eribo 0 Postad 5 Augusti , 2023 Hejsan! Igårkväll fick sjöräddningen hämta oss när min Yamaha F100 4takt från 2006* bara la av i marschfart. Den hade bränt säkring Main Fuse 20A och direkt när jag byter den brinner den av. Så det blev att bli bogserad av SSRS i nästan 1,5 Tim in till hamn… Har provat felsökt idag utan resultat, säkringen brinner så fort jag stoppar i den. Även om tändning och reglage är av. Hade på multimeter på batteriet och stoppade i en ny säkring då dippar den från 12,5v till runt 9v innan säkringen brinner av, så någon förbrukare verkar ligga på tungt. Men vart och vad är aktivt när det bara är ström till motorn utan någon tändning aktiv? Kablarna från batteriet till motorn + och - har jag nu plockat ur och letat skador på, men dem är hel. Tack på förhand. *minns inte exakt om de är en 2006 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Power650 0 Postad 9 Augusti , 2023 Kolla spänningsregulatorn så den inte är bränd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 9 Augusti , 2023 (redigerade) Kanske inte så lätt att kolla. Skulle nog bara byta, om den inte är för dyr. Lär väl finnas dioder inuti generatorn också, som kan vara kortslutna. Redigerad 9 Augusti , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 9 Augusti , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Hybro: Kanske inte så lätt att kolla. Skulle nog bara byta, om den inte är för dyr. Lär väl finnas dioder inuti generatorn också, som kan vara kortslutna. Det är väl bara att koppla ur laddningsregulatorn och se om säkringen slutar brinna. Det låter dock lågt med 20amp på huvudräkningen. Är det verkligen huvudsäkringen som gått? Redigerad 9 Augusti , 2023 av Craycoat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 609 Postad 10 Augusti , 2023 Ta bort kablarna från batteriet så där är spänningslöst. Framgår inte om det är kablarna efter eller före säkringen som du tagit bort, men återställ i alla fall kablarna efter säkringen. Det är på den sidan om säkringen felet ligger. Du har ju en multimeter. Ohmmät då mellan motor/icke batterisidan av säkringshållaren och motorgods/minus med säkringen ur. Här har du sannolikt nära 0 Ohm. Följ då pluskabeln mot motorn och lossa (landar sannolikt vid startmotorn). Försvinner kortslutningen så kolla dess anslutning och koppla sedan tillbaka och fortsätt och lossa pluskablar vidare inåt. Är det uppenbart hur det "fortsätter" kanske du inte behöver lossa vid varje punkt. Men någonstans är det något som har blivit tvärkortslutet. Du skriver inget om vad det är för båt, vad du har i övrigt eller om det ens är något annat än motorn som går via denna säkring. För om det är en "huvudsäkring" är väl även en del navigationsprylar och annat anslutet efter den ? Lossa i så fall plusledningen (efter säkringen) som går "framåt" om du har någon, och mät på samma sätt som ovan om kortslutningen kvarstår efter att ha lossat olika saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 11 Augusti , 2023 Är det en förgasarmotor.Så är det regulatorn som brunnit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser