Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst Martin

Mercruiser 4,3 EFI smäller vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Gäst Martin

Jag har en Mercruiser 4,3 EFI -99 med Alpha I drev (Askeladden 705) När jag gasar smäller det till från motorn. Det låter som en liten explosion (lite som en väl dämpad ljuddämparsmäll på en bil). Vid Smällen tappar motorn kraft men återhämtar sig snabbt. Vid något enstaka tillfälle har det blivit upprepade smällar. Ger man gas mycket försiktigt beter sig motorn normalt. Jag uppfattar det som att motorn går normalt på tomgång och vid konstant varvtal. Även om jag tycker att den borde orka mer än 30 knop (max 36 knop enligt tidningsartiklar). Jag har forskat i problemet och frågat de jag kan komma åt vad problemet kan vara. De flesta har gissat på att tändningen är för högt ställd. Men någon har misstänkt att bränsletillförseln inte är i ordning (tjuvluft eller bränslepumpsproblem). Är det någon som har erfarenhet om liknande problem och hur man går tillväga för att lösa det? Vid sjösättningen i våras hade varvet gjort fel vid byte av bränslefiltret. Systemet hade dränerats och det slutade med att de fick pumpa in bensin med en utbordartank (anslöts där röret från tanken normalt går in i bränslefiltret). Jag misstänker att bränslepumpen skadades av att vara dränerad eller när den gick tomt vid upprepade startförsök. Kan man kontrollera bränslepumpens funktion? / Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Mercruiser 5.7 EFI -99, när jag la i den våras så uppstod samma symptom, d.v.s smällde till och tappade kraft för någon sekund vid snabbare gaspådrag, lösningen blev att jag bytte både stift och tändkablar (efter inrådan från Marindepån), efter det så funkade den klockrent. Kan tänkas att det hade räckt att bara byta kablar eller vice vers men jag brydde mig inte så mycket att testa vad som var orsaken då jag bara ville få det att funka. /Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

Tack för tipset, Lite komiskt, det var Marindepån som misstänkte bränsletillförseln, övriga har föreslagit olika former av tändningsproblem. Kablar och stift är ju relativt enkelt att byta så jag tror att jag startar där. / Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa.. det var ju lustigt att dom inte nämnde det med kablar och stift, jag bör kanske passa på och nämna att jag bytte bränslefilter samtidigt också men om det kan häröra till problemet med smällen låter kanske lite långsökt, tror mer på tändkablarna. Lycka till och återkom gärna hur det gått. /Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...