Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
OlaAst

Autopilot KAD43

Rekommendera Poster

Söker tips och erfarenheter av autopilot för en KAD43 som sitter i en Aq26. Rekommendationer? Montera själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är hydralstyrning? Vad jag vet brukar det vara servo med vanlig vajer på KAD43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Themariner:

Är du säker på att det är hydralstyrning? Vad jag vet brukar det vara servo med vanlig vajer på KAD43

På motorn ja…. 

Sedan beror det ju på hur båten är utrustad. KAD43 har ju drev, och till det krävs det nog hydraustyrning med servo eller kraft i armarna, varför min fråga kanske var onödig.

2 timmar sedan skrev OlaAst:

Ja det är hydraulstyrning från ratten

Nu har jag själv ingen autopilot, men principen är den att man installerar en hydraulisk pump i styrsystemet, möjligen måste den befintliga rattpumpen vara förberedd för det, eller för dubbla styrplatser. Autopilotens pump kopplas sedan till ett elektroniskt instrument som hämtar in data från en elektroniks kompass och om man vill från en navigaror/plotter. Ungefär så är det, nån med autopilot må fela mig om jag har rätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kad300 med Raymarine ev-150 men med dpg drev.

Dock inte mkt erfarenhet av den än pga av båten är nyköpt, förra ägaren sa den va lite vinglig i början men att den "skärper" till sig sen. Funkar väl bra att köra rakt längre sträckor, alt hålla båten rakt i lägre farter.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Vestergren:

Har en kad300 med Raymarine ev-150 men med dpg drev.

Dock inte mkt erfarenhet av den än pga av båten är nyköpt, förra ägaren sa den va lite vinglig i början men att den "skärper" till sig sen. Funkar väl bra att köra rakt längre sträckor, alt hålla båten rakt i lägre farter.  

Planande eller halvplanande båtar med drev och en relativt rak akterspegel, har en himla förmåga att slingra sig i låga hastigheter, det bildas virvlar bakom båten, ömsom på bb-sida, ömsom på sb-sida som orsakar detta. Det kan bli ett jäkla rattande då man går i kanaler eller liknande lågfartsområden. Ett tips är att bara kompensera halvvägs med ratten tills båten vrider sig åt andra hållet. Max utfällda trimplan och annan drevvinkel kan hjälpa, men jag har inte blivit hjälpt av det. Däremot blev det bättre då jag bytte propellrar till J-serien, där en av dom är fyrbladig istället för trebladig, då blev det bättre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte hydralstyrning när det finns en servo, skulle tom säga att det är onödigt då det inte går inte åt mycket kraft att "styra" servon.

Hade en 34 fotare med dubbla KAD43/DP drev och en servo och den hade inte hydralstyrning. 

Tror det är värt att dubbelkolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...