Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
sideshowbob69

Powertrimolja läckage?

Rekommendera Poster

Hej,

har fått ta över en Uttern S64 Exclusive 2006. Har inte haft en sådan stor båt förut.

Kanske inte hela världen men det läcker lite hydraulolja från powertrimen. Behöver jag vara orolig? Behöver jag åtgärda? Står på trailer nu så det är kanske därför. Uppfällt läge. Men det vore ju bättre om det inte läcker. Läcker alltså utanför båten vid själva kolven vad det ser ut som.

Efter transport såg jag lite röd vätska i motorutrymmet vilket måste vara kylvätska?Denna motor har sluten kylning så jag antar att det bara skumpat ur expansionskärlet under transporten? Det låg åtminstone rakt under den. Kanske en halv deciliter max.

Skulle kolla nivån på kylvätskan men fick f-n inte upp locket. Finns det något trix eller är det våld som gäller. Manualen hjälper ej. Står bara att nivån där skall ”ligga i botten på påfyllningshalsen”. Dvs, fullt. Vid körning skall jag kolla expansionskärlet. Då skall nivån ligga nominellt där.

Annars såg det bra ut tycker jag. Ankarlådan var j-a skitig och rostbildning vid powertrimhydraulikinfästningen i motorutrymmet. Det bör man kanske skrapa och måla lite vid tillfälle.

Ingen bensindoft alls vilket kändes fint.

Rent i motorutrymmet.

Står en reservdunk med bränsle i motorutrymmet som jag tänkte flytta på. 🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall väl tilläggas att det gick utmärkt att trimma under färd innan transporten. Det är först nu när den står på kärran som vi märkte av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...