Alanningen 202 Postad 1 Augusti , 2023 Är det någon som har erfarenhet av att köra äldre (2003) 2-taktare på Aspen miljöbensin? Vi har en Johnson 15hk som vi nu kör på 98:an med 2% oljeblandning. Dock så körs den inte så mycket och jag funderar på att övergå till Aspen 2-t bensin istället. Syftet är att den Aspen åldras på samma sätt som vanlig 98:an plus att risken för att förgasare klibbar igen är betydligt mindre. Det högre priset på Aspen spelar mindre roll då förbrukningen är så pass låg. Jag är bara mån om att inte skada motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Augusti , 2023 (redigerade) Aspen har ingen 2-taktsbensin för utombordare. Då får du blanda deras 4-taktsbensin med deras olja, https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-outboard-oil/ Redigerad 1 Augusti , 2023 av Kane 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 1 Augusti , 2023 Det viktiga är att du använder 2-t bensin avsedd för vattenkylda båtmotorer och inte 2-t bensin avsedd för luftkylda motorsågar. Eller så använder du 4-t bensin och vanlig 2-t olja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 1 Augusti , 2023 Bra input! Då får det bli att testa med Aspen 4t och blanda i 2% 2t-olja för utombordare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 1 Augusti , 2023 5 timmar sedan skrev Alanningen: Bra input! Då får det bli att testa med Aspen 4t och blanda i 2% 2t-olja för utombordare. Detta gjorde jag när jag hade en gammal (80-tal) tvåtaktare, funkade helt utan problem. En förhoppning jag hade var även att det skulle lukta mindre, men där märkte jag ingen direkt skillnad. Men som sagt, skönt att slippa oroa sig lika mycket för att bensinen skulle åldras över vintern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser