Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Fredrich

Generator för klen för installerad DC/DC

Rekommendera Poster

Inför säsongen bytte jag ut husbanken från 3 blysyrabatterier på 100Ah st till 3st LiFePo4 på 100Ah st. Jag behöll startbatteriet och satte in en dc/dc på 40A mellan startbatteriet och husbanken. Generatorn är märkt för 50A och är inkopplad mot startbatteriet. Husbanken har även 260w solceller.

 

Allt funkar jättebra! Trodde jag. Nu har jag dock märkt att spänningen under motorgång sjunker betydligt, idag var den farligt nära 11v. Spänningen ökar till 13.7v så fort som husbanken är fulladdad (vilket kan ta ett par timmar)

 

Detta får mig att tro att generatorn inte orkar mata ens 40A utan dc/dc tömmer då istället startbatteriet sakta men säkert och laddningen av batteriet sker först när dc/dc slår ifrån. Jag har några tankar på lösningar men vill först få en bekräftelse på min teori, verkar den rimlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle påstå att din teori stämmer, du maxar vad din generator orkar generera, vilket inte är tillräckligt för att hålla uppe spänningen och ditt startbatteri laddas istället ur. Din generator borde bli rätt varm också?

Vet inte vad du har för DC/DC omvandlare men du borde kunna ställa ett gränsvärde för inspänningen för när den går igång just för att förhindra att den drar ur startbatteriet, samt även kunna ställa ner laddströmmen rejält för att förhindra varmgång i generatorn samt ge den en chans att kunna ladda både start och husbank? Kolla vad den kan ge vid tomgång (garanterat lägre än 50A) och anpassa efter det.

Har en liknande lösning med en MasterVolt DC/DC och där är allt detta ställbart + att jag har en styrsignal för när motorn är igång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, buzzer said:

Jag skulle påstå att din teori stämmer, du maxar vad din generator orkar generera, vilket inte är tillräckligt för att hålla uppe spänningen och ditt startbatteri laddas istället ur. Din generator borde bli rätt varm också?

Vet inte vad du har för DC/DC omvandlare men du borde kunna ställa ett gränsvärde för inspänningen för när den går igång just för att förhindra att den drar ur startbatteriet, samt även kunna ställa ner laddströmmen rejält för att förhindra varmgång i generatorn samt ge den en chans att kunna ladda både start och husbank? Kolla vad den kan ge vid tomgång (garanterat lägre än 50A) och anpassa efter det.

Har en liknande lösning med en MasterVolt DC/DC och där är allt detta ställbart + att jag har en styrsignal för när motorn är igång

Tack! Jag har en Renogy DC/DC som också har en styrsignal för när motorn är igång. Den har ingen inställning för att justera laddström förutom en ingång som man kan ge signal på och då halvera till 20A istället.

 

Min lösning för säsongen blir nog just det, sen kanske det blir en kraftigare generator till nästa säsong :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Fredrich:

Tack! Jag har en Renogy DC/DC som också har en styrsignal för när motorn är igång. Den har ingen inställning för att justera laddström förutom en ingång som man kan ge signal på och då halvera till 20A istället.

 

Min lösning för säsongen blir nog just det, sen kanske det blir en kraftigare generator till nästa säsong :)

Vi har diskuterat liknande problem i en paralleltråd där jag lärt mig ett och annat, om du inte redan ha sett den.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/107230-lifepo4-uppgraderingar-lite-frågor-kring-dcdc-laddare/

 

Den här länken lades upp av @bjornsyse

https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/
Den ger en också en del tips om hur man skall använda en DC/DC-omvandlare för att slippa överbelastningen. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, anuba said:

Vi har diskuterat liknande problem i en paralleltråd där jag lärt mig ett och annat, om du inte redan ha sett den.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/107230-lifepo4-uppgraderingar-lite-frågor-kring-dcdc-laddare/

 

Den här länken lades upp av @bjornsyse

https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/
Den ger en också en del tips om hur man skall använda en DC/DC-omvandlare för att slippa överbelastningen. 

Perfekt, där fanns det mycket matnyttigt! Ser att Renogy sågas, men i mitt fall är det snarare jag som ska sågas då jag har valt en något för kraftig DC/DC. Renogyn fungerar som önskat :)

 

Ok med en en mer avancerad DC/DC så hade jag kanske kunnat parera min inkompetens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quick-fixat genom att koppla in LC+ och därmed halverat från 40A till 20A. Det fungerar och i marschvarvtal så laddas nu båda sidorna av generatorn.

 

Skönt då vi nu ligger i naturhamn långt ut i yttre skärgården när jag insåg problemet. Man kan aldrig ha för mycket verktyg, sladdar, reservervdelar och mätverktyg med sig i båten 😃

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Fredrich:

Quick-fixat genom att koppla in LC+ och därmed halverat från 40A till 20A. Det fungerar och i marschvarvtal så laddas nu båda sidorna av generatorn.

 

Skönt då vi nu ligger i naturhamn långt ut i yttre skärgården när jag insåg problemet. Man kan aldrig ha för mycket verktyg, sladdar, reservervdelar och mätverktyg med sig i båten 😃

Grattis!
Det är alltid spännande med bushmek. :) 
Jag har nog alltid bråkat med mina solpaneler och batterier när jag är på semester. Men upptäcker oftast inte problemen förr man lägger sig i en naturhamn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev anuba:

Vi har diskuterat liknande problem i en paralleltråd där jag lärt mig ett och annat, om du inte redan ha sett den.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/107230-lifepo4-uppgraderingar-lite-frågor-kring-dcdc-laddare/

 

Den här länken lades upp av @bjornsyse

https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/
Den ger en också en del tips om hur man skall använda en DC/DC-omvandlare för att slippa överbelastningen. 

 

Här dundrar jag in som en ångvält.

Så för den som har en generator på 55 A så kan en Victron Orion DC-DC 12/30A fungera helt okej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...