Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
_mbm_

Tankar kring ratten..

Rekommendera Poster

Hej, har en crescent 426 DL jag moddar för att passa mitt fiske. Jag undrar lite hur de tänkte när de placerade ratten då man sitter helt enkelt som en påse skit när man kör, både för lågt och långt bak. (Jag är 182cm så tror inte det är mig det är fel på) 

det jag vill göra är att både få ratten neråt samt närmre mig. Lägre placering löser jag lätt med en liten skiva samt en ny hålbild i denna men skulle gärna få den va 10cm närmre mig. Min första tanke var att köpa ett rattnav bara men då blir ju själva ”styrstången” för kort.. finns det något beprövat sätt eller är det bara o köpa ett nav och en tag till en 740 och sen mecka ihop det själv? 
styrsnäckan och ratten är en klassisk ultraflex om det är till nån hjälp..

skepp & hoj!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du alltså vill få ratten närmare dig, alltså flytta den bakåt i båten?

Då är väl det smidigaste alternativet att flyytta hela stytpulpeten bakåt, för visst är det en sån variant som är en separat enhet som sittet bultad/nitad i durken och i sidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte lättare att skaffa en dyna att sitta på? Då kommer du högre och närmare ratten. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, en stol ska fixas men då jag gillar att lösa problemet vid roten så tänkte jag om nån hade en lösning.  🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild eller två skulle nog underlätta. En från sidan åtminstone.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis, rattnav har ultraflex men ja tänker att själva ”stången” blir för kort eller tänker jag galet?

förlänga navet kan man ju göra men stången med splines är ju bara så lång den är och den skruvar man ju ratten i.. 

F456AAB2-0D8A-440E-A858-DD20377A9270.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev _mbm_:

Jo precis, rattnav har ultraflex men ja tänker att själva ”stången” blir för kort eller tänker jag galet?

förlänga navet kan man ju göra men stången med splines är ju bara så lång den är och den skruvar man ju ratten i.. 

F456AAB2-0D8A-440E-A858-DD20377A9270.png

Ett sånt där ratt nav skruvas väl far i styrväxeln axel med mutter på själva axeln?

Sen kan ju en förlägare fästas i dom små hålen i navet, och sen skruvas ratten fast i förlängaren.

Men det beror nog på hur din ratt ser ut, vissa rattar först ju direkt i styrväxelns axel. Men det går ju såklart att byta även ratten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm…

Först det där med ergonomin… det var nog ingenting som var prioriterat när man konstruerade varesig din eller andra liknande båtar. Likadant var det i min styrpulpetare som jag hade för omkring 30 år sedan. En kudde under rumpan löste inte det problemet men det blev mjukare att sitta på, och en förlängare nästan som den på bilden, gav bättre körställning, men en gång när jag gick i motsjö höll jag så hårt i ratten så att belastningen på rattväxeln blev så stor att båda rattväxeln och ytan i pulpeten knäcktes. Jag hade även en ratt där navet var förskjutet inåt, och det gjorde nog inte saken bättre.

Idag finns det ju iallafall rattpumpar till hydraulstyrningar där man kan vinkla ratten… men det är ju dyra grejer, och du har väl ingen hydraulstyrning..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev _mbm_:

Jo, en stol ska fixas men då jag gillar att lösa problemet vid roten så tänkte jag om nån hade en lösning.  🤷🏼‍♂️

Fast ibland har problem flera lösningar. Ibland är det ett dyrt och krångligt, och ett enkelt och billigt - men som båda ger lika bra resultat. Vilket man väljer är ju sedan upp till var och en, viktigast är väl att man löser problemet tänker jag. 

Från de blider jag sett när jag googlat ser det ut som att man skulle må bra av att få till lite mer benutrymme som skapas genom en högre sittplats. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...