Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
micke450

Het motor?

Rekommendera Poster

Halloj fick hjälp av en massa kunnat båtfolk för ett tag sen ang tilt det fungerar......nu är det så det är en mb diesel detta. å sjö satte I förrgår  gick bra till en början säg 15 min sen börja den å dö starta lätt efter en stund gick upp i temp om denna nu stämmer men stod på 100 grader det började läcka lite medans motorn var igång på detta ställe bild 1 kan vi döpa den till under sida på bild motorn var varm. Men när motorn var av stängd droppade det inget motorn började oxå gå ojämt svajjade på varvet å den dog å vatten kom som het ånga å även vatten droppar ut från insuget  döper den till bild 2 .vi fiskade en stund och fick igång den å åkte på tomgång hem droppa inget vatten vid belastning åkte på tomgång 10 min hem när vi precis kom hem då började det läcka lite å motorn va stekhet det är som den kokar fast det är inget slutet system den startar lätt men orkar lixom inte varva ur nu vad är felet? Lättstartad blir varm å är inget gasrespons .kan det vara vatten i motorn? Och sedan tycker jag det är mkt avgaser i motorrummet oxå .skall oxå tillägga att när den var på land koppla jag vattenslang direkt på här döper den till bild 3 då varvade den ur å gick jämt å fint problemet kan jag tro uppstod vid påfrestning i sjövatten .men vad är problemet nu mån tro?? Tacksam för idéer å spelulationer//mvh mikael 

20230803_201207.jpg

20230803_201331.jpg

20230803_202633.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev micke450:

Halloj fick hjälp av en massa kunnat båtfolk för ett tag sen ang tilt det fungerar......nu är det så det är en mb diesel detta. å sjö satte I förrgår  gick bra till en början säg 15 min sen börja den å dö starta lätt efter en stund gick upp i temp om denna nu stämmer men stod på 100 grader det började läcka lite medans motorn var igång på detta ställe bild 1 kan vi döpa den till under sida på bild motorn var varm. Men när motorn var av stängd droppade det inget motorn började oxå gå ojämt svajjade på varvet å den dog å vatten kom som het ånga å även vatten droppar ut från insuget  döper den till bild 2 .vi fiskade en stund och fick igång den å åkte på tomgång hem droppa inget vatten vid belastning åkte på tomgång 10 min hem när vi precis kom hem då började det läcka lite å motorn va stekhet det är som den kokar fast det är inget slutet system den startar lätt men orkar lixom inte varva ur nu vad är felet? Lättstartad blir varm å är inget gasrespons .kan det vara vatten i motorn? Och sedan tycker jag det är mkt avgaser i motorrummet oxå .skall oxå tillägga att när den var på land koppla jag vattenslang direkt på här döper den till bild 3 då varvade den ur å gick jämt å fint problemet kan jag tro uppstod vid påfrestning i sjövatten .men vad är problemet nu mån tro?? Tacksam för idéer å spelulationer//mvh mikael 

20230803_201207.jpg

20230803_201331.jpg

20230803_202633.jpg

Samma fråga i 2 forumtrådar skapar förvirring inte fler bra svar! Ta bort på ena stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasig impeller?

Stopp någonstans?

Dålig termostat?

Skit i sjövattenfiltret?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Samma fråga i 2 forumtrådar skapar förvirring inte fler bra svar! Ta bort på ena stället.

Fick meddelande om att det första var borttaget därför vart de dubbelt ska ta bort en

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Trasig impeller?

Stopp någonstans?

Dålig termostat?

Skit i sjövattenfiltret?

Tack tack nu lite dumt men vart kan det va stop? Och vart sitter sjövattenfiltret? Om det inte är inpeller eller termostaten?/mvh mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev micke450:

Tack tack nu lite dumt men vart kan det va stop? Och vart sitter sjövattenfiltret? Om det inte är inpeller eller termostaten?/mvh mikael

Det är inte alltid det finns en sjövattenfilter, men OM det gör det är det rätt enkelt att hitta. Följ bara slangen från intaget av sjövatten, så dyker det upp om det finns ett. 
 

Var det kan var stopp..?

- Skrovgenomföring?

- Slangar?

- Kylkanaler i motorblock eller värmeväxlare? (…du har inte skrivit om du har sjövattenkyld eller om det finns en glykolkrets på motorn…)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med kokning av min md4 (marinkonverterad Mercedes om636). Det var flera fel där det ena på några år sannolikt orsakade det andra.  I mitt fall (md4) går sjövattnet först genom bakslaget och kyler detta, sen vidare till sjövattenpumen. Det hade satt igen sig ganska bra där. Sedan hade detta orsakat att jabsco sjövattenpumpen fick minimalt med vatten och gick varm. Impeller slets ut. Efter byte av denna och en säsong senare packade lagren i min gamla jabsco bronspump ihop. Det var då jag upptäckte kedjan av felen.

Om allt fungerar bra när du kör en vattenslang med tryck så är det sannolikt sjövatten pumpen och/eller slangarna till den  och eller ev kylning av backslag som är problemet.

Testa att bypassa backslagskylning (om du har sådan), testa sen att byta impeller och packningar. Byt gamla torkade slangar samtidigt.

Det sista är att testa om pumpen verkligen fungerar tillfredställande (de är dyra men går ofta att renovera). Bypassa tex pumpen med en enkel borrmaskinspump och testa.

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Guggen:

Om allt fungerar bra när du kör en vattenslang med tryck så är det sannolikt sjövatten pumpen och/eller slangarna till den  och eller ev kylning av backslag som är problemet.

Man kanske skall nämna att om man kopplar på en vattenslang på ett kylsystem finns en risk att man blåser en packning någonstans också. Om man har otur. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Man kanske skall nämna att om man kopplar på en vattenslang på ett kylsystem finns en risk att man blåser en packning någonstans också. Om man har otur. 

Och riskerar att fylla vattenlåset och få vatteninträngning i motorn, beroende på hur man gör och om man vet vad man gör eller inte.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar tvärtom att hen inte skall koppla på en vattenslang med tryck och än mindre att köra vatten med hög tryck genom motorblock.

Utan testa komponenterna isolerat. Om man vill isolerat testa utan den sjövattenpump som sitter är min erfarenhet att en billig biltema-skruvdragarpump ger en sug som motsvarar en bronspump som ofta satt på sådana gamla maskiner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är inte alltid det finns en sjövattenfilter, men OM det gör det är det rätt enkelt att hitta. Följ bara slangen från intaget av sjövatten, så dyker det upp om det finns ett. 
 

Var det kan var stopp..?

- Skrovgenomföring?

- Slangar?

- Kylkanaler i motorblock eller värmeväxlare? (…du har inte skrivit om du har sjövattenkyld eller om det finns en glykolkrets på motorn…)

Hej å tack  för info det är inget glykol dysten den ska ta vatten från sjön å kyla å det är sötvatten nu innan vet jag ej om det varit salt/bräckt vatten men inte helt otänkbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev micke450:

Hej å tack  för info det är inget glykol dysten den ska ta vatten från sjön å kyla å det är sötvatten nu innan vet jag ej om det varit salt/bräckt vatten men inte helt otänkbart

Ska ta lite bättre bilder när jag får upp den det är nått j---a hemma pul på allt det här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Guggen:

Jag hade problem med kokning av min md4 (marinkonverterad Mercedes om636). Det var flera fel där det ena på några år sannolikt orsakade det andra.  I mitt fall (md4) går sjövattnet först genom bakslaget och kyler detta, sen vidare till sjövattenpumen. Det hade satt igen sig ganska bra där. Sedan hade detta orsakat att jabsco sjövattenpumpen fick minimalt med vatten och gick varm. Impeller slets ut. Efter byte av denna och en säsong senare packade lagren i min gamla jabsco bronspump ihop. Det var då jag upptäckte kedjan av felen.

Om allt fungerar bra när du kör en vattenslang med tryck så är det sannolikt sjövatten pumpen och/eller slangarna till den  och eller ev kylning av backslag som är problemet.

Testa att bypassa backslagskylning (om du har sådan), testa sen att byta impeller och packningar. Byt gamla torkade slangar samtidigt.

Det sista är att testa om pumpen verkligen fungerar tillfredställande (de är dyra men går ofta att renovera). Bypassa tex pumpen med en enkel borrmaskinspump och testa.

Tack för info ska plugga på lite:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev excel319:

Och riskerar att fylla vattenlåset och få vatteninträngning i motorn, beroende på hur man gör och om man vet vad man gör eller inte.

Det är nog det jag gjort fel läste sedan man skall stoppa slangen i en hink det skall suga å fylla på med slang i hinken det är nog ett av felen misstänker jag ska försöka ta upp båtfan i morrn🙂

 

4 minuter sedan skrev micke450:

Tack för info ska plugga på lite:)

Ska a helt ärlig så vet jag inte vad det är för sorts prylar som heter det ni beskriver här🙂 detta är en riktikt gammal mb diesel  men den går/gick väldigt jämt och fint på land 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ngn typskylt, dvs beteckningen på motorn någonstans? Det fanns en mängd olika konverteringar av mb dieslar, i Sverige gjorde penta en som producerades på 60 talet, md4, men det finns brittiska, spanska etc som byggdes in på 80 talet. Sedan finns det eget konverterade såklart, men jag tror många har sötvattenkylning och värmeväxlar från sjövatten, men din har endast sjövatten?

Hur ser pumpen ut/beteckning?

Hur går slangarna till den pumpen?

 

Här ser du en typisk md4/mb om636 med pumpen bakpå från 1963, pumpen är dock ny iår.

Din är def nyare så det vore bra om man visste exakt vad det är för ngt 

 

 

PXL_20230802_133542424.jpg

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Guggen:

Har du ngn typskylt, dvs beteckningen på motorn någonstans? Det fanns en mängd olika konverteringar av mb dieslar, i Sverige gjorde penta en som producerades på 60 talet, md4, men det finns brittiska, spanska etc som byggdes in på 80 talet. Sedan finns det eget konverterade såklart, men jag tror många har sötvattenkylning och värmeväxlar från sjövatten, men din har endast sjövatten?

Hur ser pumpen ut/beteckning?

Hur går slangarna till den pumpen?

 

Här ser du en typisk md4/mb om636 med pumpen bakpå från 1963, pumpen är dock ny iår.

Din är def nyare så det vore bra om man visste exakt vad det är för ngt 

 

 

PXL_20230802_133542424.jpg

Okok den här verkar va nått 80 tal å verkar va en bil motor de e hemma pul deluxe de här tror jag ialf

Screenshot_20230803-073516_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...