Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Gäst Lischke (registrerad på forumet).

"Nödlåda" i båten.

Rekommendera Poster

Hej! I min Ryds 400 så ska jag fixa en nödlåda innehållande nödbloss, mistlur och andra saker som kan vara bra att ha. Så vad kan nu vara bra att ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startsnöre till motorn så du kan starta den manuellt om den har elektrisk start i vanliga fall. Kniv, silvertejp. Tändstickor (i platspåse). Första förbandskudde kanske kan vara bra också. Liten ficklampa kanske också. En Aquapack till mobilen så den klarar ett dopp i vatten i en nödsituation är inte så dumt heller. Och så stoppa i mobilen i den INNAN man drar iväg ut på sjön... Till motorn kan det vara bra att ha en extra propeller med sig om man skall iväg på längre turer och så verktyg att få av propellermuttern och extra propellermutter och sprint. Och en liten träbit som mothåll för att ta lös/dra till propellermuttern. En lite extra flaska/dunk med reservbränsle är aldrig fel att ha med heller. Liten flaska 2-taktolja också bra att ha med om du har 2-takts utombordare, såvida du inte blandar olja i bensintanken själv förstås. Räddningslina. Kanske en liten kompass? Ungefär vad jag har i min båt men jag har även en frälsarkrans. Fundera även på hur du skall komma upp i båten igen om du skulle trilla i av misstag. Många båtar har inte ens en bad/räddningsstege och att då kunna ta sig upp i båten igen är inte det lättaste ens för en ung person om man har vattendränkta kläder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bör jag välja? Signalbloss, nödraketer eller en signalpistol? Det är en roddbåt jag har. Ett extra tändstift är bra att ha va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv nåt som kallas Liten kustnära sats som innehåller ett rött fallskärmsljus och två röda handbloss. Finns nåt som kallas Personlig nödsignalsats som kanske passar dig? Vattentät box med 1 st signalstift och 9 st nödljus. Kolla på http://www.watski.se så ser du hur den ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Signalpistol! :lol: Jag skulle nog hellre satsa på sk lysstavar. Dom finns i olika färger och lyser olika länge. Man knäcker bara till den så att kemikalierna blandas, så tänds dem. Utan att sätta eld på båten... En första hjälpen kudde är bra att ha i båten också. Extra tändstift, torrt förvarade är bra. En vertygssats är en bra investering att ha i båten. Köp dock inga proffs grejor, dyra verktyg rostar lika fort som billiga...Och sjunker lika fort när man tappar dem i drickat. :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som att det bör vara något som lyser mera intensivt och explosivt, ett nödbloss kan väl aldrig misstas för att vara en lanterna va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har en roddbåt (Ryds 400) Vad har du egentligen för flytetyg. Jag måste ha missat något på vägen. Det känns lite overkill att lasta ner halva roddbåten med prylar, om du inte är långdistansroddare 9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

om det gäller en roddbåt räcker det väl att ha några små signalskott med sig. att säkra årorna i båten med ett rep är ju inte heller fel att göra om det inte är fasta årtullar. ett paket plåster. och några pluggar i olika strlekar om det går läck kan va bra occkså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å flytväst?Inte viktigt?Alla andra prylar kom ni ihåg!Det första JAG tänker på är FLYTVÄST!Livsviktigt.......Fast den ju ska va på från början såklart,kanske inte i nödlådan......

post-10054-1394234631,1418_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter med samma tanke, om än med lite större användningsområde och kanske inte innan sjösättning (tiiiiid).

* Nödbloss

* Ljusstavar

* Horn

* Visselpipor

* Första förbandsset

* Brandsläckare

* Ficklampor

* Handburen kompass

* Handburen VHF (överkurs)

* Mp3-spelare laddad med The Final Countdown

* Bergskilar etc.

Typ så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu tycker att en Mp3-spalare till hör en nödsats så ok för det då. Men laddad med The final countdown ????

Jag tycker man skall hålla på traditionerna och ha psalmen närmare Gud till dig i den.

(För den som inte hänger med så var det psalmen som orkestern spelade när Titanic gick till botten)

I övrigt tycker jag inte att man skall stirra sig blind på båtens storlek när man utrustar den, utan fundera mer på dess tänkta fartområde.

Skall man bara ro omkring i skärgårdsviken behövs i stort sett inget annat en flytvästar, ankare öskar,och förtöjningsgods. Skall man däremot ge sig på riktiga långfärder så utökar man listan efter behov från de utmärkta förslagen enl. ovan.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en tändsticka till ciggen också då?

//Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...