slowboater 1 Postad 9 Augusti , 2023 Hej, Jag har inget fast landströmsuttag och använder endast landströmsstolpen på bryggan vid enstaka tillfällen med skarvsladd. Hittade det här grenuttaget som är gjort för utomhusbruk. Skulle detta fungera att ha i båten som skydd vid tillfällig landström? Verkar som att den har både jfb och 2 polig säkring. https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/carbest-uttag-med-6209p.html?gclid=CjwKCAjw8symBhAqEiwAaTA__A62BO9LTw4ZucfG42M6nIjYw2zV16Si0BqSeNKegPieeR-5P2Hu4hoClBYQAvD_BwE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Augusti , 2023 19 minuter sedan skrev slowboater: Hej, Jag har inget fast landströmsuttag och använder endast landströmsstolpen på bryggan vid enstaka tillfällen med skarvsladd. Hittade det här grenuttaget som är gjort för utomhusbruk. Skulle detta fungera att ha i båten som skydd vid tillfällig landström? Verkar som att den har både jfb och 2 polig säkring. https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/carbest-uttag-med-6209p.html?gclid=CjwKCAjw8symBhAqEiwAaTA__A62BO9LTw4ZucfG42M6nIjYw2zV16Si0BqSeNKegPieeR-5P2Hu4hoClBYQAvD_BwE Ja det fungerar bra! Men jag förstår inte hur det klapparna kan stänga av vattnet? 🙂 ”CARBEST Uttag Med Schukokontat 10 m Sladd Detta uttag är ägnat for utomhus användning. Uttaget är utrustat med säkerhetsklappar som effektivt stänger av vattnet där uttagen inte används. Produkten är fullt utrustad med säkringssystem och upphängningskrok.” Sannolikt en sådan där översättningsrobot som varit i farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 11 Augusti , 2023 Egentligen är det väl bättre att ha enbart europa uttag, våra gamla stick kontakter låter ju en vända på fas och noll. Nyare båtar har ju en indikator lampa när detta sker, men äldre har inte det. Visst är det så att chansen för ohälsosamma krypströmmar ökar om detta sker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Augusti , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Comfort4: Egentligen är det väl bättre att ha enbart europa uttag, våra gamla stick kontakter låter ju en vända på fas och noll. Nyare båtar har ju en indikator lampa när detta sker, men äldre har inte det. Visst är det så att chansen för ohälsosamma krypströmmar ökar om detta sker? Nu är ju denna försedd med en CEE kontakt varvid förväxling av fas och nolla inte kan ske eftersom detta kontaktdon bara passar på ett sätt i honan. Sedan kan man ju förstås stoppa i stickkontakterna åt vilket håll man vill… Nu är ju många produkter såsom en del batteriladdare försedda med en platt europakontakt, och dessa apparater är ju dubbelkapslade varvid farligheter inte skall kunna uppstå, vid normal användning. Cteks laddare har ju visserligen en pågjuten jordad stickkontaktshane, men jag vet inte hur det är med alla fabrikat. Sedan kan jag nu tycka att Carbests grejer är väldigt dyra. Men denna som trådskaparen länkat till verkar ju vettig. Men det är den här typen av adaptrar som jag tycker är förskräckliga, jag fattar bara inte att sådana är tillåtna, här kan man ju vända fas och nolla, och om man då har en fast installation med enpoliga automatsäkringar i båten kan man ju då kolla på utbudet av snygga gravstenar… eller det blir väl de efterlevande som får ombesörja den saken… Men en jordfelsbrytare eller helst en personskyddsautomat borde ju vara snabb nog för att lösa ut innan man får hjärtflimmer, eller hjärtstillestånd. Redigerad 11 Augusti , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 11 Augusti , 2023 53 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Nu är ju denna försedd med en CEE kontakt varvid förväxling av fas och nolla inte kan ske eftersom detta kontaktdon bara passar på ett sätt i honan. Sedan kan man ju förstås stoppa i stickkontakterna åt vilket håll man vill… Nu är ju många produkter såsom en del batteriladdare försedda med en platt europakontakt, och dessa apparater är ju dubbelkapslade varvid farligheter inte skall kunna uppstå, vid normal användning. Cteks laddare har ju visserligen en pågjuten jordad stickkontaktshane, men jag vet inte hur det är med alla fabrikat. Sedan kan jag nu tycka att Carbests grejer är väldigt dyra. Men denna som trådskaparen länkat till verkar ju vettig. Men det är den här typen av adaptrar som jag tycker är förskräckliga, jag fattar bara inte att sådana är tillåtna, här kan man ju vända fas och nolla, och om man då har en fast installation med enpoliga automatsäkringar i båten kan man ju då kolla på utbudet av snygga gravstenar… eller det blir väl de efterlevande som får ombesörja den saken… Men en jordfelsbrytare eller helst en personskyddsautomat borde ju vara snabb nog för att lösa ut innan man får hjärtflimmer, eller hjärtstillestånd. Hej jag funderar på vad som egentligen är boven när man vänder en stick kontakt fel. Man hör nån på bryggan säga att livsfarligt att använda vanlig stick propp, dreven äts upp , strömgenomgång osv. Men i grund o botten borde det vara ett icke problem i en rätt utförd anläggning, och finns jordfelsbrytare som krävs, är den ett bättre skydd för person säkerheten. har man sen laddare med galvaniskt åtskild trafo så borde inte heller det bli ett problem. Däremot om trafon jordas ned på nollsidan , kan det bli ett problem kan man tänka. Men något skäl måste det vara att man vill ha indikation på att nolla o fas ligger rätt. kanske för elpatronen i vvb ? säkringen ger sig ju oavsett , men tvåpols säkringar borde vara att föredra. Vet att nån sktev att båtar löd under el regler för recreational veichles vore kul att få fram de föreskrifter som gäller för just båtar (fritids) starkströms föreskrifterna hänvisar lite luddigt kan man tycka till andra direktiv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 11 Augusti , 2023 (redigerade) 22 minuter sedan skrev Comfort4: Men något skäl måste det vara att man vill ha indikation på att nolla o fas ligger rätt. kanske för elpatronen i vvb.... Nja, man har normalt inte det, inte ens i "nyare" båtar som du skrev ovan. I alla fall inte i detta hörn av världen. Däremot är det standard i amerikanska båtar/elcentraler, men det beror bl.a. på att deras anläggningar ofta har enpoliga säkringar så det är viktigt att fasen och inte nollan går genom säkringen. 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: ....som jag tycker är förskräckliga, jag fattar bara inte att sådana är tillåtna, här kan man ju vända fas och nolla, och om man då har en fast installation med enpoliga automatsäkringar i båten kan man ju då kolla på utbudet av snygga gravstenar… De är tillåtna just för att vårt starkströmssystem är uppbyggt så att du inte skall behöva fundera på vad som är fas och nolla. Vad som däremot INTE är ok är att ha en landströmsinstallation som är sladdansluten till bryggan med enpoliga automatsäkringar. De skall vara tvåpoliga. Felet är alltså inte "de hemska" adaptrarna, utan "de hemska" ofta hemsnickrade elcentralerna i båt. Redigerad 11 Augusti , 2023 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 11 Augusti , 2023 10 minuter sedan skrev IngemarE: Nja, man har normalt inte det, inte ens i "nyare" båtar som du skrev ovan. I alla fall inte i detta hörn av världen. Däremot är det standard i amerikanska båtar/elcentraler, men det beror bl.a. på att deras anläggningar ofta har enpoliga säkringar så det är viktigt att fasen och inte nollan går genom säkringen. De är tillåtna just för att vårt starkströmssystem är uppbyggt så att du inte skall behöva fundera på vad som är fas och nolla. Vad som däremot INTE är ok är att ha en landströmsinstallation som är sladdansluten till bryggan med enpoliga automatsäkringar. De skall vara tvåpoliga. Felet är alltså inte "de hemska" adaptrarna, utan "de hemska" ofta hemsnickrade elcentralerna i båt. jo , både Jeanneau Bavaria o Benetau har detta på de flesta nya båtar som jag sett varje fall nya Sen skulle det vara intressant att få fram SS EN 60092-507 den verkar styra över installation i fritidsbåt. Så verkar som det är starkströms föreskrifterna som reglerar detta 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 11 Augusti , 2023 så här ser det ut i en nyare Bavaria tex 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 15 Augusti , 2023 2023-08-11 vid 13:34 skrev Comfort4: så här ser det ut i en nyare Bavaria tex Ok ! Men den modellen elcentral vete katten om den är godkänd i Sverige med sina enpoliga säkringar. När det kommer till starkström så är ju nämligen inte regelverket Europagemensamt, men importörerna (om båten har gått den vägen) brukar "försvenska" saker som elcentraler och t ex gasol (annan standard så nära som i Norge). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 15 Augusti , 2023 (redigerade) Att gapa om att det är liktydigt med döden att vända fas och nolla är väl lite att ta i om det är ett vettigt elsystem. De finns, ganska förenklat, två vägar strömmen kan ta för att vara farlig för människan. Antingen går all ström från fasledaren via personen och tillbaka genom nolledaren och kommer att passera säkringen oavsett vilken sida den sitt på. Då kommer man typiskt att kunna få drygt 10-15 A I kroppen innan säkringen går. Det är inte bra alls. Det andra alternativet är att en åtminstone en del av strömmen tar en annan väg tillbaka, i en båt generellt via genom jordkabeln eller via vattnet och då bör jordfelsbrytare lösa ut. Då kommer det lite teoretiskt gå 0,1-0,3 mA genom kroppen i någon bråkdels sekund. Det jag reagerade på i ts kabel är att det är 1,5 kvmm ledare och 25 A säkring. Det känns lite sådär kan jag tycka. Redigerad 15 Augusti , 2023 av Raceboat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 16 Augusti , 2023 11 timmar sedan skrev Raceboat: Att gapa om att det är liktydigt med döden att vända fas och nolla är väl lite att ta i om det är ett vettigt elsystem. De finns, ganska förenklat, två vägar strömmen kan ta för att vara farlig för människan. Antingen går all ström från fasledaren via personen och tillbaka genom nolledaren och kommer att passera säkringen oavsett vilken sida den sitt på. Då kommer man typiskt att kunna få drygt 10-15 A I kroppen innan säkringen går. Det är inte bra alls. Det andra alternativet är att en åtminstone en del av strömmen tar en annan väg tillbaka, i en båt generellt via genom jordkabeln eller via vattnet och då bör jordfelsbrytare lösa ut. Då kommer det lite teoretiskt gå 0,1-0,3 mA genom kroppen i någon bråkdels sekund. Det jag reagerade på i ts kabel är att det är 1,5 kvmm ledare och 25 A säkring. Det känns lite sådär kan jag tycka. Ja , det jag skrev var att man ibland hör på bryggorna om det hemska med att använda vanlig stickpropp, jag ser inget stor fara med detta, men däremot vore det intressant om det kan leda till sk vagabonderande strömmar och korrosion. Kan inte riktigt se problemet just där. Oftast beror det väl på att noll potentialen inte är likadan på uttaget på bryggan, som ofta kommer från en central långt bort , då blir båtens potential annorlunda, man jan säkerligen mäta både 20 och 30 volt mellan dessa potentialer. Så det man funderar på är om det kan skapa problem att få nolla och fas vända ? Jag vet att nyare segelbåtar i varje fall har indikation för detta. Om det sitter en trafo i båten brukar man ju jorda ned nollpunkten, kanske kan det bli problem vid dessa tillfällen. sen en 25 amp säkring som du skrev låter ju ganska illa, kanske menar man jordfels brytare för 25 amp och inte säkring? vad det sen gäller lagar o bestämmelser så vore det kul om nån hade SS EN 60092-507 då slipper man alla killgissningar på vad som är godkänt det var ej min eltablå på bilden, men har svårt att tro att dessa större Europeiska varv har ej godkända installationer, sen de senaste utgåvorna av stark ströms föreskrifterna är tydligt influerade av Europa mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 16 Augusti , 2023 (redigerade) 2023-08-11 vid 13:15 skrev Comfort4: Sen skulle det vara intressant att få fram SS EN 60092-507 den verkar styra över installation i fritidsbåt. Så verkar som det är starkströms föreskrifterna som reglerar detta Jag har visserligen tillgång till många standarder men inte alla. Men nämnda "småbåtsstandard" verkar i sin tur peka ner på en ISO 13297, "Small craft - Electrical systems - Alternating and direct current installations" Den känns dock som tämligen allmänt hållen för att vara heltäckande i alla länder som tillämpar ISO. Om avsäkring av "polariserad" och "opolariserad" anslutning (dvs en kontakt som kan vändas) så säger den dock: "7 Overcurrent protection - - - - 7.3.1 The live conductor of each branch-circuit in a polarized system shall be provided with overcurrent protection, i.e. a fuse or circuit-breaker, at the point of connection to the main panel-board bus. 7.3.2 Both conductors of each branch circuit in unpolarized systems shall be provided with overcurrent protection by double-pole circuit-breakers and double-pole switches, if used, at the point of connection to the main panel-board bus." Den springande punkten är nog alltså om installationen betraktas som en "polariserad" eller "opolariserad" installation. Dvs om fas/nolla är låst till ena eller andra ledningen genom installationen. Kanske klarar nämnda båtar godkännandet genom att de kan klassas som just "polariserade system", t ex genom att levereras med en landströmskabel med CEE-don och en text i manualen att endast denna anslutningskabel får användas och bara anslutning till CEE-uttag är tillåtet. En manual som också enligt standarden skall ha en varningstext att om indikering av fel polaritet erhålls i ett polariserat system skall den omedelbart kopplas bort från matningen. Men här kommer lite mer av den nationella biten och tilläggen in. I Sverige är det ju fortfarande inte ovanligt med vanliga vägguttag på bryggorna, alltså "opolariserade". Och hur ser det ut med båten på land ? Vi är nog få som har CEE-uttag där, utan vi använder adapter till vanligt vägguttag, varvid installationen blir "opolariserad" och skall ha dubbelbrytande säkringar. Att man sedan inte får ansluta en sådan båt till ett vanligt vägguttag - vem tänker på/bryr sig om det ? Luddigt är det, och mycket ansvar lämnas över till användaren i standarden. För så är det i vissa länder, medan andra har tänket att inte ens en idiot skall kunna få ström i sig. Men i och med internationaliseringen har mycket som varit säkerhetsmässiga "krav" i Sverige nog mer tvingats bli "rekommendation". Minns t ex S-märkningen, som var ett "krav" och dessutom skulle utföras av oberoende part. Jag är nog benägen att backa från mitt påstående att visad installation med enpoliga säkringar skulle vara så illa som att den är olaglig i Sverige - numera. Däremot kan vi nog enas om att den är olämplig. I synnerhet som landströmsanslutning av en sådan kräver kunskap av den som ansluter som vi inte är vana vid, och det är kanske inte alltid den med "specialkunskapen" (Kapten) som kopplar in båten till landstolpen. Kanske är jag lite extra grinig om detta, då jag en gång fått en borre så jag nästan gick åt från en VVB i en båt med just en installation enligt "polarized", trots avslagen säkring och ingen felindikering. Visade sig vara felkopplat i intaget och indikeringen trasig sedan länge. Nu var det före JFB-tiden, den hade antagligen brutit. Redigerad 16 Augusti , 2023 av IngemarE 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 16 Augusti , 2023 46 minuter sedan skrev Comfort4: ....men däremot vore det intressant om det kan leda till sk vagabonderande strömmar och korrosion. Kan inte riktigt se problemet just där. Oftast beror det väl på att noll potentialen inte är likadan på uttaget på bryggan, som ofta kommer från en central långt bort , då blir båtens potential annorlunda Strömmarna man talar om är i så fall i skyddsjorden/skyddsledaren och potentialskillnader mellan den och vattnet, och den ledningen blir ju "rätt" oavsett hur en stickpropp vänds. Så jag håller med, ser heller inte det problemet ens med vanlig stickpropp. För normalt sett finns ingen förbindelse mellan AC-ledarna och skyddsledaren i båten eller att den ena är kopplad annorlunda i apparater m.m. just för att den heter "nolla" (med undantag just av vilken ledare som är avsäkrad för att slippa ha tvåpoliga säkringar). Att den ena blir "nolla" beror ju helt riktigt på en sammankoppling till jordtag på land.....någonstans, som kan vara onödigt långt bort eller riktigt dålig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Augusti , 2023 9 timmar sedan skrev Comfort4: …. sen en 25 amp säkring som du skrev låter ju ganska illa, kanske menar man jordfels brytare för 25 amp och inte säkring? …. mvh Johan Jag hoppas att du menar att den skall lösa ut vid 25 mA (max 30 mA) inom 0,3 sekunder. Om den skall lösa ut vid 25 A lär du ju vara både död och begraven innan den löser ut, om du nu skulle få en sådan felström genom kroppen…. 🤫 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 17 Augusti , 2023 17 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag hoppas att du menar att den skall lösa ut vid 25 mA (max 30 mA) inom 0,3 sekunder. Om den skall lösa ut vid 25 A lär du ju vara både död och begraven innan den löser ut, om du nu skulle få en sådan felström genom kroppen…. 🤫 Nej, jag menade 25 ampere, man väljer alltid jordfelsbrytare efter hur många Amp den skall klara, sen löser den ut på 30 ma nu finns ju även då typ B, som klarar av omriktare o liknande saker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 17 Augusti , 2023 8 minuter sedan skrev Comfort4: Nej, jag menade 25 ampere, man väljer alltid jordfelsbrytare efter hur många Amp den skall klara, sen löser den ut på 30 ma nu finns ju även då typ B, som klarar av omriktare o liknande saker Nja... Det där är egentligen en s.k. "Personskyddsautomat", dvs en jordfelsbrytare kombinerat med en dvärgbrytare/automatsäkring. Har man ont om plats och bara behöver en grupp så kan det vara ett alternativ. Kan också fungera som huvudsäkring, men det är överflödigt i båtcentralen då undergrupperna vanligen sitter direkt i samma central. Annars väljer man JFB efter den maxström som kan förekomma, men den har ingen "säkring" inbyggd för denna. Bara att den skall klara/vara dimensionerad för att hantera denna ström. Trippingvillkoren, dvs karakteristiken och strömdiffen som den max tillåter mellan fas/nolla (vanligen 30mA) innan den bryter är sedan en spec för sig. Under denna JFB ligger sedan vanligen ett antal dvärgbrytare/säkringar för olika grupper/uttag/apparater. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 17 Augusti , 2023 visa bara bild för att illustrera vad det står när man köper dessa, 25 a , 40 a eller 63 amp. Gäller ju att skilja på de olika värdena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 17 Augusti , 2023 (redigerade) 43 minuter sedan skrev Comfort4: visa bara bild för att illustrera vad det står när man köper dessa, 25 a , 40 a eller 63 amp. Gäller ju att skilja på de olika värdena Nej, jag håller inte med att det är viktigt att "skilja på de olika värdena", 25, 40 eller 63A. Personskyddsautomat (JFB + säkring) på hela 25/40/63A vore dessutom irrelevant för våra båtar eftersom dvärgbrytaren/säkringen inte skall vara på mer än 10A - om man inte har 2,5mm² kabel eller mer i sin 230V-installation i båten (och väldigt speciella förbrukare). Och inte minst även en elstolpe som kan matcha det (16A och uppåt). Det du visar bild på är rena JFB utan säkring och dessutom 3-fasprylar. RCCB = ren JFB, RCBO= personskyddsbrytare/automat (JFB+säkring). Även en ren JFB ("RCCB", de på dina senaste bilder) är dock märkta med en ström på ett antal A. t ex 25A, 40A, 63A. Men det är max vad den tål att hantera/bryta, dvs inga säkringar före får ha högre värden. Innebär inte att de också fungerar som säkring om strömmen skulle bli högre. Ungefär som ett relä märkt "16A" - det bryter inte bort om strömmen blir högre än 16A. Däremot kan det fara väldigt illa av den för höga strömmen..... Sedan - eftersom landströmsanläggningen för 230V i båten (och säkringen i stolpen på bryggan) i allmänhet har begränsad maxström långt lägre än ens den lägsta modellens maxtålighet (25A) så är det därför jag menar att detta inte är en viktig siffra. Alla kommer funka/räcka till. Som sagt inte att sammanblanda med Personskyddsbrytare/automat ("RCBO", JFB+säkring/dvärgbrytare), där den kompletterande säkringen som är ihopbyggd med JFB även har samma karakteristikmärkning som en vanlig säkring (A=snabb, B=normal, C=trög) följt av märkströmmmen. De brukar finnas typiskt i 10A och 16A, vilket är mer relevant. Redigerad 17 Augusti , 2023 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 17 Augusti , 2023 2023-08-15 vid 21:10 skrev Raceboat: 5 timmar sedan skrev IngemarE: Nej, jag håller inte med att det är viktigt att "skilja på de olika värdena", 25, 40 eller 63A. Personskyddsautomat (JFB + säkring) på hela 25/40/63A vore dessutom irrelevant för våra båtar eftersom dvärgbrytaren/säkringen inte skall vara på mer än 10A - om man inte har 2,5mm² kabel eller mer i sin 230V-installation i båten (och väldigt speciella förbrukare). Och inte minst även en elstolpe som kan matcha det (16A och uppåt). Det du visar bild på är rena JFB utan säkring och dessutom 3-fasprylar. RCCB = ren JFB, RCBO= personskyddsbrytare/automat (JFB+säkring). Även en ren JFB ("RCCB", de på dina senaste bilder) är dock märkta med en ström på ett antal A. t ex 25A, 40A, 63A. Men det är max vad den tål att hantera/bryta, dvs inga säkringar före får ha högre värden. Innebär inte att de också fungerar som säkring om strömmen skulle bli högre. Ungefär som ett relä märkt "16A" - det bryter inte bort om strömmen blir högre än 16A. Däremot kan det fara väldigt illa av den för höga strömmen..... Sedan - eftersom landströmsanläggningen för 230V i båten (och säkringen i stolpen på bryggan) i allmänhet har begränsad maxström långt lägre än ens den lägsta modellens maxtålighet (25A) så är det därför jag menar att detta inte är en viktig siffra. Alla kommer funka/räcka till. Som sagt inte att sammanblanda med Personskyddsbrytare/automat ("RCBO", JFB+säkring/dvärgbrytare), där den kompletterande säkringen som är ihopbyggd med JFB även har samma karakteristikmärkning som en vanlig säkring (A=snabb, B=normal, C=trög) följt av märkströmmmen. De brukar finnas typiskt i 10A och 16A, vilket är mer relevant. Att gapa om att det är liktydigt med döden att vända fas och nolla är väl lite att ta i om det är ett vettigt elsystem. De finns, ganska förenklat, två vägar strömmen kan ta för att vara farlig för människan. Antingen går all ström från fasledaren via personen och tillbaka genom nolledaren och kommer att passera säkringen oavsett vilken sida den sitt på. Då kommer man typiskt att kunna få drygt 10-15 A I kroppen innan säkringen går. Det är inte bra alls. Det andra alternativet är att en åtminstone en del av strömmen tar en annan väg tillbaka, i en båt generellt via genom jordkabeln eller via vattnet och då bör jordfelsbrytare lösa ut. Då kommer det lite teoretiskt gå 0,1-0,3 mA genom kroppen i någon bråkdels sekund. Det jag reagerade på i ts kabel är att det är 1,5 kvmm ledare och 25 A säkring. Det känns lite sådär kan jag tycka. Ojdå, nu spårar det ur 😀jag skrev egentligen att det kunde vara jfb som var märkt 25 amp , då det var lite märkligt att säkringen skulle vara såpass stor på ett gren uttag, mest ställt som en fråga egentligen, sen skrev nån att du skrev nog fel med 30 amp , men det var just jfb Märkström jag menade sen är det lite skillnad på jfb typ b och säkring med b karaktär btyp tål högre läckande likströmmar som finns i omriktare o elbils laddare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 17 Augusti , 2023 Lite kul ändå, det börjar med en fråga om grenuttag o Europa uttag o nu blir det en tävling om vem som vet mest om jordfelsbrytare 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 596 Postad 17 Augusti , 2023 1 minut sedan skrev Comfort4: blir det en tävling om vem som vet mest om jordfelsbrytare Vem är det som tävlar ? Inte jag i alla fall 😉 8 timmar sedan skrev Comfort4: Nej, jag menade 25 ampere, man väljer alltid jordfelsbrytare efter hur många Amp den skall klara 6 minuter sedan skrev Comfort4: jag skrev egentligen att det kunde vara jfb som var märkt 25 amp Nej, nu lägger vi ner det här för det var faktiskt inte riktigt så du skrev. Det är ju uppenbart att det var en sammanblandning mellan ren JFB och Personskyddsbrytare som var inblandat, eller hur ? 8 minuter sedan skrev Comfort4: sen är det lite skillnad på jfb typ b och säkring med b karaktär btyp tål högre läckande likströmmar som finns i omriktare o elbils laddare Nu börjar det bli väldigt OT. "Vanliga" invertrar (12-230V) kräver ingen JFB typ B, det är speciellt elbilsladdare och andra typer av speciella laster. Så vad har det med båtens starkströmsinstallation och TS ursprungsfråga att göra att blanda in den typen ? Som sagt, vi avslutar JFB-diskussionen här. Tror det blir bäst så 🤔. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser