Niklas-ES 41 Postad 10 Augusti , 2023 Hej! När stormen Hans svepte fram med vattenhöjning och hård vind så vart det nära på katastrofläge i hamnen, när värsta faran var tillfälligt avvärjd fick jag slänga mig i bilen för att köpa med tågvirke, biltema hade endast öppet, köpte ankar och förtöjninglina på 30, samt 50m. nog för att biltema är billig, dessa kostar ändå en slant. Det var lite hastigt och lustigt nästa dessa tampar skulle rullas ut och se nu att alla 3 trådar har separerats på många ställen, även korvat sig rejält. Har jag gjort fel när jag rullar ut dessa i stridens hetta? Är dessa bara att slänga nu? antar att dom inte är närhet av lika tålig när dom är inte tvinnad längre på sina ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 10 Augusti , 2023 Ibland har Biltema en helt OK kvalitet, och de kan vara riktigt prisvärda. Det här är inte ett sådant fall. Du har inte gjort fel, det är en dålig kvalitet på linan. Lämna tillbaka och köp ”riktiga” grejer. Dyrare, säkert - men båten måste sitta fast… 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Augusti , 2023 Ok. Tack. Skall försöka med det. Blir ett besök på Hjertmans sedan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 10 Augusti , 2023 Har du en Erlandssons nära har de kampanj just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 10 Augusti , 2023 Som sagts tidigare, BYT! Det där är fabrikationsfel och inget som uppstår av handhavande på ny lina. Själv har jag aldrig haft något problem med BT rep, men har oftast köpt kortare längder och multiflätade som normalt är lite mjukare att handskas med och som då kostar lite mer också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 10 Augusti , 2023 (redigerade) Även Biltema har tamp av olika prisklass och kvalitet. Har nästan enbart deras tågvirke och det har fungerat utmärkt. I synnerhet deras 16-slagna/flätade tycker jag är prisvärd. 2 timmar sedan skrev Niklas-ES: Det var lite hastigt och lustigt nästa dessa tampar skulle rullas ut och se nu att alla 3 trådar har separerats på många ställen, även korvat sig rejält. Har jag gjort fel när jag rullar ut dessa i stridens hetta? Ja. Det är viktigt att man rullar av tampen av leveransrullen första gången, inte drar av den uppåt/nedåt, då man i så fall får en inbyggd vridning/kinkning i tampen som kommer förvärras när den blir våt. Beroende på material i tampen (och givetvis prisklass/kvalitet) så kan resultatet då bli detta, när belastningen på tampen minskar. Jag hade vridit dem rätt för att få bort den ursprungliga kinkningen, sträckt dem och sedan använt dem. Hållfastheten lär inte vara så mycket sämre. Men som sagt - det finns ju annat material och tampar (även på Biltema) som inte har dessa tendenser lika lätt.... Förstår dock att det behövde gå fort.. 😉 Redigerad 10 Augusti , 2023 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Augusti , 2023 Har precis varit och lämnat tillbaka dessa linor, och det var inget problem. kollade faktiskt inte ens på dom. har en 30 meter ankarlina från biltema sedan tidigare. samma fenomen. Men även kortare tampar som helt ok, så verkar som just det är rullarna som är ojämn i kvalitén. Har tyvärr inte Erlandssons i närheten. Annars såg det ut som ett bra pris. 28 minuter sedan skrev IngemarE: Förstår dock att det behövde gå fort.. 😉 Jo, det var nånting man inte glömmer. vattennivån gick 30-40cm på några timmar och vinden gick upp till 20-25 m/s. som tur var så var det många i hamnen så alla kunde hjälpas åt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 Augusti , 2023 (redigerade) Sådana kinkiga linor har jag också haft, långt innan Biltema började sälja båtgrejer, ja innan deras varuhus fanns överallt. Jag hade en 60 meters ankarlina som jag vid upprepade tillfällen vred rätt och sträckte inför varje säsong, jag använde den flitigt (det var på den tiden det inte fanns bojar och moringslinor i hamnarna) men inte fasiken hjälpte det, likt förbaskat så kinkade den sig. Så jag bytte…. båt… ja det berodde ju inte på linan, men den skickades ju med när jag sålde den båten. Så köpte vi en annan båt som hade en treslagen 60 meter lång ankarlina, av bra kvalitet, med fyra meter kätting. Och ja… den kinkade sig ännu värre, trots att den egentligen var av bra kvalitet. Då köpte jag ett Ancharomatic bandankarspel, och jag minns inte vad jag gjorde med linan, antagligen låg den kvar i den båten som reserv. Det går till en gräns med tråkiga linor, man kan inte ha kink när det skall gå undan. Numera har jag en blandning av Biltemas flätade linor med inbyggd ryckdämpare och blåa mjuka flätade linor från välkänt hypat fabrikat, Poly-ropes. Klart att det är en kvalitetsskillnad, inget snack om den saken, men om Poly-ropes linor egentligen är bättre att förtöja med vete katten. Det är nu tredje säsongen jag har Biltemalinorna, och dom är litet slitna, det bildas små öglor i flätningen och dom är inte lika mjuka som dom var från början, även om dom sköljs i sötvatten emellanåt. Poly-Ropeslinorna är långa och används främst i naturhamnar, dom är lika mjuka och lena ävensom båten ryckt i dom hela natten. Jag har nog haft iallafall två av dessa i tio säsonger och dom är lika fina ännu. Mina förtöjningslinor brukar få sig en omgång i tvättmaskinen på 40° innan juletid, och istället för tankenötter trasslar vi upp linor på juldagen. Ett tips, om du skall köra ankarlinan i tvättmaskinen, avlägsna först kättingen och ankaret, det blir annars en himla obalans i maskinen under centrifugeringen…😄 I båten finns det två gamla Ø12 mm linor, tampar, jag vet bestämt att en av dessa är från 1965, från min förta båt. Den andra är av samma sort och kvalitet möjligen från samma årtal. Dom har används vid spring och som improviserat hundkoppel, samt till gummibåten. Men de senaste åren har dom inte används alls och det betyder nog otur om dom lämnas hemma. Redigerad 10 Augusti , 2023 av Georg_Ohm 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Augusti , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Sådana kinkiga linor har jag också haft, långt innan Biltema började sälja båtgrejer, ja innan deras varuhus fanns överallt. Jag hade en 60 meters ankarlina som jag vid upprepade tillfällen vred rätt och sträckte inför varje säsong, jag använde den flitigt (det var på den tiden det inte fanns bojar och moringslinor i hamnarna) men inte fasiken hjälpte det, likt förbaskat så kinkade den sig. Så jag bytte…. båt… ja det berodde ju inte på linan, men den skickades ju med när jag sålde den båten. Så köpte vi en annan båt som hade en treslagen 60 meter lång ankarlina, av bra kvalitet, med fyra meter kätting. Och ja… den kinkade sig ännu värre, trots att den egentligen var av bra kvalitet Ja, du ser. I tisdags small 2 linor av för mig. Var av en var biltemas 16-flätade med ryckdämpare, helt ny. Nu var som sagt förhållandena rätt extrema för våran hamn. Kommer numera se till att ha en 30 och en 50 meter av god kvalite i båten för att kunna knyta mig i södra bryggan om detta sker igen. (Vilket var precis vad jag köpte och returnerade på biltema) Just nu har båten i linor från biltema och dom har faktiskt gjort sitt jobb. Just rullarna som jag inte är imponerad över. https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/ankringslinor/multiplaitlina/ankarlina-multiplait-14mmx50m-m-kaus Denna får det bli, då det till och med står att den inte kinkar. Slipper man stå och svära i 20 m/s och allmänt kaos 😊 Båda dessa tampar satt på ena sidan på aktern och small av, naturens krafter alltså.. 15mm, resp 14mm Redigerad 10 Augusti , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 Augusti , 2023 @Niklas-ES: Du tror inte att du har för klen dimension på dina linor? Vad har du för båt? Och vad väger den? Ligger den i ett utsatt läge? Ett gammalt talessätt förtäljer; ”att man alltid skall förtöja för storm”. Jag kan tycka att det bör gälla i hemmahamnen, att man där har ordentligt kanske även överdimensionerat förtöjningsgods. Allt som är klenare än 14 mm kallar jag för ”tvättsträck” det duger att hänga upp våta kläder på, och möjligen till högst tillfälliga förtöjningar. Själv har jag 18 mm med gummidämpare och rostfria kaus och schackel i bryggan till de förliga tamparna, samma lina och dämpare akterut, och där är det stolpar. Akterlinorna läggs i X, då rör sig båten inte så mycket i sidled. Båten ligger långt in på bryggan och rätt så mycket i lä…. Den väger ca 5,5 ton med halvfyllda tankar. Men det hände sig en gång att en av gummidämparna akterut skets av. Jag fick en ny…. Det gäller även att ha lagom slack i linorna särskilt om vattnet sjunker, jag har sett båtar som mer eller mindre hängt i sina linor då dom varit förtöjda under högvatten. Då är det ju lättare att förtöja vid en flytbrygga, i det avseendet iallafall, om nu flytbryggan i sin tur är ordentligt förankrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 10 Augusti , 2023 1 timme sedan skrev Niklas-ES: I tisdags small 2 linor av för mig. Var av en var biltemas 16-flätade med ryckdämpare, helt ny. Enligt Biltema skall de ha en brottgräns på 3,2 ton… vad har du för monsterbåt som genererar de krafterna? https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-ryckdampare-14-mm-x-6-m-2000049815 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Augusti , 2023 (redigerade) Har en Rospigg 28, på ca 3 ton. Utsatt? Nej egentligen inte. Är nordvästen då, men den bygger sällan sjö här. Ostlig frånlandsvind gör dock att hon ligger oroligt och drar fram och tillbaka. (Vilket det var nu) I min värld är ett gäng 14-15mm tillräckligt. Kanske borde gå upp Har för korta y-bommar. Så får försöka fästa på y-bommen för hon inte skall försöka svinga mot bryggan Video, innan vatten klev upp en 10 cm och dyningarna började rulla in. Var rätt illa redan där kände jag. Började sedan lyfta upp y-bommarna ur vattnet i vågorna Redigerad 10 Augusti , 2023 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 10 Augusti , 2023 De där linorna måste ha skavts mot nåt. Inte en chans att de går av bara genom ryck. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser