sama 2 Postad 22 Mars , 2008 jag hade en ockelbo c20 och jag uppskattade att den vid 18 kn drog typ 1,2 liter nm.nu har ja en four winns 245 vista med 5,7liters v8 och flödesmätare och den drar över 2 liter nm och det tror ja är för mycket. men motorn varvar inte mer än 3600 rpm heller så det är nått fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 22 Mars , 2008 Jag kan inte se din bild! den här bilden har flyttats eller tagits bort!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 22 Mars , 2008 Märkligt. Jag kan fortfarande se den. Vet inte om den syns för andra... Hur som helst så var det bara ett diagram över bränsleförbrukning kontra hastighet. För att statuera ett exempel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2008 Fast det vasr en länk till en extern site?? Enklast att ladda upp den till MG direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 Mars , 2008 Ok ..jag är med på planingen ! MEN ! .. detta med 3000varv , båten jobbar i uppförsbacke kan man säga , då är man ute efter motorns vridmoment . På V8or är tyvärr maxvridet mellan 3000 - 4000varv någon stans (3500??) . Med din teori så är man ute efter högsta möjliga fart med minsta möjliga hp . Hur blir det då i uppförsbacke, vi snackar en lång och brant backa !!??!!??!! Ditt resonemang fungerar bara i bilvärden med plant och fint underlag ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 23 Mars , 2008 Hejsan alla hmm.. intressant.. för att jämnföra landfordon med båtar igen... vad gör man i en uppförsbacke, med en bil, lastbil, dumpers etc.? Man växlar ned, bibehåller hastighet om möjligt, men med ett högre varvtal så att motorn går 'lätt' - alltså har bra med vrid - mkt hk att använda om backen blir ännuvärre och en reltivt låg förbrukning i förhållande till uttag.... Min båt har jag växlat ned med en storlek mindre propp, den går lite långsammare, men har bra fart ur sjön (även med båten semesterlastad) och går 'lätt', marchfarten gick ner från 27 knop till 24 knop och ett varvtal på 3300-3400 rpm. Går mina maskiner lätt vid detta varvtal så drar dom minst per timme/distans etc. Jag har 2x5,8l (w351) ford V8:or på vardera 240 hk. Blandad skärgårdskörning 5-27 knop drar mina maskiner TILLSAMMANS ca 34 liter /timme och i 24-26 knop ca 55 liter/timme..(å på en timme i 25knop kommer man ju en bit :-)).. tycker ändå att det är ok då båten väger 5 ton och har 'deep V' på 20 grader... alltså ingen flat botten.. med flat botten hade den gått ännu lättare, men stampat mer. //RC Senast ändrad av RCarlsson | 24 mars 2008 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 Mars , 2008 du ska varva ca 4500 på max !! Du har klar ett fel någon stans , * kanske fel( för stor) propeller så den inte orkar varva ur ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 23 Mars , 2008 Håller med. Med en planande båt och V8 kommer man längst per liter bensin vid 3000-3500 rpm, dvs när vridmomentet är på max. /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 23 Mars , 2008 Kurvorna måste gälla för bil. Stämmer inte alls för planande båtar.En planande båt drar mycke mer soppa per NM från ca 8-10 knop upp till båten börjar plana än på marchfart vid 3000-3500 rpm. Faktiskt mer per sjömil än på toppfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 2 April , 2008 (nu väcker jag liv i gammal tråd, men) mmmmm..... Jag förstår vad du menar och jag kan erkänna att jag mest känner till motorer som har med land att göra MEN vad jag har blivit lärd är att alla motorer, oavsett på sjön eller på land, drar mer bränsle i förhållande till fart över 3000 varv. Varför vet jag inte men jag skall undersöka... Något att fundera över är ju: Vridmoment har ingenting med fart att göra. Vridmoment är förmåga att accelerera medans antal HP är förmåga att bibehålla fart. Alltså borde inte vridmoment spela in... Eller??? Med din teori så är man ute efter högsta möjliga fart med minsta möjliga hp Nja, inte minsta möjliga hp... En stor motor behöver inte jobba lika hårt för att bibehålla en viss hastighet vilket innebär att en stor motor kan i vissa fall ge en lägre bränsleförbrukning än en liten... Har jag fel så säg, för jag lär mig gärna mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blues 0 Postad 6 April , 2008 Bra tips, då kanske även förbrukningen minskar...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 April , 2008 ..det ÄR vridmomentet man vill ha !!!! Orken ligger just i vridmomentet , och ''tungt uppför '' som det är på sjön , så är det vridet du behöver . Diselmotorer har bra med vrid och mindre antal hästar , varför...tror du !!!!!! Nu sätter vi punkt på just det ämnet !!! /JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stratto 1 Postad 17 Augusti , 2008 ett intresant ämne hehe min four winns varvar 3000 varv vid 30 knop och tar då 45l i timmen vi gynnsamma förhålanden och då har jag en 502a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strober 1 Postad 10 Augusti , 2009 Gjorde en skärgårdstur i helgen: Tankade fullt i Bullandö Marina och Tankade sedan fullt igen vid Bergs brygga på Möja (10,85 distans bort enligt sjökortet)... tankade då 18 liter bensin exakt. 24 fots Bayliner med Mercruiser 5.7L V8 på 250 hästar med Bravo3 och DuoProp. På sträckan körde jag 23 knop med ca 3200-3300 varv på motorn... 1,66 L / Distans blev alltså resultatet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser