jollas 12 Postad 15 Augusti , 2023 Har en inombordare där jag har konverterat om kylsystem till ett med värmeväxlare. 2 st pumpar där den ena pumpar havsvatten genom växlaren och den andra pumpar växlarens glykolsida genom motorn. När jag gjorde detta jobb tänkte jag att nu skulle allt vara frid och fröjd med minimal risk att hamna i läget med förstörda/sönderrostade limpor men att man behöver byta knäna emellanåt. Efter att ha pratat med en annan båtägare kom diskussionen kring tömning av havsvatten i växlaren vid vinterförvaring där vi både gjorde lite olika. Själv pumpar jag igenom havsvattenssidan med glykol i växlaren medans han tömde sin. Han nämde då att han hade en anod vid växlaren....något som jag inte byggde med i mitt system....Min fråga, efter att ha googlat omkring, ..måste man ha detta? En andra fråga blir om det då är möjligt att ha någon form av rör med kabel ansluten till motorns block, där havsvattnet strömmar igenom? Tänker mig då att ta och kapa inkommande vattenslang till växlaren och montera dit röret och koppla tillbaks slangarna igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 15 Augusti , 2023 Måste och måste. Det är ju inte ett måste. I teorin har man ju anod för att förlänga livslängden (förhindra/fördröja korrosion). Sen exakt vad avsaknad av anod i praktiken betyder för livslängden vet jag inte. Kanske 10 år istället för 20, eller 20 istället för 40? Har ingen erfarenhet mer än att ibland blir man förvånad över hur länge saker håller trots avsaknad av korrosionsskydd. För övrigt gör jag själv som du och kör igenom saltvatten sidan med glykol (först 20-40 liter sötvatten och sen glykol blandning). Glykolblandning är nog bättre korrosionsskydd än att bara tömma systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 12 Postad 16 Augusti , 2023 13 timmar sedan skrev Boanjohan: Måste och måste. Det är ju inte ett måste. I teorin har man ju anod för att förlänga livslängden (förhindra/fördröja korrosion). Sen exakt vad avsaknad av anod i praktiken betyder för livslängden vet jag inte. Kanske 10 år istället för 20, eller 20 istället för 40? Har ingen erfarenhet mer än att ibland blir man förvånad över hur länge saker håller trots avsaknad av korrosionsskydd. För övrigt gör jag själv som du och kör igenom saltvatten sidan med glykol (först 20-40 liter sötvatten och sen glykol blandning). Glykolblandning är nog bättre korrosionsskydd än att bara tömma systemet. Tackar för svaret! När jag googlade omkring så hittade jag inte mycket info om detta så i den bemärkelsen så kanske det inte är ett så stort problem...Å andra sidan så är lösningen jag nämde inte så svår att fixa...Jag får se om jag kan få mig en koll på den andra båtägarens system och se hur den lösningen ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser