Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
JohanNilsson85

Vågar man köpa Evinrude e-tec 90 HO?

Rekommendera Poster

Hej på er! 
 

Ny på forumet och ny i båtvärlden. Vi står i startgroparna att skaffa vår första båt. 
 

Jag har ingen erfarenhet av motorer och vad jag kunnat läsa mig till så är det en smaksak om man vill ha 2t eller 4t. Oavsett, så har jag hittat en båt som vi vill ha inom räckhåll och den kommer med en Evinrude e-tec 90 HO. -2020 med ca 100 timmar på mätaren. 
 

Har förstått att de lagt ner tillverkningen av Evinrude och frågan är då om det är en bra idé att köpa denna eller om det är bättre att ha is i magen och hoppas att det dyker upp en liknande båt fast med en Honda 4t istället? 
 

Hoppas ni förstod frågan 😁

 

/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört att det skulle vara något problem med denna motor. OMC hade problem med tidiga Ficht, som inte är samma motorer som E-TEC. https://sv.wikipedia.org/wiki/Outboard_Marine_Corporation

 

Angående reservdelar så går det fortfarande att få tag i många reservdelar till OMC-motorer från tidigt 70-tal. så jag tror inte detta är något problem. Som ex. förgasaren till en 25 hk -73. https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/25hp/25352a-1973/carburetor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ägde en e—tec tidigare och ja den fungerade som den skulle, bra att ha kunna förbereda motorn för vintern genom att göra en manöver med gashandtaget så den ger cylindrar mer olja för att förhindra ev korrosion. Fylla olja i en separat tank sen va det som vilken motor som helst. 
 

Vet kommunbåten hade en som gick i ur och skur. 
 

Andrahands värdet vet jag inget om, om folk undviker två takt och ett utg märke. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 
 

Man vill ju åt en motor som ”bara” går förutsatt att den är servad som den ska. 
Man kan kanske inte veta på förhand om de olika motorerna är lika driftsäkra? 
 

Det är ju egentligen kärnan i frågan: Är denna motorn mer eller mindre driftsäker i förhållande till andra märken/4t? 
 

Ska också undersöka med firmor i närheten så att de faktiskt servar Evinrude också. 
 

/J 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har hört så la Brunswick ner produktionen pga alldeles för många produktfel. Några helt felaktiga materialval hörde jag också något om. Detta var från en man som tidigare jobbat med utombordare och service/reparationer av dessa.

Har en god vän som sålde sin Evinrude efter fyra år med bara problem.

 

Har också hört att de flesta fd Evinrude säljare bara skaffar reservdelar till de garantiärenden de får ”på halsen”.

 

Var själv sugen på en E-tec HO för några år sedan men vågade inte ta steget. Nu är jag glad för det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Som jag har hört så la Brunswick ner produktionen pga alldeles för många produktfel. Några helt felaktiga materialval hörde jag också något om. Detta var från en man som tidigare jobbat med utombordare och service/reparationer av dessa.

Har en god vän som sålde sin Evinrude efter fyra år med bara problem.

 

Har också hört att de flesta fd Evinrude säljare bara skaffar reservdelar till de garantiärenden de får ”på halsen”.

 

Var själv sugen på en E-tec HO för några år sedan men vågade inte ta steget. Nu är jag glad för det!

Tack för svar! Det är precis ett sånt här inlägg som gör att jag drar mig för att slå till. Å andra sidan så finns det kanske skräckhistorier med de andra märkena också.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev JohanNilsson85:

Tack för svar! Det är precis ett sånt här inlägg som gör att jag drar mig för att slå till. Å andra sidan så finns det kanske skräckhistorier med de andra märkena också.. 

Du svarar ju liksom själv på frågan…

Välj en motor som det finns åf och serviceverkstad för på eller nära din bostadsort. 
Och välj en fyrtaktare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De direktinsprutade 2-taktarna var och är kanonmotorer när allt fungerar. De hade i stort sett 2-taktarens alla fördelar med 4-taktarens miljöfördelar. Kanonprestanda och låg förbrukning.

 

Baksidan av myntet är att de är mycket avancerade. Mercury och Evinrude uppfann hjulet på olika sätt och hade båda sina problem.
 

Mercury hade några katastrofala år i början av 2000-talet där Optimaxerna rasade i oacceptabelt stor utsträckning. De gjordes om ordentligt (spec 3L maskinerna) och efter -06 blev de mer färdiga i tekniken och anses av de flesta vara bra motorer. 
 

Evinrude hade en teknik som är känsligare än Mercurys och tändstiften behöver exvis indexeras korrekt i förbränningsrummet vid montering. Första versionen Fitcht var mer eller mindre katastrofala i tillförlitlighet och även på första Etec var motorras betydligt vanligare än vad som är ok. 
En av de mer spektakulära varianterna av ras är de dåliga riggbultarna som håller powerhead på vissa Ficht( eller om det var Etec gen 1) som gick av i full fart och folk fick flygande motorblock på sig.

G2orna anses betydligt bättre och utöver vissa problem med den inbyggda styrningen så verkar de hålla ihop ok.

 

Det som dödade hela eran med 2t DFI var att 4-taktarna kom ikapp prestandamässigt och var mycket enklare i konstruktionen. De blev billigare och bättre än 2t helt enkelt. Mercury slutade primärt med Optimaxen av kostnadsskäl. 
 

Ett bra exempel på detta är Optimax 3l med upp till 250hk i Pro xs utförande. När den kom var en konkurrent på 4t sidan ofta 50kg tyngre och mycket långsammare. När modellen ersattes blev det istället deras 4t V8 med samma vikt 4,6L och upp till 300hk. Även om jag gillar Optimax så är deras nya V8 nåt helt annat. Den är kanon.

 

Som svar på din fråga skulle jag säga att det är tryggare att köpa 4t, de är enklare i konstruktionen och dessutom värderas de högre av begmarknaden. Framåt kommer skillnaden bli större, spec för Evinrude som inte tillverkas längre.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

De direktinsprutade 2-taktarna var och är kanonmotorer när allt fungerar. De hade i stort sett 2-taktarens alla fördelar med 4-taktarens miljöfördelar. Kanonprestanda och låg förbrukning.

 

Baksidan av myntet är att de är mycket avancerade. Mercury och Evinrude uppfann hjulet på olika sätt och hade båda sina problem.
 

Mercury hade några katastrofala år i början av 2000-talet där Optimaxerna rasade i oacceptabelt stor utsträckning. De gjordes om ordentligt (spec 3L maskinerna) och efter -06 blev de mer färdiga i tekniken och anses av de flesta vara bra motorer. 
 

Evinrude hade en teknik som är känsligare än Mercurys och tändstiften behöver exvis indexeras korrekt i förbränningsrummet vid montering. Första versionen Fitcht var mer eller mindre katastrofala i tillförlitlighet och även på första Etec var motorras betydligt vanligare än vad som är ok. 
En av de mer spektakulära varianterna av ras är de dåliga riggbultarna som håller powerhead på vissa Ficht( eller om det var Etec gen 1) som gick av i full fart och folk fick flygande motorblock på sig.

G2orna anses betydligt bättre och utöver vissa problem med den inbyggda styrningen så verkar de hålla ihop ok.

 

Det som dödade hela eran med 2t DFI var att 4-taktarna kom ikapp prestandamässigt och var mycket enklare i konstruktionen. De blev billigare och bättre än 2t helt enkelt. Mercury slutade primärt med Optimaxen av kostnadsskäl. 
 

Ett bra exempel på detta är Optimax 3l med upp till 250hk i Pro xs utförande. När den kom var en konkurrent på 4t sidan ofta 50kg tyngre och mycket långsammare. När modellen ersattes blev det istället deras 4t V8 med samma vikt 4,6L och upp till 300hk. Även om jag gillar Optimax så är deras nya V8 nåt helt annat. Den är kanon.

 

Som svar på din fråga skulle jag säga att det är tryggare att köpa 4t, de är enklare i konstruktionen och dessutom värderas de högre av begmarknaden. Framåt kommer skillnaden bli större, spec för Evinrude som inte tillverkas längre.

Tack för utförligt och pedagogiskt svar! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en E-tec 75 som jag köpte ny 2018. Den har skött sig perfekt i fem säsonger och prestandamässigt är den ganska överlägsen motsvarande fyrtaktare. Möjligtvis att Mercurys XS-serie kan mäta sig med accelerationen men jag vet inte.

 

Eftersom det är service var tredje år så har jag hittills lagt ca 5000 kronor på underhåll. Detta på ca 200 gångtimmar. Vinterkonserverar gör man som sagt själv. Jag gissar att en motsvarande fyrtaktare hade hade kostat uppemot 30000 i servicekostnad under samma period. Yamaha har till och med två service första året tror jag 🤑

När Evinrude sen släppte G2 med fem år/300h serviceintervall blev det väl droppen för återförsäljarna. 
 

Det sägs också vara ett av skälen till att Evinrude (BRP) hade svårt att knyta återförsäljare till sig. Har du varv vill du såklart ha in kundens motor varje år :)

 

Evinrude led lite av dåligt rykte från tiden innan E-tec, det som kallades ficht och inte var nåt vidare.

 

Sen finns ju mycket av tekniken kvar i BRP:s vatten- och snöskotrar samt nån ny utombordarlösning. BRP finns ju kvar och behöver vårda sitt varumärke, så jag tror inte att det blir problem med reservdelar.

 

Så sammanfattningsvis så är jag nöjd och tycker att det var synd att BRP la ner utombordarna.

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...