Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Lischke

Vad kostar det att montera en styrpulpet i en Örnvik roddbåt som är ungefär 4 meter lång?

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska skaffa en 15 hk utombordare till min Örnvik som jag tror är en Örnvik 400. Och om jag ska fara fram i 20 knop så känns det som att en ratt vore bra att ha. Så vad kostar det om man använder det billigaste som finns på marknaden? Båten är av glasfiber och har bara ett skrov. Hur svårt är det att installera en styrpulpet i båten och sedan koppla på motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har motorn styrstag för anslutning av kabelstyrning? Styrpulpet finns några 3:e parts som kanske kan passa (eller bygg en själv) på t ex http://www.byggplast-batprylar.se/ Sök på ordet Styrpulpet på sidans nedre del. Billigaste styrreglage och en ratt borde funka. Du måste mäta hur lång styrkabel du behöver också och hur infästningen vid akterspegeln av styrröret skall vara samt hur du skall fästa styrkabeln på motorns styrarm (om nu motorn är avsedd även för kabelstyrning). Ja, och så bör du ju ha en fjärreglagebox så du kan växla/gasa vid sidan av förarplatsen. Skaffa Watki och Båtägarnas (Byggplast & Båtprylar) kataloger så ser du bättre vad som finns att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte motorn än. Men jag ska se till att det som behövs på motorn finns innan jag köper den. Men på en 15 hk så är det vanligt att det går att koppla på styrkablar? Måste man skruva på en plywood-skiva på båens kant och sedan täcka den med glasfiber för att kunna fästa styrpulpeten i något? Vad tror du att priset för allt kan landa på? Omman gör det mesta själv. Det finns väl instruktioner i någon bok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...