Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gäst Hasse

Bränsleförbrukning

Rekommendera Poster


jag hade en ockelbo c20 och jag uppskattade att den vid 18 kn drog typ 1,2 liter nm.nu har ja en four winns 245 vista med 5,7liters v8 och flödesmätare och den drar över 2 liter nm och det tror ja är för mycket. men motorn varvar inte mer än 3600 rpm heller så det är nått fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se din bild! den här bilden har flyttats eller tagits bort!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Jag kan fortfarande se den. Vet inte om den syns för andra... Hur som helst så var det bara ett diagram över bränsleförbrukning kontra hastighet. För att statuera ett exempel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det vasr en länk till en extern site??  Enklast att ladda upp den till MG direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ..jag är med på planingen !

MEN ! .. detta med 3000varv , båten jobbar i uppförsbacke kan man säga , då är man ute efter motorns vridmoment . På V8or är tyvärr maxvridet mellan 3000 - 4000varv någon stans (3500??) .

 

Med din teori så är man ute efter högsta möjliga fart med minsta möjliga hp .

Hur blir det då i uppförsbacke, vi snackar en lång och brant backa !!??!!??!!

 

Ditt resonemang fungerar bara i bilvärden med plant och fint underlag .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla

 

hmm.. intressant..

för att jämnföra landfordon med båtar igen... vad gör man i en uppförsbacke, med en bil, lastbil, dumpers etc.?

Man växlar ned, bibehåller hastighet om möjligt, men med ett högre varvtal så att motorn går 'lätt' - alltså har bra med vrid - mkt hk att använda om backen blir ännuvärre och en reltivt låg förbrukning i förhållande till uttag....

 

Min båt har jag växlat ned med en storlek mindre propp, den går lite långsammare, men har bra fart ur sjön (även med båten semesterlastad) och går 'lätt', marchfarten gick ner från 27 knop till 24 knop och ett varvtal på 3300-3400 rpm. Går mina maskiner lätt vid detta varvtal så drar dom minst per timme/distans etc. Jag har 2x5,8l (w351) ford V8:or på vardera 240 hk.

 

Blandad skärgårdskörning 5-27 knop drar mina maskiner TILLSAMMANS ca 34 liter /timme och i 24-26 knop ca 55 liter/timme..(å på en timme i 25knop kommer man ju en bit :-)).. tycker ändå att det är ok då båten väger 5 ton och har 'deep V' på 20 grader... alltså ingen flat botten.. med flat botten hade den gått ännu lättare, men stampat mer.

 

 

 

//RC

 

 

Senast ändrad av RCarlsson | 24 mars 2008 | 14:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du ska varva ca 4500 på max !!

 

Du har klar ett fel någon stans ,

* kanske fel( för stor)  propeller så den inte orkar varva ur ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Med en planande båt och V8 kommer man längst per liter bensin vid 3000-3500 rpm, dvs när vridmomentet är på max. /Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kurvorna måste gälla för bil. Stämmer inte alls för planande båtar.En planande båt drar mycke mer soppa per NM från ca 8-10 knop upp till båten börjar plana än på marchfart vid 3000-3500 rpm. Faktiskt mer per sjömil än på toppfart.

post-9305-1394235397,5872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


(nu väcker jag liv i gammal tråd, men)

 

mmmmm..... Jag förstår vad du menar och jag kan erkänna att jag mest känner till motorer som har med land att göra MEN vad jag har blivit lärd är att alla motorer, oavsett på sjön eller på land, drar mer bränsle i förhållande till fart över 3000 varv. Varför vet jag inte men jag skall undersöka...

 

Något att fundera över är ju:

 

Vridmoment har ingenting med fart att göra. Vridmoment är förmåga att accelerera medans antal HP är förmåga att bibehålla fart. Alltså borde inte vridmoment spela in... Eller???

 

 

Med din teori så är man ute efter högsta möjliga fart med minsta möjliga hp

Nja, inte minsta möjliga hp... En stor motor behöver inte jobba lika hårt för att bibehålla en viss hastighet vilket innebär att en stor motor kan i vissa fall ge en lägre bränsleförbrukning än en liten...

 

 

Har jag fel så säg, för jag lär mig gärna mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
\Cool\ Bra tips, då kanske även förbrukningen minskar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..det ÄR vridmomentet  man vill ha !!!!

 

Orken ligger just i vridmomentet , och ''tungt uppför '' som det är på sjön ,

 så är det vridet du behöver .

 

Diselmotorer  har bra med vrid och mindre antal hästar , varför...tror du !!!!!!

 

 

Nu sätter vi punkt på just det ämnet !!!

 

/JCC

 

post-11345-1394235418,3581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett intresant ämne hehe min four winns varvar 3000 varv vid 30 knop och tar då 45l i timmen vi gynnsamma förhålanden och då har jag en 502a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en skärgårdstur i helgen: Tankade fullt i Bullandö Marina och Tankade sedan fullt igen vid Bergs brygga på Möja (10,85 distans bort enligt sjökortet)... tankade då 18 liter bensin exakt.

24 fots Bayliner med Mercruiser 5.7L V8 på 250 hästar med Bravo3 och DuoProp. På sträckan körde jag 23 knop med ca 3200-3300 varv på motorn...    1,66 L / Distans blev alltså resultatet...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...