Mambo 75 Postad 9 Augusti , 2023 Läste att stormen Hans med sitt regnande har ställt till det för en del kommunala avloppsverk som tvingas släppa ut avloppsvatten i havet/sjöar. Borde man inte kunna ställa samma krav på kommuner som på oss enskilda båtägare, alltså att man inte får tömma i sjön? Jag förstår att dom inte har annan möjlighet när regnet öser ner och det blir överfullt men det är ju precis som för oss båtägare, det handlar om planering och en en förebyggande insats som kräver en del ekonomiska resurser. Visst -ekonomin är något som i slutändan hamnar i knät på oss skattebetalare men om det nu är så viktigt så får man ta den smällen. Då en kommun låter sitt avloppsverk flöda över i t.ex en insjö handlar det om betydligt större mängder avloppsvatten än vad vi båtägare släpper ut (fast det får man ju inte!) på ett år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 9 Augusti , 2023 Det handlar om gamla ledningar i gatan där man blandar dag- och spillvatten. Sakta men säkert byggs detta bort, men det är oerhört många mil kombiledningar i gatorna att åtgärda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 9 Augusti , 2023 3 minuter sedan skrev Mambo: Läste att stormen Hans med sitt regnande har ställt till det för en del kommunala avloppsverk som tvingas släppa ut avloppsvatten i havet/sjöar. Borde man inte kunna ställa samma krav på kommuner som på oss enskilda båtägare, alltså att man inte får tömma i sjön? Jag förstår att dom inte har annan möjlighet när regnet öser ner och det blir överfullt men det är ju precis som för oss båtägare, det handlar om planering och en en förebyggande insats som kräver en del ekonomiska resurser. Visst -ekonomin är något som i slutändan hamnar i knät på oss skattebetalare men om det nu är så viktigt så får man ta den smällen. Då en kommun låter sitt avloppsverk flöda över i t.ex en insjö handlar det om betydligt större mängder avloppsvatten än vad vi båtägare släpper ut (fast det får man ju inte!) på ett år. Visserligen är det avloppsvatten, men det är inte enbart avloppsvatten, utan det är extremt utspätt av dagvatten. Mängden faktiskt avloppsvatten är ganska litet, relativt sett. Och redan avloppsvattnet i sig är utspätt eftersom vi har ganska generös vattenspolning i våra toaletter på land. Det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart att bygga dagvatten- och avloppssystem som kan hantera extrema regnmängder. Hade man en gång i tiden varit förutseende och byggt avloppsledningsnätet helt avskilt från dagvattenledningsnätet, så hade man aldrig behövt brädda avloppsvatten, men tyvärr är det kombinerat nästan överallt. Och att bygga om till separerat skulle kosta astronomiska summor och ta många årtionden, så det går inte heller. Allt måste inte vara perfekt. Mycket är bättre än inget. Lite är bättre än inget. Det står inte mellan allt eller inget. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 9 Augusti , 2023 Kommuner får ju egentligen inte heller släppa ut, inte privata fastighetsägare heller vad jag vet. Breddning är ju en "nödåtgärd" som konsekvens av ett "nödläge" som annars skulle göra att hela systemet för ett x antal hushåll skulle haverera. Som nämnts tidigare är det inte rimligt att bygga pumphus som klarar alla skyfall. Vilket skyfall ska man dimensionera för, redan dokumenterade rekord eller eventuellt framtida rekord? Det blir rätt stora bassänger och i tilläggkanske 2-3 gånger redundans på pumpar etc. Med det sagt så finns det ju fall med uppenbart underdimensionerade system där breddning sker allt för ofta, många gånger pga tekniska problem med pumparna......otroligt onödigt. På sin egen toalett i båten så är ju en full tank faktiskt bara dålig planering eftersom det inte finns någon yttre faktor som oplanerat fyller den. Och konsekvensen blir inte heller att kölsvinet fylls med en halvmeter bajsvatten upp genom toan. Det är frestande att tänka att båttoaletter är ett litet problem i det stora hela......och det är det ju också om man tänker på mängden relativt t.ex. breddning från kommuner. Men om man bara skulle tänka som så att det är onödigt att minska utsläppskällor som är mindre än de största så skulle ju i princip ingen minskning av avloppsvatten ut i sjön kunna uppnås eftersom breddning sannolikt är den största och den är svår att minska mer. T.ex skulle ju alla enskilda avlopp då kunna släppas rakt ut oxå. En aspekt som glöms bort är att utsläpp från båttoa oftast är koncentrerad till den för havsmiljön mest sårbara årstiden och gärna inomskärs där den får större effekt. Det har även visat sig att kisset är den stora boven, så om man inte alltid går på toan i båten när man är ute på sjön så ersätt kissandet över relingen med att istället bajsa över relingen och kissa istället i toan och töm den till tömnings station. Likaså i naturhamn (t.ex. nattkissande), kissa på land eller på toan, aldrig i sjön🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 9 Augusti , 2023 (redigerade) Får väl hävda på nödläge om man skulle tömma septitanken nån gång. Dåligt planerat eller inte så är det väl så att måste man så måste man😂 Sist jag va magsjuk så hade jag inte heller planerat det men det va väl dålig planering från min sida då kanske. Magsjuka är en yttre faktor som tar sig in i kroppen och är svår att värja sig emot. Redigerad 9 Augusti , 2023 av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 9 Augusti , 2023 55 minuter sedan skrev Wildeside: Får väl hävda på nödläge om man skulle tömma septitanken nån gång. Dåligt planerat eller inte så är det väl så att måste man så måste man😂 Sist jag va magsjuk så hade jag inte heller planerat det men det va väl dålig planering från min sida då kanske. Magsjuka är en yttre faktor som tar sig in i kroppen och är svår att värja sig emot. Du blev säkert magsjuk efter att ha badat i havet där något pucko tömt sin toatank 😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 9 Augusti , 2023 23 minuter sedan skrev Peter_K: Du blev säkert magsjuk efter att ha badat i havet där något pucko tömt sin toatank 😁 😂 min hund heter Pucko och han tömmer aldrig septitanken och gör inte ifrån sig i vattnet. Jag badar ytterst sällan eller aldrig i vatten som är under 25 grader utan torrdräkt med tillhörande dykutrustning, så det blir inte så ofta jag badar i havet. Troligast är i så fall att jag får magsjukan på nån pizzeria eller liknande liknande facilitet som inte alltid har dom största hygienkraven. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 9 Augusti , 2023 Jag håller med om att alla insatser för att värna om miljön är viktiga så tanken är inte att vi båtägare utan att skämmas kan dumpa skiten i sjön bara för att kommunerna gör det av misstag/underdimensionerat avloppsnät ibland. Men eftersom stat och kommuner har begränsade resurser kanske man borde ha använt pengarna som satsades på att få oss båtägare att uppmärksammas på toalömningslagen på att istället få kommunerna att förstå vikten av att dimensionera och bygga om avloppsnäten. Det är, precis som påpekas här i tråden, inte gjort på ögonblick att bygga om de kommunala avloppen men en del kommuner verkar knappt ha någon plan för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Augusti , 2023 Det hela kan väl sammanfattas som; force majeure. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 9 Augusti , 2023 21 minuter sedan skrev Mambo: Det är, precis som påpekas här i tråden, inte gjort på ögonblick att bygga om de kommunala avloppen men en del kommuner verkar knappt ha någon plan för detta. Sid 20, http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=2037946 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 10 Augusti , 2023 2023-08-09 vid 14:34 skrev Boanjohan: Det har även visat sig att kisset är den stora boven Wow! Hormonpiller, lyckopiller, billig mat från Unilever? Expandera gärna detta, jag vill veta mer om problemen med mänskliga fekalier i olika vatten. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 10 Augusti , 2023 2 minuter sedan skrev Dany_ms: Wow! Hormonpiller, lyckopiller, billig mat från Unilever? Expandera gärna detta, jag vill veta mer om problemen med mänskliga fekalier i olika vatten. Tack! Det är urin som är den främsta källan till kväve och kalium, dvs gödningsmedel i praktiken. Det som kommer ur det bakre hålet innehåller mest fibrer, rester av döda bakterier och slaggprodukter från kroppen (protein och fett). Sämre som gödning, men en del fosfor är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 10 Augusti , 2023 44 minuter sedan skrev raol: Det är urin som är den främsta källan till kväve och kalium, dvs gödningsmedel i praktiken. Det som kommer ur det bakre hålet innehåller mest fibrer, rester av döda bakterier och slaggprodukter från kroppen (protein och fett). Sämre som gödning, men en del fosfor är det. Aha. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 10 Augusti , 2023 1 timme sedan skrev raol: Det är urin som är den främsta källan till kväve och kalium, dvs gödningsmedel i praktiken. Det som kommer ur det bakre hålet innehåller mest fibrer, rester av döda bakterier och slaggprodukter från kroppen (protein och fett). Sämre som gödning, men en del fosfor är det. För att öka @Dany_ms kunskaper ytterligare: Urin är sterilt och innebär inga smittrisker för badande m.fl. Fekalier innehåller både döda och levande bakterier och kan förorsaka allehanda sjukdomar (diarré, inflammationer mm). Kissar gör man lämpligen i naturen så näringen kommer växtligheten till del. Fekalier som grävs ner förmultnar, blir till jord och kommer på det sättet naturen till del om det hanteras korrekt. Kvarvarande bakterier tar naturen hand om i samband med förmultningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 10 Augusti , 2023 2 minuter sedan skrev Lintott: Urin är sterilt och innebär inga smittrisker för badande m.fl. Tyvärr en mycket spridd myt. Urin är inte sterilt.https://www.smithsonianmag.com/smart-news/turns-out-urine-isnt-actually-sterile-180954809/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4659483/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser