Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Nht1

Vad händer med beg priserna?

Rekommendera Poster

43 minuter sedan skrev kblomster:

iPhone SE, alltså första generationen av deras billigaste modell från 2016, får fortfarande systemuppdateringar och kör samma iOS som dagens modeller.

Min iPad Mini från 2011 får dock inte längre nya iOS-uppdateringar, och den börjar bli lite seg - men den tuffar på och används mest som TV-skärm för att kolla hempoddade Netflix-serier på när det regnar sidledes så den får hänga med ett tag till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återkomma till begagnade båtar (så som trådskaparen avsåg).

Det här med att köpa/sälja via båtfirma eller båtförmedlare har sina fördelar för både köpare och säljare ifall vi då menar seriösa båtfirmor. Men en nackdel för säljaren kan vara garantiansvaret ifall man säljer via båtförmedling, om man säljer helt privat behöver man i princip knappt lämna någon garanti alls medans det blir en helt annan femma ifall båten förmedlas via en firma. Visst kan firman lyckas få ut några kronor mer för båten som kanske kompenserar förmedlarens provision men sedan kan köparen hitta omfattande fel på båten som du tvingas ersätta. Sedan blir båten oftast snabbare såld via en båtfirma som har ett större kontaktnät och köparen kanhända känner ett större förtroende för. 

Om du istället är köpare och handlar en båt via förmedling så har du garantin på din sida och har möjlighet att få en brist avhjälpt. Om du handlar direkt från privatperson blir det ofta billigare och är båten felfri gör man en bra affär.

Det är lite knepigt det här, ska man sälja/köpa via handlare eller ska man chansa lite och göra upp privat.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror den absolut största fördelen med att sälja via förmedling/firma är att de kan ordna med finansiering. 

 

Jag hade en båt ute ett år men utan att bli såld el få en visning, en firma la ut den 15% över mitt pris och den blev såld på 3 veckor. Och i slutändan fick jag mer pengar i handen, slapp visa båten och "handskas" med eventuella köpare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag påstod inte att det är fel eller rätt att köpa/sälja med förmedling.

 

Tänker inte ta lån, men dom som inte har kulor, ser väl det som ett bra alternativ. Själv tycker jag att dom kör med saftig ränta och avgifter.

 

Vart bara så förvånad över att ett företag "missade" alla fel som jag hittade samt skrev (står fortfarande) färdig för säsongen!

 

Sen att dom sänkte priset nu till 549.000kr kommer ju inte göra saken bättre enligt mig. Vill nog påstå att företaget luras genom falsk marknadsföring. 

 

Sen har dom fräckheten att spel dumma i huvudet och säga saker som dom redan visste. Jag var tydlig 5:e personen som tittade och avböjde köpet. 

 

Erbjöd honom max 200.000kr samt att dom står för frakt (lastbil) från Karlskrona till Nyköping idag, dom var inte intresserade, så dom skall väl försöka lura någon annan då.

 

Ja ja, imorgon ska jag kolla på en Sealine istället som finns i närheten, ska "vara" mint kondition enligt säljaren, tror på allt när jag ser det.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Sen att dom sänkte priset nu till 549.000kr kommer ju inte göra saken bättre enligt mig. Vill nog påstå att företaget luras genom falsk marknadsföring. 

 

Sen har dom fräckheten att spel dumma i huvudet och säga saker som dom redan visste. Jag var tydlig 5:e personen som tittade och avböjde köpet.

Att de sänker en hel del är väl ändå en signal om att de nu fattat båtens skick bättre och anpassar sig. Inte tillräckligt vad det verkar, men medvetenheten om problemet finns i alla fall.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Att de sänker en hel del är väl ändå en signal om att de nu fattat båtens skick bättre och anpassar sig. Inte tillräckligt vad det verkar, men medvetenheten om problemet finns i alla fall.

 

Absolut.

Bägge motorer måste ur och renoveras samt bägge dreven bör ses över.

Styrtapparna läcker in vatten.

 

Bara där har vi nog minst 300.000kr med material inklusive arbetskostnaden (om det räcker).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev patrikflink:

- - -

Vart bara så förvånad över att ett företag "missade" alla fel som jag hittade samt skrev (står fortfarande) färdig för säsongen!

 

Sen att dom sänkte priset nu till 549.000kr kommer ju inte göra saken bättre enligt mig. Vill nog påstå att företaget luras genom falsk marknadsföring. 

 

Sen har dom fräckheten att spel dumma i huvudet och säga saker som dom redan visste. Jag var tydlig 5:e personen som tittade och avböjde köpet.

- - -

Eller så använder de presumtiva kunder som "gratis arbetskraft" för att göra den besiktning de själva borde gjort.

 

Efter din besiktning och redovisning här kommer det att bli svårt för säljföretaget att hävda okunskap om de eventuella felen om någon köpare handlar lite mer lättvindigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Eller så använder de presumtiva kunder som "gratis arbetskraft" för att göra den besiktning de själva borde gjort.

 

Efter din besiktning och redovisning här kommer det att bli svårt för säljföretaget att hävda okunskap om de eventuella felen om någon köpare handlar lite mer lättvindigt.

Vem vet...

 

Har nu kollat på 7 båtar i prisklasserna från 500.000kr till 750.000kr.

 

Min fru sa något intressant igår, vi kanske har för höga krav med  "standard och funktion" än många andra.

Tänker då på att dessa båtar vi tittat på som har skräp framme, kattsand, hund/katt hår, smutsiga diskbänkar, oljigt under motorerna, luktar orent (dynor osv.), trasiga delar, bristande funktioner på elen (tvinnade kablar exempel), dåliga kapell och drivlinas service har inte kunnat bevisas osv.

 

Men det kanske bara vi som är känsliga.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ni har helt rätt, vi tänker likadant.

Vem säljer och visar ett hus som är ostädat med överfull slaskhink?

Jag skulle varken sälja bilen eller båten utan att tvätta och rengöra först samt laga vad som behövs eller berätta om bristerna.

Många verkar inte bry sig men fullt betalt ska de ha. En båt vi kollade på luktade pissoar på toa och det stod sur mjölk i den avstängda kylen och de saker som inte var ok var enligt säljaren ”lätt att fixa” 😂

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ar varit med om liknande , men trots allt köparnas fel som trots brister köper skräpet, De båtar som tråden började med var ju kvalitets båtar av lite modernare typ. jag är beredd att betala lite för kvalite och funktion, men när man dyker på alla objekt o betalar dyrt för gamla sunkiga båtar, då är det något som är fel.

Sen många mäklar firmor bara höjer priserna, sen står det uppgifter lämnade av säljaren. Skall man köpa av mäklare skall de ha gått igenom båten tagit fram brister och de skall kunna svara på de flesta frågor. Tyvärr finns det inte många sådana mäklare

 

Mvh Johan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan priset bli tvärtom också. Men i mitt fall beroende på samma ointresse från båtmäklaren som ni beskriver. Fast de båtarna kommer nog inte ut, då säljaren går till någon annan mäklare.

 

--------------------

 

När jag bytte båt häromåret så kontaktade jag en stor känd båtmäklare på västkusten. Nu var ju inte min båt vanlig i Sverige, men väldigt vanlig i Norge.

 

Efter lite samtal började jag ana att han i andra änden av luren nog inte kände till min båtmodell så bra, för även om han likt en bilförsäljare babblade på så var det så mycket sakfel att jag till sist ställde frågan rakt ut. Nja, han visste nog nästan......"MEN vi skall nog se till att det blir en bra affär". Jag gav honom chansen att göra lite research på Google och sedan ringa upp, men nej, det behövdes inte.

 

Och den kunde vara kvar hos mig, de skulle inte göra någonting med den för uppdraget är ju en "förmedling". De står för annonsering, men var faktiskt inte ens intresserade av att se båten i verkligheten (sannolikt för att den låg 12-13 mil från dem).

 

Sedan kom vi till prisidéer. Här blev det uppenbart att vi var på olika planeter. Jag hade tänkt mig ungefär det dubbla (ett sjusiffrigt belopp) mot hans förslag, varpå en föreläsning följde om att jag ju måste förstå att sådana båtar är svårsålda bl.a bl.a.... Gav honom åter chansen att göra lite research, eftersom jag fann det märkligt att han kunde säga så mycket om min båt utan att veta ens om det var drev eller axel.

 

Slutade att jag tackade för mig och annoserade ut den på Blocket. Annonsen blev fyra dagar gammal och jag fick i princip vad jag begärde, då flera var väldigt intresserade. Köparen har jag fortfarande viss kontakt med och de är väldigt nöjda och har använt båten extremt mycket hittills.

 

Så båtmäklare - nej, det kan jag inte rekommendera. Inte ens de mer "namnkunniga" företagen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som båtförmedlaren med namn som vi förtöjer i, inga namn 😉

 

Vi inspekterade en båt tillsammans med ägare och förmedlare, i det detaljerade prospektet stod det att motorn bara gått 5 000 timmar.

Detta påstående reagerade jag negativt på, för mig är det en trigger till fullständig motorrenovering.

Blev inget köp pga motortimmar, pris och att det var nummer 1 av en ny båtmodell (båtbyggare/datortillverkare/biltillverkare brukar dra lärdom och göra små förbättringar). Köpte någon vecka senare samma båtmodell men av senare årgång.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Låter som båtförmedlaren med namn som vi förtöjer i, inga namn 😉

Hmmm…

Pollare?

Brygga?

Boj?

Ögla?

Knap? 😉

Tack för varningen. Man vet ju aldrig om/när man springer på den ultimata båten - vilken skulle kunna vara en släkting till @IngemarE ’s båt, vem vet.

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev skippeer:

(båtbyggare/datortillverkare/biltillverkare brukar dra lärdom och göra små förbättringar

Tyvärr är det ingen självklar sanning, jag äger själv en av dom första Saga 27 som tillverkades (-71) Har två bekanta som har några år nyare båtar av samma modell där man kan konstatera billigare materialval och förenklingar i konstruktionen. Ett exempel är gummilisterna runt fönstren, där det verkar som att man hittat en annan leverantör kanske med en lägre offert för deras lister har torkat och spruckit och krävt byte medan mina lister som är äldre fortfarande är helt ok.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-16 vid 07:32 skrev Makro:

En båt vi kollade på luktade pissoar på toa och det stod sur mjölk i den avstängda kylen och de saker som inte var ok var enligt säljaren ”lätt att fixa” 😂

Städa toan och tömma kylen verkar onekligen ganska lätt. 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset av en båthandlare en gång att städa båten noga och plocka bort allt "privat" inifrån båten, typ tidningar, småsaker, flytvästar mm. En kund som kommer in i båten får redan efter 20 sekunder en känsla av ifall han/hon vill ha den eller ej. 

 

Jag har följt detta tips under försäljningarna av de båtar jag haft och det har fungerat, första person som kommit och tittat har handlat.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett 'namn' så står väl alla båtmäklare under samma lag med garantiplikt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Terri:

Oavsett 'namn' så står väl alla båtmäklare under samma lag med garantiplikt.  

Nej, oftast är en mäklare bara en förmedlare, dvs en som hjälper säljaren att sälja sitt objekt. Säljande part, dvs den som ansvarar för objektet, är inte mäklaren, det är "säljaren"/förra båtägaren. Ingen skillnad mot privataffär, alltså.

 

Jmfr husmäklare, det är säljaren man gör upp kontraktet med och skall rikta anspråk mot om man finner något dolt fel eller liknande.

 

Däremot har mäklarna ett visst ansvar att det som skrivs/sägs av dem om objektet skall ha verklighetsförankring. Men här brukar de i viss mån kunna runda sitt ansvar genom att ange att dessa fakta är "uppgifter från säljaren", underförstått en signal till köparen att man inte kollat dem själva och inte tar ansvar för dessa uppgifter.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mambo:

Jag fick tipset av en båthandlare en gång att städa båten noga och plocka bort allt "privat" inifrån båten, typ tidningar, småsaker, flytvästar mm. En kund som kommer in i båten får redan efter 20 sekunder en känsla av ifall han/hon vill ha den eller ej. 

 

Jag har följt detta tips under försäljningarna av de båtar jag haft och det har fungerat, första person som kommit och tittat har handlat.

Ja, det är ju samma filosofi bostadsmäklare rekommenderar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, oftast är en mäklare bara en förmedlare, dvs en som hjälper säljaren att sälja sitt objekt. Säljande part, dvs den som ansvarar för objektet, är inte mäklaren, det är "säljaren"/förra båtägaren. Ingen skillnad mot privataffär, alltså.

 

Jmfr husmäklare, det är säljaren man gör upp kontraktet med och skall rikta anspråk mot om man finner något dolt fel eller liknande.

Så enkelt är det inte, https://lawline.se/answers/vilken-lag-galler-vid-forsaljning-av-los-egendom-bat-mellan-tva-privatpersoner-genom-batmaklare-och-vilket-ansvar-har-maklaren-vid-ev.-fel-pa-varan-eller-tvister-mellan-parterna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Städa toan och tömma kylen verkar onekligen ganska lätt. 😁

Nja, det var en amerikansk båt med heltäckningsmatta på toa också, men bättre hade det säkert kunna vara med en mindre insats.
Man kan ju verkligen undra varför man inte fixar sånt innan man visar en båt?

 

11 timmar sedan skrev Mambo:

 En kund som kommer in i båten får redan efter 20 sekunder en känsla av ifall han/hon vill ha den eller ej.

Jo så fort min fru stack in näsan i ruffen i ovan nämna båt så var den avskriven direkt, hon gick ner och sen direkt upp och sa, "denna ska vi inte ha".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att "billigare" båtar... typ motorseglare från 60-80 tal som ägts av "vanligt folk"* där är trenden rakt motsatt. Kolla in Faaborg 30 och den "troligen finaste tunakryssaren" på blocket bara som exempel. Säsong, men säljarna sänker priserna. Dessa båtar är ögonstenar, ägda och unerhållna av folk med begränsade resurser men inte i huvudet. Jag köpte en tunakryssare med 50 år på nacken och durken GLÄNSER. Inga problem alls, nytt landsrtömsintag, 2-3 sandpapper-små rostangrepp, sedan kan jag göra om all el och så vidare när jag får tid och lust (nu-fasen är att gå igenom alla utrymmen och sortera allt själv så jag inte köper något som redan finns). 

 

Gå på segmentet som "vanligt folk" har råd med (< 200, se även 350 TKR + prissänkt), så ska ni se att det finns pärlor som har tagits hand om. Och DET, mina vänner, det är den ultimata miljömedvetenheten. Nummer ett; vårda det du har eller det som redan är producerat.

 

(Stålskrov så klart :) )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undantaget kan vara den hypeade "Nauticaten" som kostar mycket mer än ex vis en Ansö eller Tuna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/13/2023 at 6:45 AM, Terri said:

Tack. Detta gav mig en lösning på hur smidigt göra mig av med V70 combin 1999 en vacker dag. En kvalitetsbil från tiden då Volvo fortfarande tillverkades i Sverige. I och för sig, bilfirmorna skall ju naturligtvis gör nån vinst. Men jag slipper osäkerhet och tjafs.

En man ringde upp oss, och många andra. Han hade tagit reda på att vi hade en V70 och att den gått 13000 mil! Erbjöd 25.000 kr.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...