Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
NiklasLindh

Brutet givarfäste på lod

Rekommendera Poster

Vet inte om jag postar rätt nu?

Köpte mej en båt idag, och det sitter ett gammalt Eagle Cuda 168 på båten.

Upptäckte dock efter jag fått hem den, att givaren gått av i fästet nedanför bulten, och förra ägaren bara stripat fast det i aktern.

(själva fästet/bulten är inte kvar alltså)

Kan fota hur det ser ut om det behövs.

Finns det öht reservdelar till sådana utgångna modeller, och vart vänder jag mej isf?

Annars får jag väl försöka mej på att borra i en skruv och bygga upp en abrovinsch med nå plast/härdare.

Eller är alternativet att köpa nå nytt enkelt lod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allright, tack.. får ta och se om man kan luska vidare med detta! 

Tack

Verkar vara denna modellen, den fanns med på wave-inn´s sida, & lista över  kompatibla märken..  suveränt !!

Redigerad av NiklasLindh
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog vara: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/ekolodsgivare/lowrance-ekolodsgivare/aktergivare-hst-wsu-u-kont

Eller: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/ekolodsgivare/lowrance-ekolodsgivare/akterspegelsgivare/aktergivare-bl-dt-200khz-20

Du får kolla färgen och antalet pinnar på kontakten.

Annars borde det kanske gå att limma med epoxi eller annat starkt lim?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte limma givaren på insidan av skrovet? Då slipper du byta eller reparera givaren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev NiklasLindh:

Rascal, funkar det tillfredsställande då? klarar den igenom båda lagren isf.. 

Vet inte vad du menar med "båda" lagren. Givaren måste sitta direkt mot skrovets insida om den gör det funkar det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Rascal:

Vet inte vad du menar med "båda" lagren. Givaren måste sitta direkt mot skrovets insida om den gör det funkar det bra.

Om båtens botten är helt homogen som det brukar vara, brukar det också gå bra att kladda fast givaren på skrovets insida med något marintätningsmedel. Det får inte vara någon luft i detta medel, ej heller någon ihålighet i skrovets laminat för då fungerar det inte.

Du kan testa med båten i vattnet, tryck givaren hårt mot skrovet samtidigt som du kollar på skärmen, det kan tänkas att du får flytta runt givaren litet.

På min båt gick signalen inte igenom skrovet längst ned i mot ”bottenstocken” men väl utmed sidorna, men då hamnade ju givaren på sned och mätte snett utåt. Visst hade jag kunnat fixa det lätt, men jag har redan en ny givare på utsidan. Samma som för dig, givarens ena fästöra hade gått sönder, jag hade limmat med epoxy och så, men det höll inte i längden. Sedan hade temperatursenorn i givaren lagt av också. Köpte en ny givare, monterade den på akterspegeln, och tänkte prova med den gamla inombords, och då koppla den till den yttre styrplatsen dit jag kan flytta plottern… men det blev ju inget med det…. denna gången.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Rascal:

Det är en sälö 17, dubbelbottnad.. blir ju innergolvet, luftspalten och sedan skrovet som givaren skall läsa igenom isf. Det jag menade ;)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev NiklasLindh:

Det är en sälö 17, dubbelbottnad.. blir ju innergolvet, luftspalten och sedan skrovet som givaren skall läsa igenom isf. Det jag menade ;)  

Men su kommer väl åt ytterskrovet inifrån någonstans?
Finns det kanske ett schakt avsett för länspump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

men då hamnade ju givaren på sned och mätte snett utåt

Givaren i det här fallet har ju en rundad undersida, inga problem att rikta den rätt i Sica-klicken. Har monterat en likadan i min Vator 14R funkar bättre än när den satt på utsidan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågade inte borra i givaren först, men efter att en polare berättat att han gjort det på en liknande, som gick av på samma sätt, så tog ja fram borren.

fäste det i nå rör som e monterat i aktern..

genomgående bult och gummibrickor från skruvar man har till plåttak, för att fixera.🫤 

får duga, sitter stadigt iaf.

IMG_1131.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev NiklasLindh:

Vågade inte borra i givaren först, men efter att en polare berättat att han gjort det på en liknande, som gick av på samma sätt, så tog ja fram borren.

fäste det i nå rör som e monterat i aktern..

genomgående bult och gummibrickor från skruvar man har till plåttak, för att fixera.🫤 

får duga, sitter stadigt iaf.

IMG_1131.jpeg

Vad bra! Du använde väl ”syrafast” skruv och mutter!?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror jag icke.. tog första bästa i lådan ;) 

får fixa till det bättre isf, när den skall gås över under höst vinter

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Premiären avklarad, eller rättare sagt en kort tur i vatten med båten ;)

Lodet fungerade perfekt..

Tack alla som svarat i tråden!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett avloppsrör med loch. Snedsågade det och limmade fast mot skrov. Satte givaren i locket och fyllde röret med glykol. Funkar super.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...