bajsmalen 1 Postad 3 Augusti , 2023 Behöver hjälp med att identifiera min svärfars båt. Köpt begagnad i mitten på 90-talet i Dalarna, närmare bestämt Smedjebacken. Har tagit några cirka mått. Längd & bredd är mätt från utsida relingslist. ~4.8m lång, ~1.8m bred & ~1.05m hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 4 Augusti , 2023 Jag tycker det ser ut som en Örnvik 481 GTS. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajsmalen 1 Postad 4 Augusti , 2023 1 timme sedan skrev No_jah: Jag tycker det ser ut som en Örnvik 481 GTS. Onekligen väldigt lik. Tror du kan vara nånting på spåret. Relingen & stuvutrymmet fram är det jag ser direkt skiljer mot dom bilder jag hittar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Augusti , 2023 6 timmar sedan skrev No_jah: Jag tycker det ser ut som en Örnvik 481 GTS. Det är ju Örnviks formspråk, iallafall i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajsmalen 1 Postad 12 Augusti , 2023 2023-08-04 vid 13:43 skrev Georg_Ohm: Det är ju Örnviks formspråk, iallafall i skrovet. Ja den är väldigt lik ovannämnd båt men jag har ännu inte funnit någon bild som stämmer till 100%. Vi kommer ev få ta över båten så har tänkt ge den lite kärlek, men är högst intressant att få veta vilken båt det är man lägger pengar & tid på 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 13 Augusti , 2023 Den måste vara baserad på Örnvik 481 GTS, allt för lik på allt för många detaljer för att inte vara det, t.ex: de små klackarna i hörnen där durk möter förliga toft/stuv, alla linjer i partiet kring akterliga knapparna, de små akterdäcken etc etc. Det enda som jag kan se inte stämmer är de två luckorna i SB och BB förlig stuv som inte Örnvik verkar ha, samt grabbräcket på sidan som skiljer sig. Men att de är gjutna i samma form är jag övertygad om. Om det saknas märken från dekaler och skylt så kan det vara så att den är gjord efter att Örnvik lade ner produktionen av den modellen. Det är vanligt att båtformar säljs, hyrs ut etc när tillverkaren inte längre har nytta av dem. Så någon kan ha köpt dem, modifierat med luckorna och tänkt starta ny tillverkning under annat namn, eller anställda som fått göra egna båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 13 Augusti , 2023 6 minuter sedan skrev Boanjohan: eller anställda som fått göra egna båtar. Precis. Vi hade en båt som var gjord av en anställd hos en båttillverkare. Vet inte vilket märke eller modell det var, men tydligen var det inte ovanligt att de fick göra så där. Säkert samma på många ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Augusti , 2023 Det kan ju röra sig om en prototyp eller förseriebåt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser