Comfort4 89 Postad 8 Augusti , 2023 Hej jag lägger in inlägget här, hur blev segel semestern för er i sommar, vi långseglar ej utanför Sverige men ute länge med båt. därför tänkte jag den kunde passa här men säsongen började i början av april, med små turer till öarna på västkusten. Runt Midsommar köpte en bekant en båt i Stockholm, så vi beslöt att segla hem den under midsommar helgen. Vi var 5 st ombord. Turen startade på Ingarö på onsdagskvällen före midsommar, vi körde i sträck ut vid landsort, som annalkades på torsdag morgon sen vidare mot kalmarsund, som anländes på torsdag kväll. På fredags morgonen var vi mellan Kalmar o Utklippan och satte kurs mot Hanö kom in i Hanö hamn vid 18 tiden, firade lite midsommar med sill o snaps , samt avnjöt en tårta som vi gjort under färd. Vädret var fint men lite blåsigt På Lördags morgonen vid 7 fortsatte turen mot Falsterbo kanalen . Vid Sandhammaren fick vi gå för motor i ganska hög sjö motvind. Pga tidsbrist var kryss inget alternativ. Stampiga 6 timmar som planade ut i stiltje o kanon väder, På Lördag kväll fortsatt turen mot västkusten via ven Helsingborg Mölle o sen Varberg Varberg anländes vid 15 tiden på söndagen. sista benet upp mot Lysekil fortsatte, efter vi släppt av halva besättningen. Framåt kvällen gick vi in i Göteborgs skärgård, vi började märka av tröttheten då vi bara var två kvar ombord, Anlände Lysekil vid 4 tiden på natten så den turen på 4 dygn och 620 nm var lite kul semestern började sen i lite turer till de närmaste hamnarna, Bohus Malmön , näverkärrs kilen Skärhamn, men när vädret skulle bli sämre o sämre beslöt vi oss för att segla nedöver, vi satte fart mot Varberg, efter Varberg blev det Helsingborg där vi tog fram elcyklarna och trampade omkring några dagar, sen blev det Malmö och Dockan. alltid trevligt att ligga där, mycket cykling och sigtseeing. tog en tur över till Köpenhamn med. Sen vände vi hemåt men lade 14 dagar i södra delen alltid trevligt med lite städer när vädret är sisådär sammanfattningen är att denna sommar har vi lyckats segla i princip varje tur, inga stiltje dagar, med höga snittfarter på 9 knop vissa dagar. lite väl höga vindar emellanåt men seglingsbart åt både håll, reven har använts flitigt. Men nästan ingen diesel har använts Mvh Johan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 9 Augusti , 2023 Blir färre övernattningar på Vänern i år... Än så länge bara 47. Senaste 15 åren mellan 70-80 varje säsong. Men jag kan räkna in ytterligare 4 nya unika övernattningsställen till de tidigare 145. Många av dessa har jag besökt flera gånger så klart. Plockar upp skutan i mitten på september, för sen blir det allvarligare sysselsättning i skogen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 246 Postad 9 Augusti , 2023 Vi har som jag nämnt i någon annan tråd varit i Estland. Egentligen blir det bara en tur per sommar under semestern. I år nästan 7 veckor. Vi åkte iväg till midsommar och kom hem i förrgår. Längtar redan ut så lördag till söndag blir det en sväng igen innan vardagen börjar på riktigt på måndag. Försökte göra en illustration av var vi varit. Men den blev lite kladdig. De röda strecken med pilar är hur vi åkt och pratbubblorna pekar på var vi varit. Hemresan från Stockholm gjorde vi så korta stopp på slutet att det blev lite väl plottrigt. De vita pilarna mellan pratbubblorna var tänkt för att underlätta att följa ordningen, men de kanske mest rörde till det. Är man med nyfiken och vill zooma finns rutten på Marinwiki (länk i min profil, tror jag). Det blev två nattseglingar. Den första från Flaten utanför Norrtälje till Triigi i Estland. Den andra från Pärnu till Haapsalu. Båda väldigt trevliga. Vi har totalt haft regn två gånger. Förutom i Pärnu, men det regnade bara på natten där. Det har varit blåsigt fast mest åt fel håll. Värmen har dock helt uteblivit och vi har sett vattentemperaturer på 12 grader flera gånger även om det på flera ställen gått att bada (enligt ungdomarna). 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 10 Augusti , 2023 Som för de flesta hade jag en kall och blöt "semester" (pensionär sedan några år så jag har semester hela tiden...). Dock så har jag kunnat gå i shorts hela dagarna från före midsommar tills för några dar sen. Första dagen under Hans blev det långbyxor på kvällen. Sedan långbyxor även kvällen efter och sedan långbyxor även på dagarna och idag är det premiär för höstjackan! Men om man räknar upplevelser så har sommaren bjudit på en hel del, och det är väl för dessa man lever? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 10 Augusti , 2023 Extremt varm, solig och vindfattig, i alla fall första halvan. Mer normal mot slutet. Hade semester 3 juni till 9 juli. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 10 Augusti , 2023 Segling i Sundet fram till tredje veckan av juli då gasvajern gick av, puttrade hem på tomgång (2,5 kn) till hemmahamnen under en dagssegling. Sedan Hans. Nu ny vajer (motormek) och ev Ven i morgon o någon dag. Hoppas på fint i andra halvan av aug o sept .-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 11 Augusti , 2023 (redigerade) Tycker ändå att det varit ganska fint väder. 5 övernattningar har vi gjort och kanske 20 turer totalt. Mycket vind som dött ut till kvällen, men det har gett bra fart och spännande segling. Redigerad 11 Augusti , 2023 av Dava 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 12 Augusti , 2023 Total katastrof för min del. Har en båt som är lite för liten för övernattningar, det vi har den till är mest för att komma ut och bada vid fint väder. Och fint väder var det ju gott om fram till den dag då jag påbörjade min semester, sedan har det bara varit oförutsägbart och skvättigt. Har startat båtmotorn totalt en gång på hela semestern, finns ju ingen som vill åka ut och bada när regnet konstant hotar med sin närvaro. Hoppas definitivt på stabilare väder nästa sommar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Augusti , 2023 Juli och augusti är de regnigaste och ostadigaste månaderna under året rent statistiskt, så för mig har det alltid varit obegripligt att folk gång på gång lägger sin semester där. Jag vet att många är tvingade pga att förskolan stänger eller att arbetsplatsen i princip tvingar till en viss period, men väldigt många har ändå möjlighet att ha semester utanför regnperioden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 12 Augusti , 2023 Är det verkligen obegripligt för dig? Förvånande. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Augusti , 2023 14 minuter sedan skrev farn: Är det verkligen obegripligt för dig? Förvånande. Ja, för de som inte är tvingade pga jobb eller barn, som jag nämner, så förstår jag faktiskt inte poängen med att lägga sin semester när det statistiskt är regnigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 13 Augusti , 2023 9 timmar sedan skrev raol: Ja, för de som inte är tvingade pga jobb eller barn, som jag nämner, så förstår jag faktiskt inte poängen med att lägga sin semester när det statistiskt är regnigast. Just detta året var ju bedrövligt, kanske framförallt blåsten. Men lite därför vi for söderut, Men vi kom ut till Hunnebostrand i början av april i hade många fina veckor men till början en väldigt kall vår men många år tidigare har ju försäsongen varit rent bedrövlig, vet inte hur många midsommaraftons vi flytt från regn o rusk med temperaturer som liknat nyårsafton , så just i vårt land finns nog inga säkra perioder, om man inte är pensionär o kan åka båt efter senaste prognosen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 14 Augusti , 2023 2023-08-12 vid 23:35 skrev raol: Ja, för de som inte är tvingade pga jobb eller barn, som jag nämner, så förstår jag faktiskt inte poängen med att lägga sin semester när det statistiskt är regnigast. Hej igen, jag tror att det kan ha att göra med temperatur, sedvänjor och sociala sammanhang. Vi får väl hoppas på lite varmare nästa år, även om jag själv är helt tillfreds med lite svalare temperaturer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser