b_syrsa 46 Postad 8 Augusti , 2023 Hej, Håller på att byta till LiFePo4-batterier och undrar hur min solcellsregulator Epever Trcaer skall ställas in. Har den idag inställd med "egna" värden, (lånade från ChristerN, via Lintott, tack för det🙂.) Har en teori att det inte skall vara så noga då LiFePo4 övervakas av en BMS som bryter laddningen när det blir fullt. Har jag rätt eller fel i min teori? Dagens värden i Tracern enligt kolumn "Mina i nedanstående tabell: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 8 Augusti , 2023 48 minuter sedan skrev b_syrsa: Har en teori att det inte skall vara så noga då LiFePo4 övervakas av en BMS som bryter laddningen när det blir fullt. Har jag rätt eller fel i min teori? Nja, BMS är ganska grov och har rätt många uppgifter. Skulle inte lita på att den kopplar bort någonting speciellt precist som funktion av spänningen. Jag tycker väl dina värden ser rätt bra ut, möjligen skulle jag sänka 1-3 lite. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 8 Augusti , 2023 1 timme sedan skrev b_syrsa: Hej, Håller på att byta till LiFePo4-batterier och undrar hur min solcellsregulator Epever Trcaer skall ställas in. Har den idag inställd med "egna" värden, (lånade från ChristerN, via Lintott, tack för det🙂.) Har en teori att det inte skall vara så noga då LiFePo4 övervakas av en BMS som bryter laddningen när det blir fullt. Har jag rätt eller fel i min teori? Dagens värden i Tracern enligt kolumn "Mina i nedanstående tabell: Haha! Tyckte jag kände igen Excellen. Kul att den kommit till användning för fler. (Tyckte det var så träligt när jag tänkt ut vissa värden men det inte gick att lägga in dem när jag satt i båten så då skapade jag kalkylen.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 14 Augusti , 2023 En bra MPPT inställning gör att BMS endast blir ett sista skydd för cellerna. Håller med om att 1-3 bör sänkas med 0,1-0,2V. Men varför inte öka 7 Boost reconnect till ex 13,4V? Då kommer laddningen igång igen så fort batteriet börjar användas och inte först när batteriet är nästan tomt (jag har själv Victron, så ursäkta om Epever fungerar annorlunda). Jag har tagit intryck av Andy från Off-grid garage: https://off-grid-garage.com/my-settings/. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser