Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
magnuslarsson

Wallas 1400 blåser kallt

Rekommendera Poster

Har en wallas 1400 (tror jagvdet ska va). Nyss införskaffat segelbåten så har ej provat värmaren innan. Ska funka enligt gamla ägaren.

När jag startar den dvs ställer på start så lyser röda lampan direkt. Har för mig den ska lysa först efter någon minut när värmaren tänt. Sen kommer ingen värme. Fläkten går som den ska och blåser ut men ej varmluft. 

Slang som suger fotogen (campingpafarin sitter som det ska osv)

Osäker på om den suger dock svårt att se.

Är klickande  ljud från värmaren, tror den försöker tända kanske?

Har någon någon aning om vad som kan va felet? 

Mvh: Magmus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Har en wallas 1400 (tror jagvdet ska va). Nyss införskaffat segelbåten så har ej provat värmaren innan. Ska funka enligt gamla ägaren.

När jag startar den dvs ställer på start så lyser röda lampan direkt. Har för mig den ska lysa först efter någon minut när värmaren tänt. Sen kommer ingen värme. Fläkten går som den ska och blåser ut men ej varmluft. 

Det klickande ljudet du hör är nog med största sannolikhet pumpen du hör. Man kan få starta om värmaren ett flertal gånger om den är tom på fotogen. Den kör sin cykel och har den då inte fått upp bränsle avbryter den cykeln. Man får då starta om ett par tre gånger för bränsle ska hinna upp. Sen kan det ju vara något fel på tändspiralen med, och då krävs ju det en isärtagning av enheten. Tar du upp slangen och sätter fingerspetsen för änden bör/ska du känna ett litet sug , när pumpen klickar. Kontrollera även du har rätt spänning i batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-08-13 vid 15:30 skrev magnuslarsson:

Om du har amperemätare i båten eller en tångamperemeter som kan mäta strömstyrka så kolla under startproceduren om strömåtgången ökar rejält (min Eber drar ca 10A under uppstart). Om strömstyrkan inte ändras nämnvärt (pump, elektronik mm tar inte så mycket effekt) så är det sannolikt glödspiralen som gått sönder. Det finns servicesats med ny glödspiral.

Dra upp bränsleslangen ur tanken, använd en ficklampa för att kunna lysa igenom slangen samt startar värmaren. Om pumpen fungerar så kommer det att vandra små luftbubblor upp genom slangen. Inga luftbubblor - pumpen fungerar inte.

Ibland "torkar" backventilerna i pumpen så att pumpen bara matar luft fram-och-tillbaka. Genom att hålla upp slangen så att pumpen får mindre sughöjd för fotogenet så får du upp fotogen till backventilerna. När de väl blivit blöta så brukar de täta igen (det är väldigt enkla läppventiler). "Suget" i slangen kontrolleras på samma sätt som ovan genom att lysa med ficklampa genom slangen och se luftbubblor och fotogen vandra upp till pumpen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svar. Ska man känna sug hela tiden eller bara när det klickar. När jag provade så kände jag inget sug men kan ha missat känna precis vid klicket. Om inget sug någon aning om vad felet kan va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...