Valleyleaf 0 Postad 14 Augusti , 2023 Hej, jag har precis köpt en Aquador 23HT, jag skulle behöva hjälp med vad jag behöver för att kunna ställa upp båten över vintern. jag har en plats på ett varv där den får stå och dem ombesörjer lyften. Men jag måste ha egen ställning med mera. Vilka typer bockar behöver jag behöver, vad funkar och vad funkar inte. Hur många etc. Biltema hade några men det såg mer ut som styltor, funkar typ dessa? sedan så behöver ju båten täckning också så har kollat runt på olika ställningar men har svårt att komma fram till hur lång ställning jag behöver och hur den bör vara uppbyggd. hopps det finns någon som kan hjälpa till med lite bra tips och info. tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 14 Augusti , 2023 Här finns det riktiga grejer, https://press-son.se/butik/produkt-kategori/battillbehor/sokresultat/?sb=Aquador+23+HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 14 Augusti , 2023 Press och son har bra grejer och det har tex Noa också. Jag brukar rekommendera tunga presenningar. Tror mina är på 550-600 g/m2. Tungt som tusan att lyfta upp men i gengäld så håller de över vintern. På större båtar, tex min, har man gärna två st som överlappar varandra så blir det lite lättare. Har varit tvungen att köpa nya pressar mitt i vintern då en press från en större marinsäljare bara höll till strax efter jul. Inte kul! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 14 Augusti , 2023 Jag kan varmt rekommendera båtbockar, typ Siggebocken som jag snickrat en egen version av. Båten står på två i aktern och en lägre under kölen något fram för mittskepps. Landsättning tar 2-3 minuter max. Som alla trebenta står den stadigt med vikten bra fördelat och utan behov (eller möjlighet) att justera stöden. I mina ögon den klart enklaste och bästa lösningen för en motorbåt av vår typ och storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Valleyleaf 0 Postad 21 Augusti , 2023 Tack för svaren, Ja hade varit nice och köpa press och son ställning ny men, när man adderar ihop allt så blir det en mindre förmögenhet så tänkte försöka hitta en vettig däckställning på blocket. Men lite osäker på hur lång den minst ska vara samt hur hög de högsta stöttorna behöver vara för att stå på badbryggan och tillräckligt högt över taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Augusti , 2023 (redigerade) Citat Tack för svaren, Ja hade varit nice och köpa press och son ställning ny men, när man adderar ihop allt så blir det en mindre förmögenhet så tänkte försöka hitta en vettig däckställning på blocket. Men lite osäker på hur lång den minst ska vara samt hur hög de högsta stöttorna behöver vara för att stå på badbryggan och tillräckligt högt över taket. Här har du en fiffig täckställning som inte kostar en förmögenhet. https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/stadig-tackstallning-for-hundralappar Redigerad 21 Augusti , 2023 av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 21 Augusti , 2023 2 timmar sedan skrev No_jah: Här har du en fiffig täckställning som inte kostar en förmögenhet. https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/stadig-tackstallning-for-hundralappar Trots att jag har Press & Son blir jag nästa nyfiken på detta. Det tar säkert tid att bygga ställningen första gången och den passar bara för just för den modellen, men det kan bli en fin timpenning och en minst lika enkel uppsättning följande säsongerna. Det är klart mindre riskfyllt att jonglera pvc-rör över gelcoat och vindrutor än alu-rör. Besparingen används lämpligt till att köpa en tung presenning (600 gr/kvm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 22 Augusti , 2023 Hade lite samma funderingar kring täckställningar, ifjol gjorde jag en egen i trä vilket funkade ok, men när våren kom och det var dags för demontering vart det mest kaffeved kvar av den konstruktionen. Har kikat runt, vi har en biltema täckställning till våran öppna Fisherman 20, och den funkar jättebra, men skulle inte funka till min Rospigg. Så jag tog kontakt med Press & Son. Snabba att svara och hjälpsamma. Nog kostar det en slant, men tanker att håller grejerna, samt smidig montering är det absolut värt det i min värld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 22 Augusti , 2023 (redigerade) Vet om fler som ramlat i backen, vid byggande av täckställning. Typ ett fall på ca tre meter. Där har jag fler än fem höstar byggd upp ställningen med båten fortfarande i vattnet, ute vid närmaste klubbholme. Täckning sker på land. Man blir ju inte direkt smidigare om åren... Så som jag gör, kan jag bara bli våt om jag trillar i drickat på utsidan båten. Redigerad 22 Augusti , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser