Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
0123456789

Hur många knop

Rekommendera Poster

5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta men kan inte låta bli,men motorn brukar väl komma upp i samma hastighet som båten den sitter på.😃🤔

Nu var du rolig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 "Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-01 vid 12:37 skrev Peter_K:

Innan du byter propeller kolla:

2023-08-01 vid 07:11 skrev pseudonym:

Antal personer ombord,

Jag tycker det här var det bästa tipset jag... Innan du byter propeller, kolla antal personer ombord 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lika förvånad varje gång en båtägare anlitar en firma för en sak, och sedan lägger ner så mycket kraft och ork på att försöka lösa "efterproblemen" själv.

 

Om man anlitat en firma för att byta motor är det självklart att saker som t ex slaglängd på gasreglage på den nya motorn skall vara korrekt. Likaså att motorn i övrigt vad gäller montering (och eventuellt även propellerval) skall vara anpassade för båten, utifrån firmans expertis och erfarenhet.

Det är ju därför man anlitar dem, för att få tillbaka något och en helhet som fungerar !

 

Men eftersom detta blivit så vanligt, dvs att väldigt få ställer dessa självklara krav, har nog många företag glömt helhetsansvaret och att "byta motor" är lika mycket en funktion som att skruva dit det fysiska objektet på plats.

Jag vet flera "motorbyten" där verkstaden sedan bara provstartat och aldrig testkört båten efteråt. Ungefär som att bilverkstaden skulle byta bromsarna och lämna ut bilen utan att ha provkört. Och när kunden upptäcker att bilen drar snett erbjuda kunden en felsökning - mot ytterligare betalning.....

 

Nu har ju TS löst en del genom att justera gasslaglängden och även gjort vissa justeringar efter tips från forumet. Men varför skall ens forumet behöva tipsa om detta(och TS justera gasens montering), när ett företag som tagit betalt är inblandat ?

 

Så - om man anlitat ett företag för t ex "motorbyte" så är det dit man skall gå tillbaka om det inte är komplett eller ok - i första hand. Jag menar inte att man inte skall fråga på ett forum - det kan t.o.m. vara bra att ha lite "second opinion" - men alltför ofta handlar det om att även felsöka och åtgärda, utan att tanken ens funnits att det där redan skulle varit fixat - av de "sakkunniga" som man betalat för jobbet.

 

Sedan kan ibland finnas hundra anledningar att fixa det själv i alla fall, men det är en annan sak 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman där jag köpte den fixade problemen man jag tyckte det var intressant att ha på fötterna innan jag kontaktade dom och dom löste problemen utan knorr 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, IngemarE said:

Jag blir lika förvånad varje gång en båtägare anlitar en firma för en sak, och sedan lägger ner så mycket kraft och ork på att försöka lösa "efterproblemen" själv.

 

Om man anlitat den firma för att byta motor är det självklart att saker som t ex slaglängd på gasreglage på den nya motorn skall vara korrekt, Likaså att motorn i övrigt vad gäller montering och eventuellt även propellerval skall vara anpassade för båten, utifrån firmans expertis och erfarenhet, Det är ju därför man anlitar dem, för att få tillbaka något som fungerar !

 

Men eftersom detta blivit så vanligt, dvs att väldigt få ställer dessa självklara krav, har nog många företag glömt helhetsansvaret och att "byta motor" är lika mycket en funktion som att skruva dit det fysiska objektet på plats.

Jag vet flera "motorbyten" där verkstaden sedan bara provstartat och aldrig testkört båten efteråt. Ungefär som att bilverkstaden skulle byta bromsarna och lämna ut bilen utan att ha provkört. Och när kunden upptäcker att bilen drar snett erbjuda kunden en felsökning - mot ytterligare betalning.....

 

Nu har ju TS löst en del genom att justera gasslaglängden och även gjort vissa justeringar efter tips från forumet. Men varför skall ens forumet behöva tipsa om detta(och TS justera gasens montering), när ett företag som tagit betalt är inblandat ?

 

Så - om man anlitat ett företag för t ex "motorbyte" så är det dit man skall gå tillbaka om det inte är komplett eller ok - i första hand.

Jag har stött på 3 nivåer av kompetens hos dessa företag.

1 De inkompetenta eller som inte bryr sig. Det är de som inte får gasvajern rätt inställd, motorn på galen höjd, båten drar sentt etc

2 Kompetenta, men oengagerade. Du får en montering som är helt ok, men en kompromiss att fungera hyfsat för de flesta.

3 Kompetenta och engagerade. De frågar efter dina behov, hur många som brukar åka med, om du prioriterar kraft eller toppfart, kör vattensporter etc etc.

 

Tyvärr så finns det fler och fler av både nr 1 & 2.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev 0123456789:

Firman där jag köpte den fixade problemen man jag tyckte det var intressant att ha på fötterna innan jag kontaktade dom och dom löste problemen utan knorr 

Ok, för du skrev nämligen:

2023-08-04 vid 09:57 skrev 0123456789:

Ska kolla och justera detta 

...och sedan hörde vi inget mer om det. Verkade som att det var du själv som tänkte kolla och justera detta.

Du har inte återkopplat i tråden så vi fått reda på att båten sedan varit tillbaka på firman och att "dom löste problemen". Då är alltså allt ok nu och båten varvar ur precis som den ska och med önskad fart ?  Vilka var problemen de löste ?

 

Oavsett så skulle firman aldrig släppt ut båten efter motorbytet utan att först ha testat att allt fungerade.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, motorn varvar ut som den ska nu ,dom bytte både vajrarna och och propellern,helt klart skulle dom sett till att det var i ordning från början 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...