Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Lukibas

Mercury 50hk Thunderbolt ignition

Rekommendera Poster

Hej! Nybliven båtägare här. När jag köpte båten gick motorn bra men sen när jag la i den där jag skulle ha den så tog jag ett varv och när jag skulle åka in till bryggan igen så tappade motorn nästintill all kraft. 
 

Motorn varvar bra och snurrar fint men den tar mig knappt framåt. Har försökt sökt mig fram men inget resultat. Har rispat på muttern som håller fast propellern och på propellern för att se om det är vulkningen men risporna är på samma ställe. 
 

Jag ser att många har sagt att det kan vara nåt med bränslet men det känns inte så för att motorn varvar ju upp bra som den ska, inget ryck eller knackigt eller så. Motorn varvar men verkar inte som propellern vill snurra. Gasvajern och allt verkar också dra med som det ska.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter nästan som det är vulkningen i propellernavet som släppt.

Om den är så lös som det låter så kan du prova om det går att vrida propellern när motorn är avstängd med växel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för VÄÄLDIGT länge sen en 20 hk Mercury Thunderbolt. På den maskinen var det inte en rostfri axel från motorn ner till växelhuset så den rostade av med liknande symptom som din.

Den rostiga axeln gjorde att det inte gick att ta ner växelhuset och kolla på axeln ens. Hade motorn inne hos en firma som försökte i ett par veckors tid med rostlösningsmedel och kilar utan framgång.

Jag hoppas detta inte är samma orsak som på din.

 

I ditt läge skulle jag försöka ta av växelhuset och kolla axeln om det inte är som @No_jah tror.

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på motorn, vet du inte så lägg upp en bild på motorkåpan och dess dekaler. Går att säga ungefär ålder med hjälp av design och färg på dekalerna.
Men som @ChristerN skriver är det en tidig -70 talare så är drivaxeln och dess splines en misstänkt felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Gelis:

Vad är det för årsmodell på motorn, vet du inte så lägg upp en bild på motorkåpan och dess dekaler. Går att säga ungefär ålder med hjälp av design och färg på dekalerna.
Men som @ChristerN skriver är det en tidig -70 talare så är drivaxeln och dess splines en misstänkt felkälla.

Kan det vara en 80-83a? Hittade nån bild och den var mest lik 80-83 årsmodell.

56447492-AD19-413D-96B3-24D028291377.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Det låter nästan som det är vulkningen i propellernavet som släppt.

Om den är så lös som det låter så kan du prova om det går att vrida propellern när motorn är avstängd med växel i.

Det går att snurra på propellern för hand när växeln är i, och så blir det som ett dunk med jämna mellanrum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lukibas:

Det går att snurra på propellern för hand när växeln är i, och så blir det som ett dunk med jämna mellanrum. 

Snurrar propelleraxeln ockå när du vrider på propellern? Isåfall är det nog drivaxeln som tidigare föreslagits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Snurrar propelleraxeln ockå när du vrider på propellern? Isåfall är det nog drivaxeln som tidigare föreslagits.

Ja den snurrar och muttern också. Men kan det inte vara så att när den får mer kraft så börjar den slira? För det går ju att puttra framåt på tomgång i typ 1 knop men när man gasar så händer inget, förutom att motorn varvar. Att det blir mer motstånd och då orkar den inte driva runt propellern?

Redigerad av Lukibas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Snurrar propelleraxeln ockå när du vrider på propellern? Isåfall är det nog drivaxeln som tidigare föreslagits.

Eftersom allting snurrar så är det drivaxeln som är paj mest troligtvis? 
Men varför kan jag ändå ta mig framåt och bakåt? Borde det inte vara helt kört då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Lukibas:

Eftersom allting snurrar så är det drivaxeln som är paj mest troligtvis? 
Men varför kan jag ändå ta mig framåt och bakåt? Borde det inte vara helt kört då?

Om den rasat i splinsen uppe i anslutningen till vevaxeln så kan friktionen göra att det följer med vid lätt belastning för att vid gaspådrag börja snurra, då det inte finns några splines kvar.

Skulle nog föreslå att du tar ner växelhuset. Glöm då inte att det sitter en skruv under trimfenan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Om den rasat i splinsen uppe i anslutningen till vevaxeln så kan friktionen göra att det följer med vid lätt belastning för att vid gaspådrag börja snurra, då det inte finns några splines kvar.

Skulle nog föreslå att du tar ner växelhuset. Glöm då inte att det sitter en skruv under trimfenan.

Okej jag får försöka mig på det. Upp med båten igen då.. återkommer väl om det inte löser sig. 
Tacksam för hjälpen hittills! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lukibas:

Okej jag får försöka mig på det. Upp med båten igen då.. återkommer väl om det inte löser sig. 
Tacksam för hjälpen hittills! 

Det är bra om du skriver här även om du hittar o fixar felet. Kan hjälpa andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lukibas:

Det går att snurra på propellern för hand när växeln är i, och så blir det som ett dunk med jämna mellanrum. 

Det skall det bli.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du gör några större ingrepp, låna och pröva en annan propeller.

Då kan du utesluta problem i växelhuset om problemet försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Jorgen01:

Innan du gör några större ingrepp, låna och pröva en annan propeller.

Då kan du utesluta problem i växelhuset om problemet försvinner.

Är på väg och ska göra det just nu. Propellern ser ut såhär, känns lite lurt? Sen å andra sidan har jag inte kollat på propellrar så vet inte hur dom ser ut när dom är bra. Men jag antar att det svarta geggan i navet är vulkningen och isåfall tycker jag inte det ser så himla bra ut.

9131D2F9-83BC-49C4-BCEA-AA8C75D72946.jpeg

766B5C88-434F-414A-9FC5-C5AE9FAAA0F2.jpeg

9C80FFF0-9D33-4380-9AEC-7B3E461969CA.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Lukibas:

Har rispat på muttern som håller fast propellern och på propellern för att se om det är vulkningen men risporna är på samma ställe. 

Där har du ju troligen felet. Men då du skrev så här i ditt startinlägg så blir det ju lite missvisande och andra förslag på felorsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

Där har du ju troligen felet. Men då du skrev så här i ditt startinlägg så blir det ju lite missvisande och andra förslag på felorsaker.

Jag ber om ursäkt att det blev missvisande. Jag tyckte mig göra rätt men tydligen inte när jag gjorde risptestet. Hur som haver, jag uppdaterar när jag testat ny propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nödfall kan du göra som jänkarna på youtube.Borra tre hål och dra i skruv mellan bladen in i navet.Jag har provat det på en propeller som jag har till muddring o det håller bra faktiskt.Naturligtvis en nödlösning men då får du ju svar om det är vulkningensom släppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lukibas:

Jag ber om ursäkt att det blev missvisande. Jag tyckte mig göra rätt men tydligen inte när jag gjorde risptestet. Hur som haver, jag uppdaterar när jag testat ny propeller.

Som bilderna visar så var vulkningen helt slut och jag har nu monterat på en ny propeller och det funkar galant! Hoppas framtida läsare inte blir bortfintad av att jag gjorde fel på risptestet av min gamla propeller..

 

Tacksam för all hjälp! 

Mvh Lukibas 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad gott de går de gamla fyrcylindriga tvåtaktarna.Bra att det löste sig.Om du har kvar den gamla propellern så kan du fortfarande dra i några skruv genom navet så har du en reservpropeller ifall du får grundkänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Brawn:

Jäklar vad gott de går de gamla fyrcylindriga tvåtaktarna.Bra att det löste sig.Om du har kvar den gamla propellern så kan du fortfarande dra i några skruv genom navet så har du en reservpropeller ifall du får grundkänning.

Ja om man ändå tänkte så långt haha. Den blev kvar där jag köpte nya proppen, så kan det vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...