Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
ChristerN

Erfarenheter Biltemas keramiska lackförsegling

Rekommendera Poster

Hej.


Tänkte försöka förmedla lite av mina erfarenheter av Biltemas keramiska lackförsegling på båten.

Har alltid gillat att ha lite glans på båten och har genom åren lyckats ganska bra tycker jag, men efter bara några veckor är de delar som är utsatta för solen nästan lika matta som före poleringen. Har testat ett antal olika vaxer, både såna som finns i butikerna och några som jag fått tag på via ”mitt” varv, såna som inte finns för konsumenter vanligtvis. Har dock alltid nobbat alla nano-vaxer. Har också testat att tvätta båten med sötvatten flera gånger under säsongerna men de solutsatta ytorna har inte hållit glansen alls.

 

I år bestämde jag mig för att testa en keramisk lackförsegling efter att ha kollat på en del videos på YT. Det verkade vara modellen tänkte jag. Valde efter viss vånda Biltemas i standardform, inte spray alltså, då den kostar max en fjärdedel av vad de som är avsedda för gelcoat gör.

 

Började efter tvätt med poleringen som vanligt men i år med en ny oscillerande maskin som jag så småningom blev vän med och hittade rätt hårdhet på trissa och rätt varvtal på maskinen. Försökte, och lyckades i viss mån, få en ännu bättre glans än den jag brukar få efter lite jobb med min roterande maskin. Började som vanligt med den delen av skrovet som är under avbärarlisten och som alltid är nästan helt blank redan efter tvätt.

När ytan var blank nog så tvättade jag av den ett par gånger med Isopropanol (IPA) varefter jag kollade att jag inte glömt någon del. Många polermedel lämnar ju en blank yta men när man tvättar den så framgår det var man inte riktigt lyckats.

 

Efter detta var det dags för lackförseglingen. La ut medlet på ca 1/2 kvadratmeter i taget, lät torka i ca 3-5 minuter och torkade sedan av ytan med mikrofiberduk. Använde gummihandskar. Körde sedan direkt en ny omgång på samma yta. Ska göras inom, tror jag, 5-7 minuter. Använde en tejpbit på var sida för att veta var jag började och hur långt jag tagit.

Fortsatte så på hela skrovet och tyckte det såg bra ut.

 

Gick sen någon vecka senare över till de övre delarna av båten, de som vanligtvis är mer utsatta för solljus och därmed snabbt blivit matta.

Samma sak här med tvätt, polering och IPA-tvätt samt granskning innan jag körde två varv med förseglingen. Var nu tvungen att köpa min andra flaska med medel då den första inte skulle räcka. Fortfarande rejält billigare än de ”fina” märkena.

Här tyckte jag dock att ytan efter behandling blev något mindre blank än den varit direkt efter poleringen. Var ganska besviken på det.

 

Under sommaren hittills har jag inte tvättat båten alls och inte heller torkat bort saltfläckar från vattenstänk innan de torkat, vilket fantasterna säger att man bör.

Så här lite senare på säsongen kan jag konstatera att lackskyddet i stort sett ser ut som det gjorde när jag la på det med undantag av ”kepsen” ovanför vindrutan där solen och vattenstänk kommer åt mest och på ställen där rep eller fendrar har skavt. Avrinningen är betydligt mycket bättre och bildar även så här sent på säsongen tydliga pärlor, något som inte varit fallet med någon av de vaxer jag provat.

 

Nu återstår det att se hur ytorna ser ut i höst och senare vid vårrustningen. Kanske slipper jag göra något alls åt vissa delar nästa år?

Har någon av er erfarenhet av denna lackförsegling eller någon annan så berätta gärna hur ni gjort och vad resultatet blivit i slutet av säsongen!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning finns i denna tråd.

Tack @ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...