LuddeLundin 1 Postad 14 Augusti , 2023 Jag har precis lagt en handpenning på en båt Buster L 2007 med en Yamaha 50 hk 4-takt (98 gångtimmar). Säljaren angav att motorn var från 2015 (uppgifter han fått från tidigare ägare). Vi kom överens om ett pris på 130 000 (inkl. Tiki Trailer 80 km, BT700) När vi sedan undersökte ålder på motorn genom serienummer visade det sig att den var från 2007 och inte 2015. Utifrån dessa nya förutsättningar vad är en rimlig nedsättning av priset och hur värderar ni ålder kontra gångtimmar. Min säljare har haft båten 3 år och kört 40 timmar och den är servad efter 80 timmar. Vilken service som utförts av tidigare ägare är oklart. Motorn ser fin ut startade lätt, gick och lät bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 14 Augusti , 2023 Det var ett bra pris och speglar nog lite att den där motorn är 8 år äldre än uttalat. Då motorn på dessa begagnade busters står för en tredjedel till hälften av värdet skulle jag tycka att kanske avdrag på 15k är rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 14 Augusti , 2023 Kolla att kamremmen är bytt. Finns inga kvitton så låt byta den. Inget svårt jobb men mycket problem om det blir fel. Byt också växelhusoljan och kolla motoroljan. Håller i övrigt med @Guggen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 15 Augusti , 2023 Tycker inte man ska värdera gångtimmar alltför mycket. Någon har kommit upp i 7100 timmar, https://www.rib.net/forum/f8/yamaha-f70-73314.html på en Yamaha F70, men då är den sannolikt körd gott som dagligen. Tror att man man åtminstone kan förvänta sig 3000 timmar, om åldern på motorn hinner ta ut sin rätt. Hade personligen lagt större vikt på åldern, underhållet, hur den går och hur den är körd. Samt varmt kompressionstest. Håller med ChristerN om att kamremmen är bra och byta om man är osäker. Men endast 98 timmar på en motor från 2007 och att säljaren inte hade koll på årsmodellen låter lite märkligt. Samtidigt ser bracketen och riggen ytterst fin ut och talar för att båten oftast är uppdragen på släp, men var är offeranoden på skrovet, samt är akterspegeln målad? Tror dessutom att man kan nollställa timräkningen på tachometern. Så hade försökt verifiera uppgifterna, då säljaren redan sagt att motorn var från 2015 trots att den var från 2007. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 Augusti , 2023 Båten bör ha värderats högre än snittet för årsmodellen med motor från 2015. Nu bör den rimligtvis istället värderas enligt snittet. Det bör vara rätt enkelt att reda ut på blocket (minus lite prutmån). Vad man än tycker om priserna på blocket så är de dimensionerande för marknaden i stort när det gäller bilar, båtar mm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 Augusti , 2023 Lite utanför ämnet, men hur kan man lägga handpenning på något till en privatperson? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 15 Augusti , 2023 6 minuter sedan skrev Jorgen01: Lite utanför ämnet, men hur kan man lägga handpenning på något till en privatperson? Går alldeles utmärkt, men bör absolut regleras i kontrakt. I ett sådant köpeavtal/kontrakt reglerar man allt från handpenningens storlek till vad som händer med den om köparen/säljaren backar ur o.s.v. Har gjort det flera gånger (senast när jag sålde förra båten), och det är inga problem eftersom man kan komma överens om nästan vilka villkor man vill. Men de skall regleras på papper (och inte vad hemmasnickrat som helst) så det inte är någon diskussion om vad som överenskommits. Det är också ett bra "test". För har man reglerat det så formellt blir det nästan aldrig diskussion senare. Om ena parten däremot tycker att man inte behöver vara så formell eller "vi litar väl på varandra" så finns all anledning att dra öronen åt sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuddeLundin 1 Postad 15 Augusti , 2023 Handpenning finns i köpeavtal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 Augusti , 2023 32 minuter sedan skrev IngemarE: Går alldeles utmärkt, men bör absolut regleras i kontrakt. I ett sådant köpeavtal/kontrakt reglerar man allt från handpenningens storlek till vad som händer med den om köparen/säljaren backar ur o.s.v. Har gjort det flera gånger (senast när jag sålde förra båten), och det är inga problem eftersom man kan komma överens om nästan vilka villkor man vill. Men de skall regleras på papper (och inte vad hemmasnickrat som helst) så det inte är någon diskussion om vad som överenskommits. Det är också ett bra "test". För har man reglerat det så formellt blir det nästan aldrig diskussion senare. Om ena parten däremot tycker att man inte behöver vara så formell eller "vi litar väl på varandra" så finns all anledning att dra öronen åt sig. Jag tänkte mer på lösa boliner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Augusti , 2023 30 minuter sedan skrev Jorgen01: Jag tänkte mer på lösa boliner. Säljer dom boliner styckvis eller i par? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuddeLundin 1 Postad 15 Augusti , 2023 (redigerade) Håll er till ämnet tack😃 Redigerad 15 Augusti , 2023 av LuddeLundin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 15 Augusti , 2023 (redigerade) En snabb titt på sökbåt och försäljningsstat där (vet inte var den kommer ifrån dock, handlare?). Du fick med en vettig 80 trailer, så du betalar nog faktiskt inte för mycket om allt är ok. Här har du en snarlik, men med 30 trailer antar jag, för 109k,https://www.blocket.se/annons/blekinge/buster_l_yamaha_50hk_med_trailer/110686105 Så jag skulle def pröva att trycka ner 10-15k. Redigerad 15 Augusti , 2023 av Guggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser