Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Bojesper

TMD40 vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det någon vänlig själ där ute som har någon manual eller kan förklara hur man vinterkonserverar en TMD40?

 

Tacksam för svar

 

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Skriv in din motormodell i fältet ”Product designation” så kan du tanka ner manualen till din motor i pdf och där finner du all info om skötseln.

https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/

Tusen tack Makro.

 

Är du kunnig på TMD40A?

ifall man skulle kunna ställa några ”dumma” frågor.

 

vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner till lite om gamla Pentadieslar men kan inte jag svara finns det säkert någon annan på forumet som kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Tack Peter.

 

Jag har haft en md17c som jag konserverat enligt Hjertman, dock har jag tagit ur termostaten för att slippa varmköra och kört glykolblandning direkt då jag endast kör i sötvatten (rätt/fel?)

 

Det jag inte förstår enligt VP instruktion angående TMD40 är detta:

 

Räcker det inte att köra glykolblandning?

 

tacksam för hjälp 

E16112A9-0842-4FFB-A2DF-9954FE7518D3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Bojesper:

Jag har haft en md17c som jag konserverat enligt Hjertman, dock har jag tagit ur termostaten för att slippa varmköra och kört glykolblandning direkt då jag endast kör i sötvatten (rätt/fel?)

Låter toppen, tänker jag. 

 

8 minuter sedan skrev Bojesper:

Det jag inte förstår enligt VP instruktion angående TMD40 är detta:

 

Räcker det inte att köra glykolblandning?

Ja, glykol är både rostskyddande och frysskyddande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Låter toppen, tänker jag. 

 

Ja, glykol är både rostskyddande och frysskyddande. 

Ja, de har du en poäng. Tack.

 

Det sitter två termostater i samma hus på TMD40. Borde väl fungera att ta bort båda och köra enligt samma metod vid konservering till vintern?

 

Samt. Smörjning av styraxellagring? Vet du om det gäller på TMD40?

FC7932CB-D6B1-4C2C-8DEC-25912A6A5A23.png

Redigerad av Bojesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TMD40 har ett slutet kylsystem med glykol där termostaterna sitter (som på en bil) och värmeväxlare mellan detta och sjövattnet.
När du vinterkonserverar kör du glykolblandning på sjövattensidan och då behöver inte termostaterna röras och heller inte varmkörning behövs.

 

Styraxellagringen finns bara på motorer med drev.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

TMD40 har ett slutet kylsystem med glykol där termostaterna sitter (som på en bil) och värmeväxlare mellan detta och sjövattnet.
När du vinterkonserverar kör du glykolblandning på sjövattensidan och då behöver inte termostaterna röras och heller inte varmkörning behövs.

 

Styraxellagringen finns bara på motorer med drev.

Tusen tack för svar Makro.

 

Det är hydrauliskt backslag, är positivt eller negativt enligt din åsikt? Har bara haft MS3B på din gamla båt.

 

Motorn är från 1987. Vet du vart zinkpropparna sitter?

 

Tack för svar 👍🏻

Redigerad av Bojesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backslag är inte min paradgren men du bör hitta var zinken sitter i instruktionsboken.

Läs den gärna noga från pärm till pärm för där finner du som sagt, i stort sett allt om körning och underhåll. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Backslag är inte min paradgren men du bör hitta var zinken sitter i instruktionsboken.

Läs den gärna noga från pärm till pärm för där finner du som sagt, i stort sett allt om körning och underhåll. 🙂

Du har så rätt. Tack Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...