Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Seglamera

Täta gasolkopplingar

Rekommendera Poster

Hej!

Kan man täta rörkopplingar mellan kopparrör och slangstos på något sätt? Kan man dra åt muttern eller måste man byta ut själva kopplingen? Finns det något tätmedel man kan sätta i kopplingen? Tackar i förväg för man brukar få så bra hjälp här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Seglamera:

Hej!

Kan man täta rörkopplingar mellan kopparrör och slangstos på något sätt? Kan man dra åt muttern eller måste man byta ut själva kopplingen? Finns det något tätmedel man kan sätta i kopplingen? Tackar i förväg för man brukar få så bra hjälp här.

Hur ser det ut där, är det en kona på slangstosens koppling?

Är det kanske en koppling med kopparbrickor? 
Bild?

Med mothåll kan du prova att dra litet hårdare, men risken är annars att du drar sönder vrejerna.

Tätningsmedel skall du inte använda!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seglamera:

- - -

Kan man täta rörkopplingar mellan kopparrör och slangstos på något sätt? Kan man dra åt muttern eller måste man byta ut själva kopplingen?

- - -

Vilken metod du än använder, eller byter till nytt - pensla med såpvatten efteråt och gör en täthetskontroll. Gasol i lagom utspädning är explosivt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser en koppling ut. Hur den ser ut inuti, ev stödhylsor vet jag inte. Gasolen tar snabbare slut än tidigare somrar så jag har tänkt börja felsöka. Det var mer en allmän fråga hur jag kan göra om jag hittar något läckage. 

IMG_8407.JPG

Redigerad av Seglamera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där ser ut att ha vanliga koniska klämkopplingar, dvs de kan gå att få mer täta genom att dra åt.

 

Men innan du gör det - följ @Lintotts råd ovan att pensla på såpvatten redan nu och se var (om ) det bubblar. Då vet du också var du ev. kan dra åt.

Annars brukar en klämkoppling som en gång blivit tät sedan hålla tätt. Det är - enligt min erfarenhet i alla fall - ovanligt att en klämkoppling börjar läcka efter att ha hållit tätt ett antal år. Därför skall du först felsöka innan du går lös och börjar dra åt saker ytterligare, tycker jag.

Om det är vid kranen på bilden det läcker kan det ju också var O-ring (?) vid själva kranaxelns tätning som är slut, så det läcker den vägen.

 

Sedan funderar jag på var den kranen sitter, det är ju inte i ett gasolsäkert utrymme som det ser ut. Du har väl en avstängningskran på flaskan också, hoppas du stänger av den efter varje användning nu när du misstänker läckage.

 

Som sagt - på med såpvatten och felsök !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seglamera:

Så här ser en koppling ut. Hur den ser ut inuti, ev stödhylsor vet jag inte. Gasolen tar snabbare slut än tidigare somrar så jag har tänkt börja felsöka. Det var mer en allmän fråga hur jag kan göra om jag hittar något läckage. 

IMG_8407.JPG

Ok.

I våras tog en gasolflaska slut på några dagar för mig också, det var regulatorn som var kass. Jag undersökte den inte närmare, men det var litet trögare att vrida på ventilen, och så lossnade vredet från axeln, jag bytte ut denna, och har en i reserv ombord, då detta har hänt tidigare. Nu står mina gasolflaskor i en välventilerad sittbäck på akterdäck, så det är ju inga större risker om det läcker just där, men väldigt irriterande.

 

Det har rendan föreslagits av @Lintott att pensla på med såpvatten för att avslöja läckage. Det finns även en speciell spray man kan köpa och spraya på, sannolikt bra mycket dyrare än såpvatten.

Till fasta installationer finns En läckagetestarare men den indikerar ju inte om det läcker vid flaskan.

 

Sedan är det ju aldrig fel att byta sina gasolslangar, jag har bytt vartannat år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kranen sitter ovanför pentryt. Den läckte inte. Hittade ett litet läckage i kopplingen mellan kopparrör och slangen till spisen. Skruvade isär allt, torkade noga bort all smuts och oxid och skruvade ihop. Drog rejält och nu är det tätt. Förmodligen är det spisens rörelser (kardanupphängningen) som fått kopplingen att börja röra sig. Det känns kusligt hur det kan bli. Har ändå inte känt någon lukt nere i kölsvinet under sommaren fast jag nosat nästan varenda dag. Det gäller att hålla ordentlig koll. Yachting world gjorde en youtube film där dom lät en segelbåt explodera. Det vill man inte vara med om.

 

Redigerad av Seglamera
Omformulering
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  videoklippet borde alla se!

 

Ja gasol skall man vara försiktig med.

Jag vet inte om det är ett krav, men jag har alltid dubbla motmonterade slangklämmor på mina gasolslangar, men det skall väl egentligen vara slangar med maskinpressade ändar enligt ISO 10239:2014, Om detta står det om på en av SXKs många bra tekniska sidor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte gas i båten men väl på sommarstugan. Där har vi en gasvarnare som ger en varningssignal som väcker vem som helst om det finns minsta koncentration av gas. Skulle påstå att denIMG_20230812_121743504_HDR.thumb.jpg.b85063bdb9c89de5e6612371483f0f45.jpg

har är mer högljudd än brandvarnaren. Den skall placeras nära golvet. De finns för både 230v och 12V. Strömförbrukningen är minimal. Hade jag gas installerat i båten skulle en sådan varnare vara självskriven.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Seglamera:

Kranen sitter ovanför pentryt. Den läckte inte. Hittade ett litet läckage i kopplingen mellan kopparrör och slangen till spisen. Skruvade isär allt, torkade noga bort all smuts och oxid och skruvade ihop. Drog rejält och nu är det tätt. Förmodligen är det spisens rörelser (kardanupphängningen) som fått kopplingen att börja röra sig. Det känns kusligt hur det kan bli. Har ändå inte känt någon lukt nere i kölsvinet under sommaren fast jag nosat nästan varenda dag. Det gäller att hålla ordentlig koll. Yachting world gjorde en youtube film där dom lät en segelbåt explodera. Det vill man inte vara med om.

 

Gasol är egentligen ganska förlåtande på det sättet att det är explosivt i ett snävt blandningsförhållande. Bensin t.ex är explosivt i ett mycket större spann och det slabbar folk med, i många fall, väldigt vårdslöst med. Man ska naturligtvis inte vara vårdslös och slarvig med gasol men heller inte vara paniskt rädd som en del är. Allt ska hanteras på rätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Hade jag gas installerat i båten skulle en sådan varnare vara självskriven.

På alla CE-godkända båtar med gasol så är det faktiskt ett krav att det finns varnare installerad. Så det är fler som tyckt att den är självskriven.

 

Har i min båt inte bara gasolvarnare utan även monterat en för kolmonoxid, eftersom vi ofta har på värmaren nattetid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

På alla CE-godkända båtar med gasol så är det faktiskt ett krav att det finns varnare installerad. Så det är fler som tyckt att den är självskriven.

Intressant. När kom det kravet?

(Har gaslarm i båten men lät återförsäljaren montera gaslarm till leverans. Köpte båten ny 2010.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Intressant. När kom det kravet?

(Har gaslarm i båten men lät återförsäljaren montera gaslarm till leverans. Köpte båten ny 2010.)

Vet inte, men det har inte funnits med sedan CE:s begynnelse i alla fall.

Men såg att det var krav vid gasolinstallation på min nya båt (2021) i någon "CE-lista". Även sådana saker som automatisk brandsläckning i maskinrummet. Fast man har nog inte Halon i de släckarna numera....😛

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här modellen är både reduceringsventil och läckagetestare. Min enhet är lite annorlunda med anslutning till 5 kg-flaska i ena änden och slang i andra änden.

När jag stänger kranen så tittar jag på om trycket sjunker - då är det läckage mellan kran och reducerventil (det har hänt, då var det en o-ring i flaskanslutningen som spruckit).

När kranen varit avstängd så tittar jag på mätaren om trycket står kvar (jag har normalt tryck kvar efter någon veckas avstängning). Om inte så läcker det mellan flaskan och huvudavstängningen inne vid pentryt.

 

Se bara upp så det öppna röret inte monteras uppåt (det är via det som atmosfärstrycket kommer in för att balansera gasoltrycket utåt i systemet). Då kan det komma in vatten i reducerventilen och rosta sönder där inne med läckage som resultat.

Detsamma gäller för övrigt de vanligare reducerventilerna "med vårta". På vårtan sitter en märkplåt. I kanten under märkplåten är det slitsar för atmosfärstrycket. Det kan läcka in i dessa slitsar med invändig korrosion som resultat. Vänd vårtan nedåt så läcker det inte in.

 

4175610-800px.jpeg.06bb99079cee9b743e445325c031afbf.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla kloka synpunkter...

 

___/)__/)____(\___(\_____/)__

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...