Anderi79 0 Postad 31 Juli , 2023 Valde att byta min Suzuki DF30A mot en optimerad Yamaha (ger strax under 50hk). Tänkte nu försöka hänga på Yaman på vår Sjöjeep 43 men har lite funderingar. Suzukin satt endast monterad med två bultar i överkant, samt de två "tvingfästena" som sitter på mindre motorer. På akterspegeln sitter en 10mm tjock aluminiumplatta som extra förstärkning. Osäker på om det är original eller inte. Sjöjeepen är ju någonstans mittemellan kort och lång rigg. Suzuki va kortriggad och Yaman är lång. Jag fick dock med en jack plate för att lösa det. Men... 1. Räcker det att fästa jacken med 2 bultar (M12) i övre fästet på samma sätt som Suzukin va monterad? 2. Om inte, ska jag helt sonika borra hål för nedre fästet också? Till saken hör att jag då inte skulle komma åt muttern på insidan eftersom det utrymmet är helt slutet och skumfyllt. Man skulle kanske kunna göra en inspektionslucka, gräva sig ner i skummet och sedan fylla upp allt igen? Känns kanske som det "säkraste", men rätt mycket jobb. Dessutom skulle det hamna under vattenlinjen. Kanske inga problem eftersom jag tänkt sika allt oavsett, men ändå. 3. Det 3:e alternativet skulle kunna vara att borra håll och gänga rakt i förstärkningsplattan och akterspegeln? Känns dock inte heller helt ok. Finns det tex risk att man introducerar spänningar som leder till sprickbildning etc? Är jag onödigt nojig, eller behöver jag köra på alt 2 eller 3? Motorn trycker väl mest på om man inte skulle backa i högre hastigheter. Yamaha saknar ju dessutom de där "tvingarna" som ändå gav lite extra tryck på Suzukin. Någon som har någon bra input? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 1 Augusti , 2023 Jag skulle definitivt välja allternativ 2 då jag varit med om att sumpa en utombordare som var monterad med bara 2 skruvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser