Bojesper 5 Postad 3 Augusti , 2023 Hej! Finns det någon vänlig själ där ute som har någon manual eller kan förklara hur man vinterkonserverar en TMD40? Tacksam för svar Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 3 Augusti , 2023 Skriv in din motormodell i fältet ”Product designation” så kan du tanka ner manualen till din motor i pdf och där finner du all info om skötseln. https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 3 Augusti , 2023 5 timmar sedan skrev Makro: Skriv in din motormodell i fältet ”Product designation” så kan du tanka ner manualen till din motor i pdf och där finner du all info om skötseln. https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/ Tusen tack Makro. Är du kunnig på TMD40A? ifall man skulle kunna ställa några ”dumma” frågor. vänlig hälsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 4 Augusti , 2023 Jag känner till lite om gamla Pentadieslar men kan inte jag svara finns det säkert någon annan på forumet som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 4 Augusti , 2023 https://www.hjertmans.se/Media/Articles/1000-10/1000-10_Konserveringstips_Diesel_Bensin_och_Drev.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 4 Augusti , 2023 7 timmar sedan skrev Peter_K: https://www.hjertmans.se/Media/Articles/1000-10/1000-10_Konserveringstips_Diesel_Bensin_och_Drev.pdf Tack Peter. Jag har haft en md17c som jag konserverat enligt Hjertman, dock har jag tagit ur termostaten för att slippa varmköra och kört glykolblandning direkt då jag endast kör i sötvatten (rätt/fel?) Det jag inte förstår enligt VP instruktion angående TMD40 är detta: Räcker det inte att köra glykolblandning? tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 4 Augusti , 2023 8 minuter sedan skrev Bojesper: Jag har haft en md17c som jag konserverat enligt Hjertman, dock har jag tagit ur termostaten för att slippa varmköra och kört glykolblandning direkt då jag endast kör i sötvatten (rätt/fel?) Låter toppen, tänker jag. 8 minuter sedan skrev Bojesper: Det jag inte förstår enligt VP instruktion angående TMD40 är detta: Räcker det inte att köra glykolblandning? Ja, glykol är både rostskyddande och frysskyddande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 4 Augusti , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Peter_K: Låter toppen, tänker jag. Ja, glykol är både rostskyddande och frysskyddande. Ja, de har du en poäng. Tack. Det sitter två termostater i samma hus på TMD40. Borde väl fungera att ta bort båda och köra enligt samma metod vid konservering till vintern? Samt. Smörjning av styraxellagring? Vet du om det gäller på TMD40? Redigerad 4 Augusti , 2023 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 4 Augusti , 2023 (redigerade) TMD40 har ett slutet kylsystem med glykol där termostaterna sitter (som på en bil) och värmeväxlare mellan detta och sjövattnet. När du vinterkonserverar kör du glykolblandning på sjövattensidan och då behöver inte termostaterna röras och heller inte varmkörning behövs. Styraxellagringen finns bara på motorer med drev. Redigerad 4 Augusti , 2023 av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 4 Augusti , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Makro: TMD40 har ett slutet kylsystem med glykol där termostaterna sitter (som på en bil) och värmeväxlare mellan detta och sjövattnet. När du vinterkonserverar kör du glykolblandning på sjövattensidan och då behöver inte termostaterna röras och heller inte varmkörning behövs. Styraxellagringen finns bara på motorer med drev. Tusen tack för svar Makro. Det är hydrauliskt backslag, är positivt eller negativt enligt din åsikt? Har bara haft MS3B på din gamla båt. Motorn är från 1987. Vet du vart zinkpropparna sitter? Tack för svar 👍🏻 Redigerad 4 Augusti , 2023 av Bojesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 5 Augusti , 2023 Backslag är inte min paradgren men du bör hitta var zinken sitter i instruktionsboken. Läs den gärna noga från pärm till pärm för där finner du som sagt, i stort sett allt om körning och underhåll. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bojesper 5 Postad 5 Augusti , 2023 7 timmar sedan skrev Makro: Backslag är inte min paradgren men du bör hitta var zinken sitter i instruktionsboken. Läs den gärna noga från pärm till pärm för där finner du som sagt, i stort sett allt om körning och underhåll. 🙂 Du har så rätt. Tack Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser