JohanB76 0 Postad 8 Augusti , 2023 Hej Kanske dum fråga men vill kolla så jag inte gör nåt dumt. Har dubbla mercruiser 5,7 varav den ena har dött batteri. Kan jag ta startkablar från den fungerande motorns batter som man gör med två separata bilar?? Tänker om det blir konstigt ifall de har samma jordpunkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 8 Augusti , 2023 2023-08-08 vid 08:13 skrev JohanB76: Hej Kanske dum fråga men vill kolla så jag inte gör nåt dumt. Har dubbla mercruiser 5,7 varav den ena har dött batteri. Kan jag ta startkablar från den fungerande motorns batter som man gör med två separata bilar?? Tänker om det blir konstigt ifall de har samma jordpunkt? Det går bra, men du behöver bara koppla pluskabeln. Om startkablarna är klena kan du koppla båda mellan pluspolerna på batterierna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 8 Augusti , 2023 2023-08-08 vid 08:28 skrev Rollen: Det går bra, men du behöver bara koppla pluskabeln. Om startkablarna är klena kan du koppla båda mellan pluspolerna på batterierna. Men gör ungefär på samma sätt som när du hjälpstartar bilar, låt den den motorn som ”donerar” ström vara igång under startförsöket. Så starta motor ett, låt en medhjälpare koppla ihop pluspolerna, starta omedelbart motor 2, koppla bort startkabeln så snart motorn startat, detta för att du inte skall ladda ur det friska batteriet för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser