börjar kärva. Är hylsan verkligen lekande runt övre delen av stången eller kärvar det av någon annan anledning? Hur löser man enklast det här? Ska man lossa lower unit igen, en aning, och låta den dra ner stången? Mvh Hylsan du nämner är egentligen en skarvmuttern du har förmodligen råkat skruva ner denna mutter från den övre växelstången. Jag skulle skruva lossa den undre växelstången och skruva upp skarvmuttern tills det tar stopp sedan skruva lägga i fwd växel på reglaget och skruva ner skarvmuttern över nedre växelstången. Avsluta med låsmuttern. hoppas att det jag skriver är någorlunda begripligt. Du behöver alltså inte lossa på växelhuset Redigerad 16 Augusti , 2023 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalvdans 2 Postad 16 Augusti , 2023 Tack för ditt svar! Det var lite svårt att förstå först, enklare så här i efterhand. Skarvmuttern låg ganska precis där den skulle men det hade absolut varit bra att skruva upp den efter att växelstången var delad. Så här löste jag det: Växlade först till mellan fwd och neutral på växel-/gasreglaget. Detta gjorde att det värsta trycket på växelstången avtog men att skarvmuttern ändå var åtkomlig. Sen sänkte jag växelhuset en aning men som du skriver var detta troligen onödigt. Därefter gick det att dela växelstången. När stången delades hoppade växelhuset in i fwd och jag passade då på att ställa även växel-/gasreglaget på fwd. Nu kunde jag länka ihop stången igen och växlingen var nästan rätt. Det sista gick att justera med skarvmuttern. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser