jesse_dc 0 Postad 8 Augusti , 2005 Skulle idag äntligen ut på sommarens första (!) tur sedan sjösättningen 21/5, blev tyvärr tvungen att avbryta då jag inte lyckades hitta friläge när vi skulle lämna hamnen. Jag har en AQ170 med 280T drev som förra sommaren funkade perfekt, distinkt friläge och bra driv. I samband med sjösättningen bytte vi gaswire, den blev ngt spänd vilket resulterade i min fart på 5knop. Hoppades att jag lyckats justera detta genom att slacka gaswiren ca 5mm. Frågan är då; är det troligast att felet sitter i reglaget eller i drevet? Vad skall jag kontrollera och i vilken ordning? Hur mycket kan kontrolleras i när den ligger i vattnet? När motorn är avstängd så är det oxå svårt att hitta friläge, och när den är igång upplever jag att den går direkt från fram till back och viceversa. Tacksam för support, det är 2 veckor kvar på semestern. mvh Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Augusti , 2005 God morgon Jens! Köp eller tag med dit ett par saxsprinter till växelvajern och gör sedan följande; [RÖD]OBS! tändningsnyckeln urtagen![/RÖD] Lyft upp drevet, skruva loss den undre krysskruven och lossa på den övre. Ta sedan av kåpan, ta bort saxsprinten och frigör växelvajern. Nu kan du torrköra växlarna. Du kan också prova fram - back på drevet ifall de stämmer med det som vajern visar på fram och bak. Troligen har din växelvajer gjort sitt, kärvar och måste bytas./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 10 Augusti , 2005 Jag tackar för det tipset, tyvärr innebär det att jag måste torrsätta då drevet ligger rätt lågt och badbryggan tar emot ovanför. Men jag får försöka planera in det på båtklubben innan sommaren är helt över. återkommer när jag fått bekräftat och förhoppningsvis löst mvh Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser