patrikflink 805 Postad 8 Augusti , 2023 Någon som känner sig manad att kommentera dessa olika offerter, bra/dyrt ect: Åkeri 1, 11943kr Åkeri 2, 13756kr Åkeri 3, 15000kr Allt är ex moms och 2 lyft (på och av). Dock så tar åkeri 3 med Kärran, dom andra klarar det inte samtidigt. Förhållande är 10m längd, 3m bredd och 3.40m hög båt. Ska från Nyköping till Ödeshög. 3 åkerier med kran som klarar 8ton och specialiserad på just båtar (speciella bilar/släp). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 9 Augusti , 2023 (redigerade) Låter väl ganska normalt. 3m bredd kräver ju lite extra tillstånd, dock tror jag man klarar sig utan följebil som annars hade dragit upp priset ytterligare. Sedan finns ju vissa åkerier som chansar och struntar i följebil och t.o.m. pappersbiten även vid breda båtar, men så bred är ju inte din. Men när jag sålde min gamla för ett par år sedan med ungefär samma mått som din men 3,32m bred, så hade köparen anlitat en transport som dels hade ett lyftok så smalt att det knakade vid fenderlisten när den lyftes, dels hängde båten ut mer än lovligt bakom på flaket. Och följebil eller varningskyltar....nääää. Alternativet är ju att köra den själv och via Göta Kanal. Men om man räknar kostnaden - kanalen är inte billig - och även väger in arbetsinkomsten man förlorar under den tiden så lär åkerikostnaden vinna stort. Byta båt....? Redigerad 9 Augusti , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 9 Augusti , 2023 3 timmar sedan skrev IngemarE: Låter väl ganska normalt. 3m bredd kräver ju lite extra tillstånd, dock tror jag man klarar sig utan följebil som annars hade dragit upp priset ytterligare. Sedan finns ju vissa åkerier som chansar och struntar i följebil och t.o.m. pappersbiten även vid breda båtar, men så bred är ju inte din. Men när jag sålde min gamla för ett par år sedan med ungefär samma mått som din men 3,32m bred, så hade köparen anlitat en transport som dels hade ett lyftok så smalt att det knakade vid fenderlisten när den lyftes, dels hängde båten ut mer än lovligt bakom på flaket. Och följebil eller varningskyltar....nääää. Alternativet är ju att köra den själv och via Göta Kanal. Men om man räknar kostnaden - kanalen är inte billig - och även väger in arbetsinkomsten man förlorar under den tiden så lär åkerikostnaden vinna stort. Byta båt....? Sålt min. Ska såklart åka och kolla på en ny (ny för oss). Har bokat hotell i Karlskrona, finns en intressant båt där. Tack för svar. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser