Morran_utter_d55 3 Postad 9 Augusti , 2023 3 Lagersjackorna verkar lite för otympliga (och i ärlighetens namn lite dyra (typ dubbelt) så jag har kollat på Mustos BR2 Offshore och GILLS OS2 Offshore och hoppas att det kommer räcka för svenskt ruskväder. Atlanten får vänta, men funkar detta och vilken funkar i så fall bäst ? Musto uppger 15-30 000 i vattenpelare medan GILL står som 20 000. Vad innebär detta ? Är det någon som jämfört dessa jackor och vet om det är någon skillnad ? Som ni andra som skrivit om seglarkläder är jag sjukt less på att stå som en dränkt katt och frysa vid rodret, så nu tänkte jag skaffa nåt som håller en torr under höststormar och skyfall. Insikter någon ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 9 Augusti , 2023 Det bästa jag haft är arméns regnkläder. Går nog att köpa civilt. Det där med mm vattenpelare är hur högt tryck plagget klarar innan vatten tränger igenom. Problemet tror jag sällan är vattentryck utan att vatten letar sig in i öppningar (huvud armar mm). Det viktiga är att plagget är designat för funktion och inte design. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morran_utter_d55 3 Postad 10 Augusti , 2023 Båda säger sig ja tejpade sömmar. Jackan jag hade sist släppte rakt igenom vilket var en smärre besvikelse . Men är det någon som jämfört Musto jackan mot Gill i praktiken var frågan. Jag har sett folk lovorda MPX (tror jag det var) men kan det verkligen vara värt det dubbla om man inte åker över atlanten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 10 Augusti , 2023 17 timmar sedan skrev FIATX19: Det bästa jag haft är arméns regnkläder. Går nog att köpa civilt. Det där med mm vattenpelare är hur högt tryck plagget klarar innan vatten tränger igenom. Problemet tror jag sällan är vattentryck utan att vatten letar sig in i öppningar (huvud armar mm). Det viktiga är att plagget är designat för funktion och inte design. ja det var nog täta, men att jobba i armens regnställ var ju inte kul. man blev ju svettig, inget material som andades direkt. springa runt med dessa på en båt känns lite opraktiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 10 Augusti , 2023 Blir inte värst mycket spring på en segelbåt om man jämför med hur man sprang i det militära. Jag har använt mina m90 regnkläder på sjön och det har fungerat utmärkt. Visst m90 andas inte värst mycket men har du anpassat kläderna under blir det inte för varmt. Tejpade sömmar är nog standard på regnkläder idag. Sålde Didriksons för många år sedan och vill minnas att det var standard då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 10 Augusti , 2023 37 minuter sedan skrev FIATX19: Blir inte värst mycket spring på en segelbåt om man jämför med hur man sprang i det militära. Jag har använt mina m90 regnkläder på sjön och det har fungerat utmärkt. Visst m90 andas inte värst mycket men har du anpassat kläderna under blir det inte för varmt. Tejpade sömmar är nog standard på regnkläder idag. Sålde Didriksons för många år sedan och vill minnas att det var standard då. Hej nä jag tror nog de går o använda, men är man ute o seglar i tufft väder under ett par dygn så är det lätt att tappa mycket vätska utan att man märker det. Därför är kläderna för marint bruk gjorda så de andas, sen ska man ju ha rätt kläder under med. Men för kortare segling så går vad som helst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 10 Augusti , 2023 Det där med att klädtyg andas är jag tveksam till efter empiriska studier, känns mest som säljsnack. Kolla funktion som tidigare föreslagit och sedan har du helt rätt, skillnad på behov om man seglar VOR eller semesterseglar (och kanske undviker ösregnet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 10 Augusti , 2023 21 timmar sedan skrev FIATX19: Det viktiga är att plagget är designat för funktion och inte design. Håller med till fullo. Jag gör en del uppdrag i marin miljö och använder Grundéns regnkläder. Definitivt inte det snyggaste fabrikatet men används ofta av professionella brukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 357 Postad 10 Augusti , 2023 (redigerade) Själv kör jag med riktiga regnkläder, dvs PVC som är hundra procent vattentäta. Arrangerade med överlapp så det inte kan rinna in mellan. Kläder som andas finns inte, mer än om man är totalt inaktiv, i princip inte mer än att sitta eller ligga helt stilla. Lika bra då att klä på sig så man har ordentligt regnskydd. Sen ser man till att ha luftiga plagg under så det blir lite cirkulation som får bort fukt i viss mån. Riktiga regnkläder är oerhört billiga också, jämfört med dessa specialplagg som ändå inte är lika bra. Jag köpte jacka och byxor för typ 600 spänn i våras. Så, från topp till tå: Sydväst Jacka Långskaftade handskar instoppade i ärmarna Hängslebyxor Långskaftade stövlar instoppade i byxbenen Garanterat torrt, varmt och skönt! Redigerad 10 Augusti , 2023 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 11 Augusti , 2023 Har ingen erfarenhet av Musto BR2 men har haft en Gill OS2-jacka en 4-5 säsonger nu. Jag är nöjd. Blir inte blöt, den är bekväm och praktisk. Gillar den. Men om den var värd priset ska jag låta vara osagt. Visst, den där höga kragen är otroligt mysig när det blåser men man kan nog få liknande bekvämlighet med en jacka som kostar hälften så mycket plus typ en fleecebuff runt halsen och lite sånt. Andas vete sjutton om den gör, lite kanske? Det går inte heller att komma ifrån att om det faktiskt är riktigt skitväder då kör proffsen på "riktiga" regnställ. Kolla på filmer från ostindiefararen Göteborg till exempel, en hel del Musto där men när stormen drar in så kommer de orangea galonställen fram. Men för mig som skärgårdsseglar och sällan behöver stå ut mer än några timmar i ruskväder så tycker jag ändå att OS2 funkar bra. Har sommarplats i Norrtälje men vinterplats i Uppsala så vi gör 100 sjömil över en helg i andra halvan av september varje år och det kan bli rätt ruggigt om man har otur, det är väl det värsta jag brukar utsätta mig för. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 11 Augusti , 2023 Regnkläder som andas är bra när luftfuktigheten innanför kläderna är högre än på utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 11 Augusti , 2023 Har inte läst allt.. men seglar (väldigt sällan, har väl egentligen bara använt det en gång) i Musto MPX ställ. Det jag vill tillägga är att mustos storlekar är väldigt små, så du bör testa på plats innan du köper din vanliga storlek! Kan annars inte uttala mig om hur bra det är eftersom jag knappt använt det, den enda gång jag hade det blev det fint väder och det var allt för varmt.. sen har jag lämnat det hemma dels för att inte slita på det (kostade ju nästan som en bättre begagnad bil (ok kanske inte i dag)) och dels för att det är lite trångt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser